Snälla hjälp mig,orolig.

Sv: Snälla hjälp mig,orolig.

det är lugnt, jag tänker ett och skriver hälften jag med ibland ;) tänkte mest att det är bra att veta om du inte kände till det, det finns ju ibland lite pengar att tjäna :angel: hade inte vi ringt upp och fått "nya" fakturor så hade det kostat oss 2500 kr extra :crazy:

det är lugnt, jag tänker ett och skriver hälften jag med ibland ;) tänkte mest att det är bra att veta om du inte kände till det, det finns ju ibland lite pengar att tjäna :angel: hade inte vi ringt upp och fått "nya" fakturor så hade det kostat oss 2500 kr extra :crazy:

Ja upplysning är alltid bra.:D

Det är alls inte säkert att det är din "hovis" som är boven i dramat. Mina båda hästar har haft liknande problem och blev uppverkade i båda hovarna. Det kan vara något som kallas "white line disease" och det är en typ av svamp som bildas i hålväggarna, vilket gör att en duktigt hovslagare måste verka upp så långt i hoven att dom kommer åt frisk vävnad. Mina hästar såg betyligt värre ut en din :cry:. Iom att det är en svamp är det förkastligt att plasta då det måste vara torrt och luftigt och du måste se till att svampen är helt väck och inte får nytt fäste i hoven.

Vad sa dom på kliniken? Konstigt att du inte fått råd ang hur hästen ska ha det så bra som möjligt under tiden. Den står ju och har ont ju. Jag blev ordinerad att köpa boots till hästen så den inte belastade fel. Kanske vore nåt att prova så länge?

Det var ngn slags bakterie eller ngt som växer där det inte finns syre.
Min hovis sa ingenting om att han behövde verkas upp eller om hålväggar, det fick jag lista ut själv...:crazy:

Har fått råd från vet, ska rengöra varje dag med Virkon och han går i boxhage.
Nu är det endast en vecka kvar till återbesöket.

Min hovis sa ingenting om att han behövde verkas upp eller om hålväggar, det fick jag lista ut själv...:crazy:

Det tyckte jag var jättedåligt (och konstigt) av din hovslagare! :mad:

Alla hovslagare jag pratat med säger ju att det måste verkas upp för att det ska komma luft till för det trivs inte bakterierna och svampen med. Trist, det hade inte behövt gå så långt.

Hoppas din häst blir bra nu då :)

ps. Nåt som e bra också är Trush Buster, finns att köpa på t ex Hööks. Lila vätska som ibland också kallas för "Rensa strålen" eller nåt sånt. Hade jag på min häst å det hjälpte superbra

Senast ändrad av en moderator:

Ja men då är det "white line diseas". Min hovslagare upptäckte det inte heller första gången utan jag fick åka till 2 kliniker innan dom upptäckta vad som hänt. Det är relativt lite forskar om den här sjukdomen så det finns inte så mycket att gå på.
Det jag finner häpnadsväckande är att inte kliniken rådde dig till vad du skulle göra under tiden, för hästen ska inte gå runt och ha ont iom att den inte har nån direkt hovvägg att stöjda på.
Jag råder dig verkligen till att införskaffa dig boots så din häst slipper gå och ha ont.
Hurvida din hovslagare har gjort fel här kan nog bara dom som är utbildade hovisar svara på. När jag frågade på kliniken om detta kunnat undvikas på min häst, eller om min hovsalagare gjort fel sa dom att det var rätt svårupptäckt. Men som sagt det är bara vad jag fått höra.

Hoppas din häst blir bättre!!

Tack alla för era många och bra svar.

Har beställt sådana boots nu från naturligahovar.se ska kolla på det där Trush Buster också från Hööks.

Men White Line diseas vad är det då??På papperet från Veterinären står där bara Hålvägg på alla fyra liksom ingen orsak.

Det är detsamma som bärrandsröta. Du har ju fått bra svar i din förra tråd oxå om vad som ska göras.
Anledningen till att dom verkar upp så pass mycket som dom gjort på din hästs hov är för att komma upp till frisk vävnad, så jag kan tänka mig att det är detta din häst drabbats av + att dom rekomendera att du skulle andvända dig av VirconS.
Tyvärr är det bara att se tiden an och var noga med att göra rent hoven från smuts och behandla med VirconS så svampen inte får fäste igen..

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 978
Senast: Sol
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 117
Senast: lil-sis
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 434
Senast: pews1972
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 929
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka