Snälla hjälp!

G

Gabrionapamir

Nu låter jag som världens nybörjare på att ha häst, men så är det inte, det är bara det att jag har världens nojja, sedan jag fick lov att ta bort min förra häst. Är livrädd det är något med min nya. klämmer och känner igenom henne varje dag. Och har upptäckt viss skillnad i höger fram, som är lite svullet jämfört med vänster. Svårt att beskriva svullnaden, men den liksom är strax under knäet och längst ner mot kotan har hon(vad det känns som) små gallor. Har kylt. och ridigt henne och det är inget konstigt, BARA en sak som ja reagerat på.. hon har helt plötsligt börjat passa och är rätt så grining när man ska skänkla på henne eller när andra hästar är nära.. men de kunde bero på brunsten det sistnämda. Men förstår inte varför hon helt plötsligt börjat passa så himla mycket..? kan de ha något samband med svullnaden, eller väljer hon bara den för de är bekvämare? (hon är varmblod). Det är ju inge länge hon passar, utan tillslut bryter hon ju av till trav. I övrigt rör hon sig som hon ska och ingen feber, hälta eller så..

Jag är rädd det är någon gaffelbandskada eller senskada, kan det vara det tro? haft nyss hovslagare ute som inte anmärkte något kring ben/hovar.

Eller är det så att hon kanske bara är lite ojämn ibenen(det är ju inte så mkt) eller har någon gammal ärrbildning?

Någon som har tips hus man kan undersöka mer själv, innan man kallar ut veterinär.. Börjar bli orolig :(

Sv: Snälla hjälp!

ring till veterinären så kan du ju få lite mer konkreta tips!

har svullnaden funnits sen du köpte henne? gick hon igenom besiktningen ua då?

beteendeförändringar och förändringar i rörelsemönstret kan ha med smärta och göra, hästar vill ju gärna dölja ev hälta och tar ofta till nödlösningar för att avlasta.

är du orolig är det bättre att få svart påvitt att det är ok, oro gör ju ingen glad...

Tack så mycket för svaret:) ! Ja så vitt jag vet har de funnits där iaf de små gallorna, som går bort efter man håller igång henne. Hon gick igenom där o de var inga fel. Och hon är lite snubblig av sig, men så har hon alltid varit. Ja jag vill jättegärna åka till veterinär, Och hoppas allting ska bli bra och att de säger det inte är något :(

Hej, jag skulle kolla upp ryggen, både snubbel och passgången kan tyda på ryggproblem. Gallorna kan vara sekundärt pga avlastning. Har själv ett varmblod med trasslig rygg.

Passen har absolut inget med "svullnaden" att göra. En del varmblod passar mycket och en del inte alls. Jag har två varmblod själv, min valack passar som en dåre om jag inte släpper tyglarna så att han "orkar" börja trava. Det är när det går för långsamt i traven som han hellre väljer passen. Mitt sto.. vet inte ens vad pass är! :)

Om du tror att det är vanliga gallor så ska du inte kyla dem, du ska värma dem!! Gallor går bort med värme dvs nattbandage eller liniment. Linimenta inte för mycket för då kan det bli som "blister skorpor", om du vet vad det är? Inget farligt, men det är inte så snyggt och ganska jobbigt att få bort.

Jag kan ju självklart inte säga på rak arm att det är gallor, med tanke på att jag inte känna på benet själv. Men om det vore en senskada så ser hela benet från under knäskålen ner till kotan se ut som en banan utåt sett om du förstår..?

Hoppas detta hjälpte dig. :)

Passen har absolut inget med "svullnaden" att göra. En del varmblod passar mycket och en del inte alls.

Det tycker jag var ett väl modigt uttalande. Passgång kan visst uppstå i samband med obehag och avlastning, det är väldigt vanligt symptom hos individer som har "lätt att ta till" passgång (t ex travare).

Om hästen inte har passat mycket innan och nu gör det och dessutom i samband med surande när man kräver något hade jag också känt oro över hälsan hos hästen.

TS: bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite, det är inte roligt att oroa sig för hästen, det förtar hela nöjet med hästägandet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: fridaxi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 420
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V