SnÄlla HjÄlp Mig..

C

champiiiion

Snälla ni ni måste hjälpa mig! Jag köpte en D-ponny i slutet av mars, när jag var och provred honnom var han som en underbarponny helt underbar men lite stel men de va för han hade vilat i en månad(jag fick han för ett billigt pris,) han var inte så stark när jag red han då och så så vi bestämde oss för att köpa honnom så hade jag lite och jobba med också.. så köpte vi honnom ja och jag skulle aldrig tänka mig att han var så stark som han är, jag red på vanligt tränsbett först det som jag fick med honnom när vi köpte honnom, men de slutade med att han skenade iväg med mig, sen nu så får jag rida på pelhambett utan gummi(utangummi=skrapare) jag hade med gummi också men de brände så i munnen på honnom och han gick inte alls bra med det.. men nu för ett tag sen så upptäckte vi ett sår i munnen på honnom som vi trodde va en cancer böld så vi åkte rakavägen till veterinären och kolla upp det, som tur va det bara ett sår som snart har läkt i 7 veckor de tar tid så nu rider jag bara på hackamore och det funkar inte alls. han springer iväg och jag kan inte gallopera på honnom inte ngt typ inte ens i paddocken utan att det blir helt galet, så nu har jag slutat me galoppen ochtravar bara.. jag har börjat tänka efter att ibland när jag ska till stallet så känner jag inte rida nu igen och så ska de ju inte vara det är inte så att intresset har svalnat heller utan bara det att jag tycker det är jobbigt att rida när han är så stark och de såret kommer ta sin tid. börjat tänka på att sälja honnom men det kan jag inte jag skulle igentligen behöva en mindre storlek ponny men jag kan inte med att sälja honnom (han har varit vanvårdad) och han har flyttat från hem till hem till hem.. Jag vill så gärna ge honnom en till chans med bett men det kommer ta så lång tid! och mitt stora intresse är att tävla men dom tävlingarna vi har vart på så har vi vägrat ut oss varje gång men träningar hoppar vi 110 bana enkelt. Jag har värkligen beslutsångest och vet verkligen inte vad jag ska göra och berätta för mamma ?:confused: Och hur jag någonsinn skulle kunna lämna ifrån mig honnom för han är värkligen bara bäst endå lixom han är lixom bäst men endå är han "jobbig" och rida och jag skulle behöva storleken mindre ponny.. åhh det är så svårt och ni måste värklihen hjälpa mig att göra det rätta valet!

Sv: SnÄlla HjÄlp Mig..

Oj vad tråkigt.

Det låter som om du behöver hjälp att komma vidare med din Ponny.

1. Är såret i munnen skälet till att hästen beteer sig konstigt, eller finns det andra orsaker? Har du någon duktig tränare du kan be titta när du rider?

2. Det verkar som om du blivit lite ensam med allt. Det skulle ju bli så kul och du hade förväntningar - och så blev det tvärtom istället. Är du lite rädd för din häst? Det kan ju bidra till att hästen reagerar lite knasigt eftersom den endera känner att den har övertaget, eller blir orolig för att du blir det.

3. Alla hästägare behöver bra bollplank runt omkring sig. Man kan inte veta allt själv. Prata med din mamma, prata med någon tränare du litar på. Om du inte känner någon bra - fundera på vem du skulle vilja prata med och sök upp den personen. Att fråga kostar inget.

4. Börja fundera på vad som går bra. Mysa, fixa vad som helst där du har bra kontakt med din häst och låt det vara ok tills det andra löst sig.

Jag vet inte, men jag var 27 när jag köpte min häst. Jag kände likadant men med hjälp och tålamod går det mesta.

Lycka till

Prata med din mamma om hur du har det, genast. Tränar du för någon? Om inte så tror jag att det skulle hjälpa både dig och hästen att hitta tillbaka till varandra.

Var såret i munnen gammalt? Tänkte om det kunde ha en bidragande effekt till att hästen uppför sig som den gör.

Jag hoppas verkligen att ni kommer rätt med hästen, det vore väldigt tråkigt om du tappade ditt intresse pga att du inte klarar av ponnyn.
Men prata med din mamma och (om du inte redan har en) skaffa en tränare som kan hjälpa dig få bukt med hästen.

Hej!
Tror precis som andra har skrivit, att det är bra om du pratar med någon som kan hjälpa dig. Försök också att brya den onda cirkel ni verkar ha hamnat i. Måste du rida honom just nu? Kan ni inte göra andra saker där du bara är och myser och umgås med din häst? Reagerar han likadant när du ex. longerar honom? Ta ett pass då du backar tillbaka allt och gör allt i skritt och han verkligen måste använda "hjärnan" för att lyssna på dig och dina hjälper. Halt, flytta sig för skänkeln etc. När han då har förtroende för dig och märker att du inte gör honom illa i munnen så kanske det går att öka tempot senare?

Lycka till och glöm inte prata med dina föräldrar! Dom vill att du ska må bra med din häst och att ni ska trivas tillsammans - det är jag helt övertygad om!

Jag tycker självklart att du ska ta ut en tränare som kanske kan få dej och hästen till ett riktigt "ekipage" som gör varandra till tjänst. Om du inte hittar någon tränare så kan du börja med ett litet "ridschema", jag brukar ge min elever ett litet "ridschema/ridtips" om det inte funkar ordentligt.
Här är ett litet tips på hur din ridning kan gå till på en vecka:
Dag 1 (t ex måndag):
SKRITTA BARA och gör sidförande övningar såsom skänkelvikning, öppna, sluta m.m och få upp hästens rygg så hästen blir ordentligt lösgörande och koncentrerad på vad DU vill. DU kan också göra lite halter och volter och ställ ordentligt. Rid INTE med sporrar, ta hellre me dej ett spö som hjälp.
Dag 2:
Gör samma sak fast lägg in lite småtrav, lättridning isånna fall. Om du känner att hästen rusar i traven, sakta av till skritt och gör lite volter. Trava hellre på volt än på spåret och böj och ställ.
Dag 3:
Skritta ut och klättra (om det finns någon ridväg där man kan klättra) och du kan ställa och göra åttvolter mellan träd m.m. , det är viktigt att man inte sitter i ett ridhus / på en ridbana och jobbar hästarna varje dag, då tröttnar hästarna och DÅ kan de springa ifrån jobbet.
Dag 4:
Longera. Det är bra för hästen, då kan den inte springa ifrån och då kan du lägga in galoppen. Gör så att du tar mycket ökad galopp, som intervaller om du förstår?
Dag 5:
Ta fram några bommar och skritta och trava över dem med jämt tempo, känner du att hästen vill springa iväg gör du små volter och ställer så att hästen är intresserad av vad DU gör. Du kan ha galoppbommar på en långsida som du galopperar över under KONTROLL. Du ska alltid känna att du har kontroll över hästen, den ska inte få springa iväg.
Dag 6:
Prova hoppa något litet hinder ca 30-40 cm, men du MÅSTE ha kontroll.
Dag 7. Skritta ut i skogen eller gör något annat kul :) Jag kan nästan sätta 100 kr på att efter denna träning bli hästen lite lydigare! Men du får inte rida detta med hackamor, rid med vanligt tvådelat tränsbett, möjligen med pessoa om du har.
Ha det bra.

vad du annars kan göra är att lämna iväg honom en månad til en rutinerad och tävlings meriterad ryttare, kan vara värt de 5000 det kanske kostar, om han bara leker djävul med dig?

vad du annars kan göra är att lämna iväg honom en månad til en rutinerad och tävlings meriterad ryttare, kan vara värt de 5000 det kanske kostar, om han bara leker djävul med dig?

Risken är bara att hästen fortsätter testa ägaren, om inte denna får hjälp att lära sig rida hästen. Många ponnyer kan gå hur fint som helst under en rutinerad och duktig ryttare och sedan fortsätta leka rövare med den som inte riktigt vågar rida.

Såvida att problemet inte ligger hos hästen och det är hästen som behöver hjälp så hade jag nog i första hand försökt ta itu med problemet tillsammans med en tränare/ridlärare.
Anser sedan tränaren att hästen måste skolas på ett sätt som inte ägaren klarar ens med regelbunden hjälp, då kan det vara dags att skicka iväg hästen på tillridning.

Men man kommer fortfarande inte ifrån ägarens brist på kunskap, och det kommer därmed ändå krävas profesionell hjälp även på hemmaplan.

Först den klassiska frågan: hästen har väll inte ont? Är han besiktad? Sitter all utrustning rätt osv?

Om det är avklarat tycker jag du ska kontakta en bra tränare och börja rida för honom/henne.
Prova dessutom att tömköra (helst inte longera men om du inte har ett annat val så är det ok) och träna hästen först från marken. Att den blir så het kan också ha mycket att göra med extra energi och att den inte orkar det du ber den om. Träna trav och galopp så hästen får röra på sig och känner att galopp är inte något särskilt. Det är mycket lättare att hantera hästen från marken.
Du kanske också kan kolla över foderstaten- äter den mycket mat som kanske gör den så pass stollig? Kan också vara miljöbytet som spökar.

En häst gör inte så här frivilligt.Något måste vara galet.
Börja med att som de andra sagt, kolla utrustningen.Ta ut en massör/kiropraktor som kan kolla igenom kroppen på honom.Jobba på er kommunikation o lägg ridningen på hyllan ett tag.Ge inte upp så lätt, det tar tid att lära känna en ny häst.För mig tog det nästan ett helt år att lära känna min nya :)
Det är jätteviktigt att ni får en fin kommunikation först innan du rider.Om han nu är osäker och /eller en stark ledarhäst får man jobba extra hårt för vänskapen, förtroendet och samspelet.Ta ut en tränare som är bra på häst/människo relationer.
lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama