Snälla hjälp mig!

martineiversby

Trådstartare
Min häst äter inte :(

Han var som vanligt i måndags.
Tisdagen hade han inte ätit sitt kvälls eller morgon hö. Och det har ALDRIG hänt tidigare! Han var spänd, stressad och nervös. Och har nu varit sån i tre dagar..

Nu igår och idag har han varit jätte konstig.
Han äter endast när jag ger honom höt ur handen. Men han är alltid uppmärksam och så fort han får tag på lite hö ur handen vänder han bort huvet snabbt. Som om jag skulle slå honom!

Han är rädd hela tiden och uppmärksam på allt som händer.. När jag hämntar honom i hagen eller går till boxen vänder han sig om, eller skyndar bort ifrån mig! Som om jag har misshanlat honom ungefär!
Han brukarvanligtvis alltid komma när man ropar på honom.

Det känns jätte hemskt då han har varit min i 6 år och han har aldrig blivit behandlad illa! Något måste ha hänt den natten, eftersom han förändrades på en natt, men frågan är vad som kan ha hänt?
Någon som har varit med om något liknande?!

Hoppas ni förstod någonting av allt. Jag har iaf ringt veterinär och kommer åka och kolla honom om han fortfarande inte äter på ett dygn..

Sv: Snälla hjälp mig!

Du kanske har blivit elektrisk ?
Kan hända på vintern att vi avger små stötar som skrämmer hästarna.
Fast det förklarar ju inte varför han matvägrar....
Dricker han ?
Bajsar han ?
Mitt sto matvägrade också i januari,men hon hade nog kolikkänning

Hoppas att det löser sig !
Hej från Hambo

Veterinären trodde också det, men det kan inte vara så eftersom han är rädd för alla människor :( har ALDRIG varit sån förut!

Han bajsar som vanligt och dricker vatten som tur är!

Idag åt han 3 kilo på egen hand under hela dagen så jag hoppas verkligen att det börjar gå framåt.

Men han är fortfarande lika rädd :cry:

Han har kanske blivit skrämd av något, sen agerar du kanske annorlunda mot honom nu,när han är kinkig.
Tex, hur ofta brukar du i vanliga fall ge honom hö från Handen ?
Springer du och tittar till honom oftare än vanligt ?
Det kan vara tillräckligt för en del individer !

Hej från Hambo

ja... jag brukar ju vanligtvis inte ge honom hö från handen.. och jag är nere flera gånger om dagen nu.. men det måste jag ju vara! För att se så han mår bra :/

Han måste ha blivit srämd av något/någon med det är konstigt att det tar så många dagar att komma över det :(

Har du kollat igenom hans box så han inte fått ett Råttbo därinne !
Det har jag sett en gång hos häst som hade bädd !
Hej från Hambo

Äter han något öht?

Att han stressar och dyl kan vara ett tecken på att han har ont. Smärta kan framkallar avikande beteenden.

är avföringen lös? är hästen svettig? är du säker på att han vänder sig bort från dig, och inte att han försöker säga dig något? som tex att har oni i skapet? är han svullen på halsen? är han stel? har du koll på temeraturen, så du har någt att gå från, så han inte blir värre? ger du vatten ur hink, så du kan se exakt hur mycket han dricker? är han annars mjuk i nacken så han kan böja på den så mycket som han borde kunna? har han stirriga ögon?

sedan, kolla baken på hästen, så det inte har varit någon där som inte ska vara där (det är en sjuk värld vi lever i) .

till alla som svarat:

Jag har kollat igenom HELA kroppen på honom varje dag, inget märke eller något någonstans och han är ej stel eller öm någonstans heller.
Jag har ridit honom idag och han var helt som vanlligt! Gick superbra och var lösgjord å fin.
Men sen när jag skrittar på långa tyglar så kan han plötsligt skygga för , vad jag ser, ingenting.

Han är fortfarande likadan i hanteringen :( Jag fattar inte vad som har hänt med honom:cry:

Ja, han har väldigt stirriga ögon, och är spänd och nervös nästan hela tiden. Men inatt igen så hade han ätit upp allt hö själv! Så det är jag superglad för. Men han äter fortfarande inte på dagtid..

Ha har möss i boxen som äter på bajset och överallt men det har han alltid haft och det har aldrig vart ngt problem :)

Har du kollat igenom hans box så han inte fått ett Råttbo därinne !
Det har jag sett en gång hos häst som hade bädd !
Hej från Hambo

Men gud säg inte så....Jag har precis lyckats förtränga när mina hästar hade det, och som den goda moder jag är så skickade jag in mina barn för att mocka samtidigt som jag stod på en hink utanför och skrek!!!!

håller med dig, ang ev råttbo eller något annat som kan ha skrämt hästen...jag hade en bekant vars häst helt plötsligt blev livrädd för att gå in i boxen..., den hade stått på boxvila och en fågel hade irrat sig in i boxen o inte tagit sig "ut" i det rappaste, panik med flaxande vingar osv....det räckte för att den hästen blev vettskrämt att gå in tillbaka.

Ja, men saken är ju det att han är inte bara rädd i boxen! Utan annars också och äter inte heller i hagen :(

Han är 17 år gammal i år, har försökt kolla med synen på olika sätt och han verkar se bra!

Ska låta en masssör gå igenom honom för att se om han har ont någonstans..

Fy vad jobbigt! Har du bokat tid hos veterinären ännu?
Kan det vara ngn fästing sjukdom? stelkramp? borelia? hur är hals, nacke, stel eller mjuk? hur reagerar han om du rör skap eller bak? hur känns han över rygg/korset? hur ser han ut på ögonen, pigga? glansiga? trötta? rädda? har han som en hinna över dem? ta handen för och kolla så han blinkar? vad säger hans öron, nyfikna eller rädda?
låter verkligen som om det är något som stör honom ordentligt!!

Men gud säg inte så....Jag har precis lyckats förtränga när mina hästar hade det, och som den goda moder jag är så skickade jag in mina barn för att mocka samtidigt som jag stod på en hink utanför och skrek!!!!

:rofl: :rofl: :rofl:

...och efter att ha hämtat mig från skrattattacken hälsar jag TS att min första tanke var kolik, den andra tanken ögonskada (någon form av snöblindhet?).

Täcke som sitter fel och skaver? Annan nervi kläm som minskar huvudets rörlighet? Ett täcke som skaver illa på manken/bogen kan leda till att hästen känner obehag om den sänker huvudet för att äta. Hunger i kombination med obehag vid försök att äta skapar en frustrerad häst.

Fy vad jobbigt! Har du bokat tid hos veterinären ännu?
Kan det vara ngn fästing sjukdom? stelkramp? borelia? hur är hals, nacke, stel eller mjuk? hur reagerar han om du rör skap eller bak? hur känns han över rygg/korset? hur ser han ut på ögonen, pigga? glansiga? trötta? rädda? har han som en hinna över dem? ta handen för och kolla så han blinkar? vad säger hans öron, nyfikna eller rädda?
låter verkligen som om det är något som stör honom ordentligt!!

Han är vaccinerad och allt så det skulle jag inte tro!
Han är inte alls stel i nacke/hals :) När jag rider är han avspänd och lösgjord i hela kroppen!

Han reagerar inget speciellt när jag rör honom. Det är när jag gör snabba rörelser som han blir "skrämd". Ögonen är pigga!
Han blinkar när jag tar handen för ögonen så han verkar inte ha några problem med synen...
Öronen är mest nyfikna. Han är ovanligt uppärksam på allting.

:rofl: :rofl: :rofl:

...och efter att ha hämtat mig från skrattattacken hälsar jag TS att min första tanke var kolik, den andra tanken ögonskada (någon form av snöblindhet?).

Täcke som sitter fel och skaver? Annan nervi kläm som minskar huvudets rörlighet? Ett täcke som skaver illa på manken/bogen kan leda till att hästen känner obehag om den sänker huvudet för att äta. Hunger i kombination med obehag vid försök att äta skapar en frustrerad häst.

Snöblindhet?! Vad är det ? :)

Nej inget med täcke, så han är likadan utan det.

Huvets rörlighet är som vanligt.
Hur märker man om en nerv är i kläm?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 974
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka