Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När en avtalspart inte fullgör sina skyldigheter enligt avtalet. För ett köpeavtal är exempelvis felaktig vara ett kontraktsbrott, dvs det behöver inte vara uppsåtligen. Ett kontraktsbrott är inte ett brott ur straffrättsligt perspektiv, och kan därmed inte leda till straff, men däremot civilrättsliga sanktioner som exempelvis skadestånd, prisavdrag eller avtalets hävning.
Men om veterinären tror att hunden kommer bli sjuk med stora smärtor av en dräktighet, och uppfödaren trots det vill para, så hade jag inte dragit mig för att köra en fuling.
Men för att uppfödaren ska kunna kräva skadestånd måste denne driva ärendet till domstol och alltså riskera att betala hela kalaset själv. Jag tror dessutom inte att man kan döma ut ett högre skadestånd än vad hunden är värd, och den summan är ju TS redan beredd att betala.
Men hur bevisar uppfödaren att fodervärden ljuger? Hunden kanske har varit så dålig att den inte löper regelbundet? Den kanske har ett tyst löp som fodervärden inte uppfattar?
Nej nej nej, passa dig för att säga så!
En tik kan vara värd 2 kullar ur lagens syn, eftersom det är 2 kullar som berövas av uppfödaren om TS ljuger tillräckligt länge. Det kan alltså handla om mycket pengar som TS får ersätta om uppfödaren tar det till domstol.