snälla nån som kan svara snabbt!!! ang.hälta ev fång??

solhattar

Trådstartare
JAG har en islänning som har lite konstiga symtom,det började när han hade tappat en skodd efter en ganska rejäl ridtur,då visade han inget mer än att han gick lite ojämt,fick på skon en vecka senare,efter detta blev han haltare och haltare såå i fredags Togo JAG ut veterinären då hade han varit halt i 4 dagar.Han har haft problem med hovbölder tidigare men de ska vara utläkta.Såå veterinären kommer ut i fredags och hon konstaterar ATT han är halt på vänster fram,grad 2 halt i vändningar tilli vänster,1-2 grader halt i vänster ben video trav rakt fram,men ej ovillig att trava rakt fram,ej öm alls för visitertången,ingen värme i hovarna något hög puls i båda fram,ingen svullnad eller ömhet. Han fick metacam först i 6 dagar och boxvila utan några promenader.Under dom här dagarna såå har han inte blivit bättre har svårt ATT vända,men han har ju inte blivit sämre. Vet inte vad jag ska tro eller vad JAG bordé göra,vet.tog inte av skorna då han i naturliga fall är väldigt sulöm.bordé jag ta ut hovslagaren? Bordé jag åka in till klinik och göra röntgen eller vad ska JAG göra?? Är såå orolig för min älskling:-(

Sv: snälla nån som kan svara snabbt!!! ang.hälta ev fång??

Jag hade velat göra ordentligt undersökning med ev röntgen på klinik. Om hästen inte haft fruktansvärt ont innan Metacamet så tycker jag den skulle blivit i alla falla något bättre på 6 dagar i box.

Jag tycker du ska åka in till klinik och få hästen ordentligt kollad. Islänningar är tuffa och de kan mörka smärta ganska bra..

Åka till klinik tänkte jag göra men bordé jag göra det i det akuta skedet? Han har inte stått på boxvila 6 dagar utan 4 dagar och fått metacamet 3 gånger då han först fick fenylbutazon men vägrade äta det så vi fick byta.Kan det ta några dagar till innan han blir smärtfri eller varför haltar han fortfarande så mycket??

Vad säger hovslagaren? Har du pratat med henom?

Fång är ju lurigt och kan ge många märkliga symptom eller bara några få men det kan ändå vara fång. Har hästen stått på strikt boxvila eller har du tagit ut den för att mocka? Har du strött upp ordentligt med kutterspån i boxen så att hästen kan borra ned tån och på så vis avlasta hoven?
Vad äter hästen? Om hästen äter något som underhåller fånganfallet så blir det inte särskilt mycket bättre trots metacam.
Har du någon sockeranalys på ditt grovfoder? Om inte så börja blötlägga grovfodret ordentligt i två vatten minst en timme i varje vatten och ge i ett hönät. Vattnet drar ur sockret. Skicka också in en sockeranalys. Det kostar bara några hundra. Du ska inte ge grovfodret på golvet eftersom det påfrestar framhovarna när hästen böjer sig ned och äter utan du ska ge i hönät.

Har du någon bra hästveterinär i din närhet så ring ut henom. Om inte så ring till närmaste klinik och rådgör med dem. I normalfallet så brukar man avråda ifrån att transportera hästen när den har fång i det akuta skedet utan man brukar vänta med röntgen tills det värsta har lagt sig. Kan hästen däremot inte få adekvat vård hemma så kan man behöva köra in den till klinik men det får veterinären avgöra ifrån fall till fall. Man får helt enkelt väga för och nackdelar med att behöva flytta hästen med allt vad det innebär.

Har inte pratat med hovslagaren mer än då han slog på en tappsko på den onda hoven förra måndagen. Han får bara hö,som är väldigt lite socker i,att man skulle hänga upp jätti hade jag missat,fixar det i dag.Har kontakt med distriksveterinärerna och hon skulle ringa i dag så vi kan utvärdera..

Det är ju märkligt att det inte ger sig om det nu är fång när hästen får så lite socker. Men det är klart, det tog tid innan det vände för våran häst första gången han fick fång också men då gav jag pyttelite väl sköljd betfor och det var förmodligen det som höll igång anfallet. Jag hade ju också missat att man absolut inte ska ta ut hästen ens för att mocka och bara det gjorde skillnad när jag slutade göra det.

Hovslagare är ofta väldigt duktiga på både att se om det är fång och hjälpa till med behandlingen vid fång så det var därför jag undrade om du hade kontakt med din hovslagare. Kanske kan det vara värt att ta diskussionen med hovslagaren också? Om det går så är det ju bra om man kan ta av skorna och korta tån så mycket det går. Det underlättar ju mycket för hästen. Att tån är kort och att hästen kan borra ned tån i mycket spån kan förhindra att det blir en hovbensrotation.

Om hästen äter mycket på saltstenen så kan man behöva ta bort den i det akuta skedet men äter den bara lite så behöver du inte göra det. Det är inget socker i de ev. mineralerna du ger så att det kan vara det som håller igång anfallet? Hur mycket socker är det i hö´t?

Senast ändrad:

Åka till klinik tänkte jag göra men bordé jag göra det i det akuta skedet? Han har inte stått på boxvila 6 dagar utan 4 dagar och fått metacamet 3 gånger då han först fick fenylbutazon men vägrade äta det så vi fick byta.Kan det ta några dagar till innan han blir smärtfri eller varför haltar han fortfarande så mycket??

Om han bara har fått metacam tre gånger så tycker jag inte alls att det är konstigt att det inte har vänt. Jag skulle i ditt läge prioritera att få av skorna och korta tån så att hästen får de bästa förutsättningarna. Det förutsätter ju självklart att det överhuvudtaget går att lyfta hovarna. I värsta fall så får ni bara ta av skon och korta tån på de hovarna/hoven som är värst drabbad.

Tänk på att du inte ska ta ut hästen ifrån den djupa spånbädden mer än absolut nödvändigt. Du ska alltså inte ta ut hästen när du mockar och du ska inte ta ut för att kolla hur han ser ut i vändningarna eller hur halt han är. Om han har svårt för att vända sig även inne i boxen så får du ösa på med mer kutterspån så att det blir mjukare för honom.

Senast ändrad:

Om hästen blev halt först efter att hovslagaren slog på skon igen så låter det ju väldigt misstänkt som att det är någon söm från skon som ställer till det, se till att få av skon omgående för att utesluta detta.

Om han bara har fått metacam tre gånger så tycker jag inte alls att det är konstigt att det inte har vänt. Jag skulle i ditt läge prioritera att få av skorna och korta tån så att hästen får de bästa förutsättningarna. Det förutsätter ju självklart att det överhuvudtaget går att lyfta hovarna. I värsta fall så får ni bara ta av skon och korta tån på de hovarna/hoven som är värst drabbad.

Tänk på att du inte ska ta ut hästen ifrån den djupa spånbädden mer än absolut nödvändigt. Du ska alltså inte ta ut hästen när du mockar och du ska inte ta ut för att kolla hur han ser ut i vändningarna eller hur halt han är. Om han har svårt för att vända sig även inne i boxen så får du ösa på med mer kutterspån så att det blir mjukare för honom.

Fast hästen är inte diagnosticerad med fång?

Om det nu är fång så kan det ta tid innan smärtlindring verkar. Man måste kanske prova sig fram och ge rätt dos/preparat. Butta (fenylbutazon) kan vara ganska farligt att ge. Det är inte gott och måste ofta ges i en ex avmaskningsspruta eller annan medicinspruta för munnen. Ett tecken på fång kan nog vara att det är svårt att lyfta hovarna på en har som normalt alltid lyfter dem eller att den ligger ner utan att resa sig.

Hoppas att det inte är fång. Men det kan alltså vara mycket svårt att avgöra.

Jag hade behandlat den som en fånghäst dvs boxvila, mjukt underlag, vatten och foder högt, minimerat foder som kan innehålla socker, inget kraftfoder, ingen sallaten och sedan väntat på en förändring.

Det är nog inte meningsfullt att köra iväg den om den inte varit dålig ett tag. Det tar ofta en stnd innan ngt syns på röntgen.

Lycka till!

kl, jag hade åkt in till klinik och röntgat och gjort en ordentlig hältutredning, samt ordnat med hovslagare så att hästen får av sig skorna om det är fång eller hovböld det rör sig om så snart som möjligt efter klinikbesöket.

hade nog behandlat hästen som fånghäst fram tills ni vet vad det är, strö ordentligt i transporten sen så det är mjukt och fint att stå på.

Alltså seriöst en häst blir skodd och blir direkt efter skoningen halt och blir haltare och haltare, vad är då vettigast att först utesluta och det allra mest sannolika att det beror på, jo just sannolikheten är definitivt allra störst att det handlar om ett sömstick/sömtryck alternativt en hovböld som uppstod av att hästen gick utan sko en vecka, dock är sannolikheten för sömhistoria väldigt mkt större än hovböld iom att hältan kom med skoningen.
Anser ni då verkligen att det vettigaste att göra i första skedet är att lasta och släpa iväg hästen till klinik för röntgen och hältutredning ? Seriöst jag bara sitter här och skakar på huvudet.
Har man kunskap nog ser man naturligtvis först och främst till att få av skon direkt klarar man inte det själv ringer man ut hovis akut så att denna får plocka av skon och lägger på ett jodomslag på hoven, voila förhoppningsvis har man löst problemet.
Sannolikheten är ju liksom inte enorm att hästen precis samma dag som hovis har spikat på en tappsko på en trasig hov får hästen ett kraftigt fånganfall på just den hoven.

Har ni sådan fångest att ni slutar tänka logiskt eller vad ?

Håller med . En halt häst har rätt jobbigt att vända det hör liksom till hältors natur ...

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 668
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 658
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 594
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka