Snälla islandsryttare, hjälp mig lite...?

P

Poetry_princess

Jag är "stor-brun"-ryttare i vanliga fall men har blivit medryttare på en islänning, och jag har jättesvårt att ställa om mig! Hästen i fråga behöver ganska mycket drivning för att komma igång, och jag är så van vid att kunna använda skänklarna, men det går ju inte riktigt nu..;)

Andra islandshästar jag har ridit har varit jättekänsliga för vikthjälperna och nästan sprungit iväg om man "sitter" till lite... Men den här bryr sig inte nämnvärt :D
Hur ska jag göra för att komma åt honom? Brukar rida med spö, men det är ganska kort. Ska jag ta ett längre dressyrspö och dutta till lite?

Saken är den att han ska hållas igång och töltas mycket, men tölten tenderar att bli trav hela tiden då jag är så ovan. Har fått tipset att hålla upp huvudet på honom, men det känns som om jag drar honom i munnen och han tappar bjudningen. Är det bättre att jag travar istället för att inte störa honom och göra fel?
Jag tror att jag känner skillnaden mellan tölt och trav nu iallafall, men tölten är som sagt bara några steg...
De andra säger att den här hästen är jättelätt att få i tölt vilket får mig att känna mig ännu mer misslyckad :cry:

Jag är helt clueless, nu, känner mig som nybörjare på nytt...
Har ni några tips om hur jag ska göra?

Sv: Snälla islandsryttare, hjälp mig lite...?

Dags att lära sig att använda hela skänklen från rumpmusklerna och neråt. Ett dressyrspö är helt okej, men ianvänd det med förstånd. Blir det mer fart i hästen om du rider ut i sällskap? Utnyttja i såfall det, pållen kanske tycker det är tråkigt på ridbanan/ensam.

Det sällan eller aldrig bra att dra upp huvudet för att få tölt, det leder till fula hjorthalsar så följ din intuition här. En okej trav är alltid bättre en en påtvingad tölt med uppdraget huvud. Tölt kräver en hel del energi och framåtbjudning för att fungera så innan hästen går ordentligt framåt så är det inte särskillt lönande att träna tölt eller träna över huvudtaget, koncentrera dig på att få någon slags framåtbjudning först.

Som Lobelia säger, så är det viktigt att driva med sätet och överskänkeln (OCH den del av underskänkeln som så att säga går att använda).

Nej, du skall inte dra upp hästens huvud. Som du förstår kan det leda till både problem i munnen och problem i ryggen. Istället skall du försöka tänka samling - det kan vara bra att träna öppna och sluta.

Har hästen bra galopp? Utnyttja i så fall det! Både för att öka framåtbjudningen och för att hästen tenderar att få under sig bakdelen bättre i galopp än i trav, så om man töltar efter galoppen kan det funka bättre.

På en häst som den du beskriver hade jag nog gjort följande:
* Mycket uteritter, gärna i sällskap med andra. Hellre korta, snabba rundor än långa, långsamma. Fokus på att hästen skall tycka det är kul att springa.
* Tempoväxlingar i alla gångarter
* Galopp som förberedelse till tölt
* Samlande övningar som öppna och sluta

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, da jeg gikk fra "stor brun" og over på islandshest.

"feilen" jeg gjorde var at jeg aldri hadde skjønt hva en halvparade var for noe, jeg bare trodde jeg kunne det... :o :crazy:

Jeg tror faktisk det nesten ikke er noen "store-brune"-hobbyryttere som har forstått hva en skikkelig halvparade er. Vet ikke om det gjelder deg, men kanskje?

Jeg skal ikke påstå at jeg gjør det riktig nå heller ;) men feilen min var at jeg tok alt for "lange og seige" tøyletak, og brukte ikke setet. Dermed fikk jeg overhodet ikke 4-gjengere i tølt!

Jeg måtte lære meg å ta snabbare, fastere tøyletak samtidig som jeg måtte lære meg å bruke setet; knipe sammen rumpeballene og skyve de fremover ved å vinkle i hoften. Rumpebevegelsen skal på en måte fanges opp av tøyletaket ;) Et par-tre sånne, og hesten tøltet i vei uten at jeg en gang hadde brukt sjenkler! :)

Hejsan!

Ett dressyrspö fungerar alldeles utmärkt, men var då noga med att hålla det korrekt. Alltså att du utan att störa hästen i munnen kunna driva på med spöet på baken. Eller kanske det hjälper att bara ha det utan att använda det :)
Felet sitter i bakdelen då en häst hänger sig på bettet, alltså är det därifrån drivningen ska komma.

Tyvärr sägs det allt för ofta att det är huvudet som skall upp, vilket är helt fel. Formen i töltet skall vara den samma som i skritten, fast en högre rest framdel vilket ofta kommer naturligt i tölten.

Genom att välja enbart traven kan göra tölten passtaktig. Försök därför istället ge traven som beröm till hästen att sträcka ut efter ett tufft tölt-arbete. Allt skall ske väldigt mjukt, som all ridning oavsett inriktning.

Det som många "stor-häst-ryttare", om jag får kalla er det, är att de skjuter fram sittbenen för långt och tyvärr så långt att den drivning man ger är ingenting. Sitt mer lodrätt, kanske t.o.m lite framåtlutat för att sedan i tölten sitta till och lättare få fram tölten!

Lycka till!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Precis!!! :idea:

Jag antar att "halvparade" betyder halvhalt... :D
Det hörs ju för jämnan på främst, "stor-häst" lektioner men självklart även andra raser, att eleverna skall göra halvhalt.
Men att göra en korrekt halvhalt, vilket är nödvändigt för att få det goda reslutat som eftersträvas med övningen, är praktiskt taget svårare än att göra en "hel" halt :smirk:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Först och främst: tack för alla tips! :)

Mycket riktigt tycker hästen inte om att gå på bana, han ska bara ridas i skogen. Och han blir piggare i sällskap, dessvärre kan jag inte alltid ha sällskap..:(

Det var precis det jag tänkte med hjorthalsen osv. Det går lite bättre att tölta på hemvägen, då har han mer bjudning och "kommer upp" av sig själv så att säga. Jag ska pröva att sitta mer framåtlutad också - jag är ju van att sitta emot på stora, tunga 1.70 hästar så det blir lite grädde på moset med en islänning att sitta så..;)

Ärligt talat har jag inte prövat hans galopp än - det verkar vara att ta mig vatten över huvudet då jag har problem med hans framåtbjudning som det är.
Men med alla era tips ska jag åka till stallet med nya krafttag och pröva mig fram !:)

Jag hör av mig och säger hur det går...:D

Poetry_princess skrev:
Mycket riktigt tycker hästen inte om att gå på bana, han ska bara ridas i skogen. Och han blir piggare i sällskap, dessvärre kan jag inte alltid ha sällskap..:(

Jag hör av mig och säger hur det går...:D

Anklagar inte dig nu, eftersom jag vet hur svårt det är... Men det är så många som frågar hur ofta man ska rida i paddock för att inte tråka ut hästen :smirk:
Man skall vara så intressant när man rider, oavsett var man rider att hästen inte ska bli uttråkad :bump:

Kanske kan du ha hjälp av att "cykla bakåt" med sätet, men han var visst inte så lyhörd på det?? Prova ändå, så hästen förstår vad du menar- Öka cyklabakåtdrivningen när du vill ha fram tölten. Vissa har ljud när de vill få fram en gångart, kolla om ägaren till denna häst har något för varje/någon gångart! Annars kan du lära nytt, mycket praktiskt när man förstår varandra!

Ibland kan tölt också funka bättre i svagt nerförslut - hästen får "gratishjälp" med att få in bakdelen under sig, och ryttaren får lite hjälp med att få kraft i det drivande sätet.

Jag tycker trots allt att du skall prova galopp - det kan ju vara så att han "vaknar till " av en galoppsträcka och därmed går bättre i tölten.

Ja, "halvparade" og "halvhalt" er nok det samme! ;)

Så da lærte jeg et nytt svensk ord, og dere et norsk! :banana:

Hej!
forsok att fa hasten att tanka frammat, prova att fa hasen att ga med sma energiska steg dar du bestammer var han ska satta varje hov, latsas att ni gar pa ett dukat bord... En bra ovning for att fa till halvhalt kanslan.. Jobba bara nagra steg i borjan da det ar jobbigt for hasten och det basta berommet ar "vila". allsta stracka ut i en energisk okad skritt pa langa tyglar, overraska honom med att be om en kortare okad galopp ibland, en "rush", pa langa tyglar, dar han kanner att all energi gar frammat. Se till att ga tillbaka till skritt innan han ar trott!!. Skritta en stund och korta sedan ner till kort energisk skritt igen. Se till att huvudet inte kommer upp utan att du har en mjuk kontakt och borjan till samlig...
Kann att dina skinkor jobbar, inte bara hans.
En annan sak ar att promenera bartat och rid hem, energiskt, du maste vara energisk i allt du gor, sinnes stammning smittar... Om du kanner att inspirationen tryter, hoppa av och ga eller rid av stigen och ga pa upptacktfard, allt for att ge hasten variation

Lycka till!!

(Ursakta att jag inte har nagra prickar, ar utomlans och tangentbordet ar inte det basta!) :rofl:

*lånar knapp*

Jag vill bara meddela att jag har töltat nu :D.Red en längre tur där det fanns några välkända galoppsträckor som hästen känner till så han "tände till" lite. Och det var som ni sa - det var mycket lättare att ta tölt precis innan galoppen/precis efter :D

Tack för hjälpen!

Kul att du börjar hitta knapparna!

Du har ju fått många bra tips här och ett annat tips är att rida tölt just när man vänder hemåt igen - då brukar man ha mycket hjälp av framåtbjudningen!

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 825
Senast: Vallmo
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen (och av ren slump som jag såhär i efterhand är extremt glad för) gått över från 3-gångare till islandshäst och...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Koppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård