Snälla hjälp mig!!

L

lullebulleh

Hej! Jag har en häst på foder. Hon kanske blir till salu så småningom. Hon är bara 5 år och knappt riden. Vackrare westernhäst finns knappt i Sverige. Hon går så fint i pleasure osv. Men för något år sedan släpptes hon ihop i en flock med runt 20 hästar. Och det gick inte, hon blev inträngd osv, och då har hon troligtvis bara sparkat och sparkat för att försvara sig. Och nu kan hon inte gå med alla våra hästar heller. Och när vi är ute och rider och hon går i mitten kan hon få för sig att sparka. Hon varnar inte före genom att tjura, vifta på svansen, lyfta lite på benen osv, utan bara värsta sparken utan att man är med.

Vill ju tävla henne i western pleasure (Man rider runt på fyrkantspåret och bedöms, kan ibland vara tätt och eipage som rider om väldigt tätt.) för det är det hon är bäst på och hon har pleasurehäst kropp till 100%

Men kommer hon någonsin att sluta med detta? Hur ska jag göra för att få henne att sluta?

Sv: Snälla hjälp mig!!

Vad gör du när hon sparkar då?

Tyvärr är det nog svårt att få en sparkhäst att sluta sparka helt.
Din gör det ju antagligen för att hon känner sig trängd också.

Man kan ju försöka få bort det genom att säga till på skarpen varje gång hästen sparkar när du sitter på.
Men då gäller det att du är blixtsnabb i reaktionerna så du säger till DIREKT när hästen sparkar och inte tre sekunder efter.

Eller så kan man testa med att sysselsätta hästen varje gång det går en häst lite nära, så den förhoppningsvis får det ur tankarna.

Inte för att låta väldigt elak, men vad tänker man med om man släpper in en häst själv med 20 hästar?. MAnbrukar ju ta in en av dom snällaste hästarna i flocket, låta dom bekanta sig ha dom i en hage. SEN testa om de funkar att hästen kan gå i en så stor flock..! Så de inte blir helt ensam i hagen och utstött, man ska ju alltid tänka steget före.( fattade ja de som iallfall)
Och har en häst kännt sig träng med andra hästar och börjat slå är DET väldigt svårt att få en sån att sluta. Men det är väl bara att träna hästen att den inte får slå,

Jag håller helt med, vad tänker man på? Alla läser i tidningar om att alla hästar ska kunna gå med alla osv. I vildmarken så byter hästen hjord om den inte trivs..

Det var inte vi som släppte ihop henne med 20 hästar..

Oj,det låter som ett klurigt "problem"... När ni är ute o rider, så låt henne gå sist?! Om hon inte känner sig trygg med hästar bakom så låt henne slippa det tycker jag.. Om det blev så traumatiskt för henne när hon släpptes in i den stora flocken, så kanske det e snällast mot henne o inte "tvinga" henne att gå med en häst bakom?
+att det kan bli väldigt farligt för den som rider på hästen som hon sparkar efter... :-/ så om hon sparkar så får du nog säga till henne att det verkligen inte e ok när du sitter på eller hanterar henne...

Vi hade ett sto i vårt stall som va väldigt grinig & orättvis mot dom andra hästarn.. Det visade sig att hon hade ont i ryggen o tog ut sin ilska mot dom andra hästarna.Kanske kan låta en kiro kolla över henne?

Ge henne mkt tid så kanske hon inser att dom andra hästarna inte är något hot mot henne när du e med!

Lycka till, hoppas att det löser sig, hon låter som en härlig häst!:laugh:

Mvh Alexandra

När hon blir trygg med ryttaren och förstår att det är den som har ansvaret kanske hon slutar att sparka mot andra hästar. Vet flera hästar som aldrig skulle sparka under ryttare men gärna i hagen.

okej, idiotiskt att släppa en helt ensam häst i en hage med 20hästar. Man får ju alltid höra att man ska tänka ett steg före hela tiden, men en del verkar ju inte ens ha fatta vad man menar de.- Usch blir så arg när ja läser sånt här. Inte konsitgt om hästen blir som den blir.!!!!!!!!!

BTW, kvittar om det var du eller dom andra som släppte in stackarn i hagen, hästen går inte in där själv iallafall. Oftast är de männinskan fel hur en häst beeter sig. Inte hästen som alla skyller på!!!!

Precis.. Men vad menar du med att, det spelar ingen roll om det var du eller någon annan. Det begriper väl jag också att vem som hellst som gör det inte har mycket till vett i huvudet.
Men någon tyckte att vi var sjuka som hade gjort det, ville batra berätta att det inte var vi!

som alla säger är det väldigt svårt att få henen att sluta slå... men klart att det går med myyycket träning och att ta det varligt. Tills dess att hon är säker kanske du kan tävla western riding, western horsemanship och liknande klasser istället för pleasure?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama