Snälla hjälp mig med behoven till min analys.

gejsa

Trådstartare
Jag har en islänning som strosar i hagen och blev 1 år i maj i år.
Jag har även ett halvblod med 2 månaders föl vid sidan som diar fortfarande. Stoet har börjat ridas så smått.
Är 16 år gammal.

Vad behöver dom i energi och protein????? :confused:

Någon som kan hjälpa mig?
Har frågat på foderstat men ingen har hjälpt mig med dessa hästar.

Islandsåringen behöver ungefär 41 MJ. Proteinbehovet är 7 g smrp per mj. Vid 18 månader blir det 6.5 g smrp per mj. Kalciumbehovet är 0,5 g per MJ, och fosforbehovet 0,3 g per MJ. Magnesiumbehov 0,1 g per MJ. Dessa är minimumbehoven alltså(mineralerna).

Har ingen aning om halvblodets behov då du inte anger vad hon väger(idealvikt).

Ja jag gissar väl på ca 550 kg är idealvikten på halvblodet. Hon är bara 158 cm och inte alls kraftig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar