Snälla hjälp. :S:S

Twihard

Trådstartare
Hoppas jag postat rätt, vet inte riktigt om det skulle vara under hantering eller vård.

Min 4 åriga Frieserkille är jättekänslig på huvudet. Inte alls när man tar i honom, borstar eller så... Men när han har något på huvudet. :(

När han var 1 år stod vi i ett stall där de tyvärr hade krav på grimma i hagen, eftersom hans hud tydligen var känslig fick han skav, så han får ofta bära luddiga grimmor. (Varför jag nämner detta är så att ni vet att han fått skav).

När jag har träns på honom, kapson, grimma eller repgrimma så börjar han att klia sig helt besatt. När det är torrt ute är det inte lika extremt, när jag longerar kan han ibland stanna men inte ofta. Han vill väldigt gärna klia sig på mig men det får han såklart inte, och han får hellert inte klia sig så jättemycket när han har massa utrustning på sig - då kliandes mot benet - för då kan han ju fastna. :O Det är som värst när det är blött men det är förståeligt, för det kan ju klia i pälsen.

Ibland funderar jag på om det är dumheter, för han är väldigt envis, men det kommer och går då jag verkligen tror att han kanske har problem med saker på huvudet. Jag är förvirrad,:confused::confused: jag kan inte leda honom utan någonting alls, jag kan ju inte rida utan huvudbonad heller - inte så lätt att rida in honom så -. Har ni några tips på vad det kan vara? (Förlåt för sluddrigt skrivet, skrivder detta på resande fot). Tror ni det är dumheter eller "på riktigt". I stallgången brukar det inte vara några problem med grimma, och en fin dag ute när vi longerar och tömkör kanskle han bara försöker klia sig ibland och närt han står still. Men ibland blir han helt galen.

Finns det någon salva? borde jag borsta huvudet ännu mer än vanligt? (överdrivet mycket)? Kan det hänga på att han bara tycker det är obakvämt? Måste jag skaffa luddiga träns? Alla tips och råd uppskattas. Hänger det bara på ouppfostran? Eller kamp om ledarskap? Han är väldigt lågrangad men samtidigt envis, jag är också envis och "vinner" alltid i slutändan. I boxen om jag håller på att ta av allting vill han klia sig mot krubbor och allting...

Förlåt för så virrigt skrivet, tacksam för svar.

Sv: Snälla hjälp. :S:S

Låter som långt gången skabb. Min första häst för född med skabb kan man säga och efter fem år med skabb så kliade det lite överallt, speciellt på huvudet. Hon blev helt vansinnig av att ha träns eller grimma. Detta beteende försvann efter hon behandlats.

Skabb?! :O Oj shit, det var oväntat. :O För det här är ju inte alltid, eller alltså han kliar sig men inte alltid så extremt, med grimma nästan inget. Och inga utslag och kliar inte på honom om man kliar han eller något. Det är just BARA när han har saker på sig, är det så skabb fungerar? Men tack ska kolla upp det, fast ingen veterinär harsagt ngt på "allmäna" undersökningar.

Kan säkert vara skabb eller bara extremt skav som sedan blev ititerat och kanske infektion men tyvär tror jag inte att du bara kan bota hans känslighet i ansiktet genom att bara smörja in honom. Eftersom han redan ogillar när du är där och tar så kommer behandlingen bli jätte jobbig för honom..
Tror du behöver massor med tålamod med honom nu, hade en kille förut som var rädd om öronen och har en nu var var rädd för att man tog i honom. Approach and retreat + en bra salva är det du behöver, jag skulle vara väldigt försiktig med honom och ta det långsamt eller gör en ordentlig kur men då kommer du att få jobba på eran realtion sedan :)
Hoppas verkligen att han blir bra Frieser är så himla häftiga hästar!

Jag har nog förklarat mig totalt för otydligt. Börjar om i korta drag.

Han är inte känslig när man tar i honom, varken mulen, panna eller öron, varken käkar eller nosben. Han kan ibland vilja klia sig mot mig men det kan ju många hästar göra.

Han är ALDRIG känslig vid beröring, orädd och lugn. Man kan ta i honom hur mycket som helst, och inga problem med kli när han inte bär någonting på huvduet MEN:

*När han bär huvudlag - träns, kapson, grimma utan ludd - så börjar han klia sig, helst mot benet, mig eller mot något annat.
*När han är blöt, ex vid regn, kliar det extremt men det är förståeligt för pälsen - men det är vid regn han maniskt kliar sig om han har huvudbonad, men då även hela pälsen också.
* Så fort man TAR AV det han har på huvudet (ex tränset) så slutar det klia.
*Har han luddgrimma kliar han sig väldigt väldigt sällan.
*Inga problem med ex exem i man eller något, han är väldigt frisk.
*Detta har pågått sedan han var liten, nu är han fyra år.
*Som 1åring var han tvungen att ha grimma i hagen, men fick skav av den tills dess att han fick en luddgrimma.
*Jag har kollat hans hud och så och den är bra, dock lite skorv i pannan som jag försöker få bort.

Så, jag blev chockad när ni tror det är skabb, men tack för tipsen ska kolla upp det. :) :D:D Inget emot det så. Kanske det är skorvet i pannan som jävlas? Fast det är lite konstigt eftersom det inte kliar utan huvudbonad eller när man rör honom (ibland vill han klia sig mot en när man kliar han i pannan) - samt kliar med en huvudbonad som inte rör pannan.

Men skabb, borde inte det sprida sig på deras kroppar?

Ja Frieserhästar är underbara - min kille är lugnet själv annars, världens bästa pojke<3

Vilken himla tur att det inte var som jag trodde!! :D Hoppas verkligen att ni får till det där så ni kan komma igån och bli ett riktigt snyggt par även med grimma på.

Lycka till!

Jag kan ju bara se på min häst och dra slutsatser från det. Men hon var lugn och orädd när man tog i henne man kunde klia henne i ansiktet utan att hon blev galen. Skabb brukar ju bli värre när vädret är mildare och en häst som har haft skabb länge kan "stänga av" och verka oberörd tills man utsätter dem för något som triggar igång kliandet. Ett tecken man kan titta efter för att upptäcka skabb är att titta om hästen står och stampar på samma ställe. Detta gör dem om det kliar mycket i hovskägget, Alla stampar dock inte. Min häst med skabb kliade sig bara på benen och huvudet men var extremt okänslig i resterande huden på kroppen. Vi brukade skämta och säga att hon hade elefanthud och det kan ju ha berott på att hon detn kliade hela tiden. Hennes besvär försvann som sagt när hon blev av med skabben men jag har ju inga vetenskapliga belägg för att det var skabben som gjorde att hon kliade sig så i ansiktet. Det är bara en egen slutsats jag dragit och jag har inte pratat med vet om det heller. Min erfarenhet är dock att många veterinärer inte känner igen skabb alls. Om du pratar med vet om problemet så får du gärna skriva vad hen säger här, det vore kul att höra :)

KJa det ska jag berätta, han ska vaccinera hästen snart. :D Han står aldrig och trampar heller, så det är lite mysko, kanske han bara är lite känslig mot prylar på huvudet för han är så ung? Men ska fråga om det där med skabben. :D

FronBottenTillToppen: Ja det hoppas jag med, tack!<3

:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat