Snälla hjälp..

P

ponnyryttaren

Jag har en D-ponny. Hon är väldigt "inne i sig själv" Om man kan förklara det på det sättet.. Hon går lixom inte riktigt att få kontakt med, känns det som. Hon gillar inte att mysa och bli kliad och så, och hon är lite surig och bestämmd av sig, men HOPPA kan hon.. hehe, men det skulle ju vara kul om hon var lite mysig och så oxå.., och "lyssnade" lite mer på en.

Menmen till det största problemet.

Hon står och sparkar hela tiden i sin box. Om tex. hennes box granne tittar mot henne eller går nära henne så sparkar hon, om någon häst står utanför hennes box så sparkar hon, när det är mat dags sparkar hon, hon sparkar till och med när hon är helt ENSAM i stallet! :eek: Hon har till och med sparkat sönder sin vattenkopp och en gång sparkade hon så att hon fastnade i det där gallret och hängde fast i det.. men hon skakade sig inte ett dugg.. Och det var tur.. Men nu sparkar hon så mycket så att hovarna förjar spricka och skorna flyttar sig ur läget. Och hon blir svullen i benen..

Är det någon som har erfarenhet av detta ?

Vi har tänkt på att ta dit en häst pratare och så, men jag vet inte hur man får tag på en sådan som är pålitlig?

Och det finns ju andra sätt också, som att sätta upp bli däck med vatten i så det skvätter vatten när hon sparkar, och sätta upp plast mattor så att det inte låter när hon sparkar m.m Men jag vet inte.. Asså då blir det ju inte bättre "inne" i henne, jag tror inte att hon mår riktigt bra inombords och då är det jag kan komma på att ta dit en hästpratare..

Men vad tycker ni? :confused:

Sv: Snälla hjälp..

Hur mycket går hon ute? Kanske behöver hon några veckors helt vilande, bara gå i hagen osv..kanske träningsverk? Hur gammal är hon?

Det låter ju faktiskt som om det är nått som inte riktigt stämmer..
men, jag skulle nog sätta upp gummimattor så det inte låter när hon sparkar, till att börja med..
och sen kanske försöka se vad det är som fattas damen..

Hon kanske inte trivs innomhus? ha henne ute mer?
Hon kanske inte gillar boxgrannen?
eller så behöver hon kanske ha något att göra?
Häng upp nått kul som hon kan leka med kanske?
jag bara spånar..

Som jag läser det så behöve hon komma ut!

Vara ute mycket mera, för det är ju inne som hon sparkar hela tiden, så som du beskriver det?

Hur länge går hon ute på dagarna?

Kram Favina :bump:

Jag säger som fler här redan sagt: ut med henne. Gärna i en "rolig" hage så honharlie att göra och med en kul polare :)

Hmmm... Ja nog låter det som om damen är missnöjd. :(

Har hon varit så länge?
Hur mycket brukar hon vara ute?
Hur mkt grovfoder äter hon?
Hur är hon i hullet?
Hur mkt och vilken typ av motion får hon?

Du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill utan du kan ställa frågorna till dig själv och sedan fundera över förändringar som kan genomföras.

Till exempel, (och nu menar jag INTE att det är så) kan det ge mkt starka symptom på en del hästar som "bantar" och får för lite av grovfodret, en del får ju beteendeströningar till och med.

Hoppas att det löser sig för er, och svara gärna om du vill så att vi kan hjälpas åt att komma till rätta med era problem. // M :bump:

Precis så var lillasysters ponny i början.
Då kom hon direkt från en tjej som hade haft henne högt upp i klasserna i hoppning, inte gått så mycket ute och inte tillsammans med någon annan häst.
Hon var sur, bokstavligen klättrade inne i boxen, var så elak att systeryster inte vågade borsta eller ta in henne från hagen. Men precis som du säger så hoppa, det gjorde hon.
Hon är B-ponny, welsh/russ korsning, mest syns väl russet i henne, så mage det får hon lätt. Gräshage är inget alternativ då skulle hon släpa magen i backen efter några timmar. :smirk: Men hon går i sandhage med några strån i från 8.00-21.00 nu, med undantag för 1½ timme då hon är in och äter och syster rider.

Vi har kommit fram till att hon nog har varit med om något läskigt med andra hästar, nu bor hon i en box för sej själv, lite avskiljt från de andra och nu kan hon koppla av när hon äter. Det tror jag aldrig att hon har kunnat göra tidigare. Hon har blivit mycket snällare, även fast man fortfarande inte kan hålla på med henne inne i boxen, äsch, den får hon ha i fred. Vi fixar allt med henne på gången.

Och nu, nu tror jag att den ponny är lyckligare än vad hon någonsin varit i sitt liv. :)

SVAR TILL ALLA:

Hon går ute 7-8 timmar om dagen. Så hon är ute mycket så det är inte det.. Men det kankse är så att hon alltid vill vara ute ;) men det går ju inte..

Hon har vilat nu i 3 veckor, så vila behöver hon inte.. och asså det gick inte över flr att hon vilade.

Hon är 11 och har alltid varit sån så det har inget med nåt sånt o göra..

Hon har en stor hage, med kompisar. (som hon inte är så snäll mot :o )

Hon sparkar även om hon är inne själv så det är inte boxgrannen det är fel på.

Hon äter hippo, musli, betfor, hon har bra hull och rids som en tävlings ponny, alltså rätt mycket. Men det är inget med det.. asså hon har ju alltid sparkat så!

Men det är ju så att hon har alltid sparkat såhär, hos mig och hos sin förra ägare, men ägaren innan den jag köpte henne av, där hade hon det inte så bra det vet jag.. men på vilket sätt vet jag inte riktigt.. Och hon sparkar även om hon är själv inne!

Detta är inte så lätt, men kom gärna med mer funderingar.. :)

(det kan vara så som du, Trazel sa att hon har varit med om något läskigt med andra hästar för hon sparkar om någon kommer för nära m.m)

Jag tycker du ska låta hästen var ute så mycket som möjligt och sedan rida henne mer eller stimulera hjärnan.

Att du varierar din ridning med hoppning, dressyr och uteridning. Även så kan du träna dressyren på en äng istället för ridbana ibland eller inte träna ute i skogen.
Öppnor och slutor på vägarna och volter och slalom mellan träd.

Sedan även löshoppa, tömköra, löslongera. Bygg upp en trailbana och få hästen att behöva tänka. Beröm massor när hon gör rätt.
Du kan även åka bort och träna med henne eller åka någonstans och rida ut i skogen där en stund och sedan åka hem om det finns möjlighet.

Nu vet inte jag hur mycket du rider och varierar dig i er träning för du skrev inget om det.
Men på din beskrivning låter det som om hästen är uttråkad!

Forst och framst maste du skydda henne. Det spelar inte nagon roll hur mycket hon gar ute om hon sparkar sonder sina hovar och ben nar hon kommer in.
Satt upp gummimattor, sa att det ar stotdampande och inte skadar benen pa henne. Efter det kan du forsoka bota sparkandet och tjurigheten.

Jag tycker ocksa att du ska fraga en duktig veterinar att gora ett hormon-prov pa henne, om inte annat for att utesluta att det ar ett hormon-problem hon har. Har hon ett hormon-problem (vilket ar ganska vanligt) sa kan du medicinera bort det...eller betacka, da brukar det ocksa ordna sej.

Forst och framst ska du se till att hennes sparkande inte skapar mer problem eller rena skador.

Fast 7-8 h /dag är inte så fasligt mycket. Finns det möjlighet skulle jag, om jag var som du låta henne gå ute ännu längre. Med ett rejält täcke klarar dem det galant!
Har hon dålig erfarenhet från/av andra hästar så försök ha henne i en hörnbox, och se till att hon får ro och slipper försvara sig hela tiden.

Hon kanske är en stressad häst, en del hästar stressa oavsett vad. Försök hitta någon häst hon tycker om och låt de tillsammans gå ihop, skapa trygga vanor i allt ni gör så kanske hon dämpar sig lite.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 041
Senast: cf234k
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 849
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama