Snälla hur ska jag göra????

L

limited_edition

Jag har nyss köpt en d-ponny från en bra hästhandlare. hästen i fråga är mkt. snäll att hantera och rida mm och är mkt. snygg att se på.
när jag var och kollade på hästen så red en beridare hästen och det såg bra ut! När han kom hem till mig och jag skulle rida så gick han knappt fram! detta släppte efter ett tag då jag fick använda spö och sporrar och han går bra iform och försöker göra sitt bästa! jag har haft hästen i tre veckor nu och i förgår kände jag att det fick vara nog! jag tänkte att något måste vara fel för han verkar inte bara vara istadig.. så jag tänkte att han kanske har ont då visar det sig att han har jätteont i ryggen! dessutom när han galopperar har han ett rossligt ljud...

i kontraktet har hästhandlaren skrivit att han har olater för sig och att jag accepterar alla hästens fel och ev. brister jag kan ju tillägga att hästen är vet. bes. ua. innan köp. jag undrar nu hur jag ska göra? vad tycker ni? bli jättetacksam om ni skulle vilja skriva här!
:(

Sv: Snälla hur ska jag göra????

Hej!

Min första fråga: Var du med när den bes.?

Om du inte rider den med samma sadel som hos förra ägaren så är kanske den sadel du har inte så bra på just den hästen. Ryggont kan bero på mycket, felanpassad sadel, annorlunda ridning, träninsvärk.
Angående rosslandet. Det kan ju vara något fel på hästen men den kan ju också ha blivit lite förkyld!

Skriv lite mer om hur mycket hästen blev riden innan och nu, om den går inne eller ute, foderbyten osv så är det lite lättare. Men tveka inte att kontakta en veterinär om den är skum. Det är veterinärernas jobb att kolla våra hästar så tveka inte på att ta ut dem!

Lycka till med din häst! :banana:

Om jag var du skulle jag omgående anlita en veterinär. Det är klart hästen inte lägger manken till om han har ont. Dels behöver du vet.intyg snabbt ifall hästen har ngt långvarigt fel och du vill lämna tillbaks den, och dels behöver du vet ifall hästen snabbt kan bli hjälpt. Lycka till.

Ryggont kan den ju annars ha fått hos dig också. T.ex. en av våra hästar kan inte vara ute otäckad vid minsta lilla rusk-väder, får genast bekymmer. Ryggont är lätt och snabbt uppkommet.

den har väl tränings värk....eller så ligger sadeln fel.
Har du ett vettigt tränings upplägg , och hur reds den innan den kom till dig?

jag skulle ta dit en vet. ! om hästhandlaren nu är så bra som du säger så kanske ni kan komma överäns om något ? några olater som kan ge honom ryggont kanske ? inte för att jag vet vad det skulle va iof. :confused:

Varför provred du aldrig själv? Antog du bara att du skulle passa ihop med hästen?

Tror inte att du kan göra så mycket, du skrev ju själv på pappret att du accepterar hästen som den är.

Det enda som du tyvärr nog kan göra är att lära av ditt misstag, provrid alltid hästen själv först innan du bestämmer dig. osv.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 919
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama