Snälla hjälp mig!

E

Effect

Jag har en ponny som jag är medryttare på. Hon är jätte snäll förutom att det går verklingen inte att galoppera på henne. Hon sticker med en och så får men inte stopp på henne! Hon är snabb och stark när man väll galopperar!!!!
Hur ska jag göra för att hon ska galoppera normalt????????????

Sv: Snälla hjälp mig!

Galoppera inte om du inte reder ut det och fråga ägaren hur du ska lösa problemet.

Börja med att prata med hästägaren.

En anledning kan vara att hästen "får" dra iväg även med ägaren i sadeln, vilket inte gör det lättare för dig som medryttare. Det behöver inte vara så, men en lydig häst brukar vara lydig tills de upptäcker vad de kommer undan med.

Börja med att rida hästen lyhörd och lydig. Även om du inte får rida på ridbanan, vilket en del ägare inte vill att medryttarna gör, så kan du träna på samma saker ute i skogen som på en bana.

Hästen ska vara lyhörd för dina hjälper. Gas, broms och vändningar, samt tempoväxlingar. Det måste fungera innan du kan gå vidare till galoppen. Börja med att bestämma hur många språng hästen får galoppera på rakt spår, lägg en volt i trav, galoppera ytterligare några språng rakt, lägg en ny volt osv.

Galoppera aldrig på samma ställen ute, annars lär sig hästen var den kan dra iväg. Om hästen drar iväg på ett fält, så lägg en volt som du sedan minskar ner tills hästen saktar av.

/V

Jag håller med de tidigare. Prata absolut med ägaren. Nånting är ju fel. Antingen att hästen helt enkelt är olydig eller så är det något annat.

Jag red en häst några gånger som var likadan. Snäll och trevlig i skritt och trav men i galoppen bara rusade hon.
Enligt min åsikt tror jag att det antingen var sadeln som satt dåligt på henne eller att jag var för tung. Inte för att jag är så stor, men hade hon en svag rygg kan jag tänka mig att jag skulle kunna vara för tung för henne och att hon då försökte fly undan det obehagliga.

Rider jag hästar som rent allmänt galopperar för fort försöker jag lugna hästen och inte rida så mycket raksträckor. Tex galoppera på volt, då KAN hästen inte galoppera så himla fort. När den sedan galopperat några varv och börjar lugna ner sig kan man prova en långsida.

Jag håller med de tidigare. Prata absolut med ägaren. Nånting är ju fel. Antingen att hästen helt enkelt är olydig eller så är det något annat.

Jag red en häst några gånger som var likadan. Snäll och trevlig i skritt och trav men i galoppen bara rusade hon.
Enligt min åsikt tror jag att det antingen var sadeln som satt dåligt på henne eller att jag var för tung. Inte för att jag är så stor, men hade hon en svag rygg kan jag tänka mig att jag skulle kunna vara för tung för henne och att hon då försökte fly undan det obehagliga.

Rider jag hästar som rent allmänt galopperar för fort försöker jag lugna hästen och inte rida så mycket raksträckor. Tex galoppera på volt, då KAN hästen inte galoppera så himla fort. När den sedan galopperat några varv och börjar lugna ner sig kan man prova en långsida.
Ägaren har tappat intresset för ett halvår sedan. Det har varit två andra tjejer som har ridit innan mig och nu är det bara jag som rider och jag får göra vad jag villoch jag rider henne alla dagar i veckan. Hästen blir som min egen häst. Hon har varit halt men den här veckan ska jag börja skritta henne:P

Hmm..Du får nog helt enkelt ta det lite lungt med din häst.Ni måste kunna lita på varandra så att inga olyckor inträffar.Håller med helt,försök rida på en volt eller något,och få henne/honom att lugna ner sig.När du känner att det funkar,prova en långsida och se hur din häst reagerar!Kanske du inte ska börja med att galoppera hästen utomhus utan staket runt om dig.Lycka till! :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 302
Senast: Grazing
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
596
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar