Snälla hjälp!

L

Lisen2000

Har någon erfarenhet av att ge så mycket som 900 g eller 1 kg KP per häst och dag???

En häst som behöver en kvot på över 6 smbrp/MJ, kan det vara lämpligt att ge upp till 1 kg KP/dag för att få till en bra kvot?
Om man tänker sig att hästen i dagsläget redan äter en del KP och det inte går att byta grovfoder för mer protein.

Vad skulle ni ha gjort? (förutom att byta till annat grovfoder)
KP upp till ett kg för en bättre kvot och finare häst, eller KP kombinerat med tex. soja???

Sv: Snälla hjälp!

Lusern, Krafft Groov 90, Krafft Groov 125 har högre kvot än 6, närmare bestämt att groov 90 är ca 9 och groov 125 är ca 12. Lusern räknas som grovfoder så det kan du med fördel ge för att på så vis öka grovfodergivan utan att byta hö. Det innehåller också ganska mycket kalcium. Antar att du med KP menar Krafft Protein och det går utmärkt att kombinera med ovanstående för att få dit lite extra hög kvot. Jag har hört sägas att färdigpellets innehåller bindemedel som klibbar fast i tarmväggarna, så jag försöker själv att inte använda pellets annat än som tillfällig nödlösning.

Du kan använda soja och vete, men det är väldigt låg Ca/P-kvot. Kombinerar du med lusern, som har hög Ca, borde du kanske kunna hitta en balans. Soja bör tillvänjas långsamt. Se till att den sojan du köper är analyserad för häst och inte nöt. Annars utfodrar du i blindo. Man kan också använda raps- och potatis-produkter för att öka proteinet, men jag vet inte var man hittar det.

Det låter som att du har ett alltför "dåligt" hö, om man ska ge en häst en kvot på 12 (dräktigt/digivande sto) är det nästan omöjligt att hitta ett fungerande tillskott så allt är i balans, om höet är proteinfattigt. Alla som sysslar med uppfödning säger att det är av största vikt att ha ett bra hö att utgå ifrån.

Antar att du inte bara stirrar dej blind på kvoten, utan räknar på den faktiska mängden räknat i gram/dag.

Sv: Snälla hjälp!

Tack för svar!

Nu får man ju inte diskutera enskilda foderstater här, så det är svårt för mig att formulera mig så att du förstår mitt problem, utan att hänvisa till en häst och en foderstat.

men jag pm:ar gärna dig om jag får! för en liten diskussion bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)