SNÄLLA hjälp med häst som drar ned huvudet och drar jätte mycket !!! :(((

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Hejsan jag har ett problem !! jag rider en häst på en ridskola som jag tycker fruktansvärt mycket om. jag har förövrigt inte så jätte bra på att rida för jag har inte ridit så länge.

Mitt problem med ridningen är att hästen som jag rider håller emot, drar och drar ned huvudet när jag rider. Det hela blir en dragkamp för jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få upp hästens huvud och få hästen att sluta dra i tyglarna. För att hästen ska sluta dra så drar jag emot (det hjälper såklart inte men jag har prövat att inte dra emot men då tar jan över och drar ned huvet jätte mycket och då kan jag ju inte styra honom och så stannar han eller går jätte sakta) och för att få honom att ta upp huvudet och inte gå ned med det så försöker jag dra upp det men då tolkar han ju såklart det som att han ska göra halt.snälla hjälp mig vet inte hur jag ska göra för att han ska sluta dra i tyglarna och att dra ned huvudet :(((

Tack på förhand !!!
 
Sv: SNÄLLA hjälp med häst som drar ned huvudet och drar jätte mycket !!! :(((

Det finns inget enkelt svar eftersom vi som inte sett hästen omöjligtvis kan veta varför den gör som den gör. Fråga din ridlärare.
 
Sv: SNÄLLA hjälp med häst som drar ned huvudet och drar jätte mycket !!! :(((

Men jag vill ha hjälp redan nu så att jag kan :(

Det finns tyvärr inga generella tips eller "quick fixes" när det gäller ridning. Det finns olika orsaker till att en häst blir framtung, och det finns olika sätt att rida som passar olika ryttare och olika hästar.

Kolla in den här tråden också, där har jag skrivit ett svar om ett liknande problem: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1144284

I allmänhet ser jag många trådar i den här stilen. Ridskoleryttare upplever ett isolerat problem kopplat till en specifik häst. Beror detta på att man är rädd att fråga sin ridlärare?

Jag kommer själv ihåg ridskoletiden. Det är militärt ibland. Ridlärarens röst går i ett och övningarna avlöser varandra, det är många som rider samtidigt och det är svårt att få individuell hjälp. De bästa råden får man under ett par meningars "eftersnack" under avskrittningen.

Jag vet att det är svårt att stånga sig fram, TS, men mitt bästa tips är ändå att du frågar ridläraren antingen innan eller efter passet, eller under en skrittpaus. Alltför många ridskoleryttare är rädda för att fråga, men man måste våga fråga och be om hjälp, inte bara blint lyda sin lärare!
Lycka till nu:)
 
Senast ändrad:
Sv: SNÄLLA hjälp med häst som drar ned huvudet och drar jätte mycket !!! :(((

Du svarade mer pedagogiskt än mig :) Vi tycker precis samma.
 
Sv: SNÄLLA hjälp med häst som drar ned huvudet och drar jätte mycket !!! :(((

:) Hade lite tid över ^^.
 
Sv: SNÄLLA hjälp med häst som drar ned huvudet och drar jätte mycket !!! :(((

Det allra bästa när en häst drar ner huvudet är att förstärka skänkelns inverkan - det vill säga - skänkla på. Att dra är meningslöst.
Och om din ridlärare inte kan hjälpa dig med detta då undrar jag vad det är för underlig ridskola du rider på.
 
Sv: SNÄLLA hjälp med häst som drar ned huvudet och drar jätte mycket !!! :(((

Precis som Luff är inne på - släpp tygeln och driv framåt! Då gör du i alla fall inte fel (!). För skulle det vara så att det du upplever är att hästen faktiskt söker sig nedåt framåt (går i form, "på tygeln") får du inte dra tillbaka eller försöka få upp huvudet! Är det däremot en olat eller att den är olydig så ska den framåt! Som alla andra sagt : fråga din ridlärare!
 
Sv: SNÄLLA hjälp med häst som drar ned huvudet och drar jätte mycket !!! :(((

Jag kan flika in igen och påminna om det uppresande tygeltaget, men det kan vara lite överkurs för dig just nu TS. Det går ut på att du höjer och för fram båda händerna samtidigt som du driver fram hästen. Det är svårt att tajma ett uppresande tygeltag och det kräver redan från början att hästen är framme för skänkeln och har en vilja att söka sig framåt-nedåt utan att lägga sig på bogarna.

Första gången jag lyckades tajma in ett uppresande tygeltag var under ridskoletiden, då jag red en stark och framtung häst. Min ridlärare fick hojta till "NU" och jävlar vad den hästen gick fint sen :D

Saxat från en dressyrblogg:

Uppresande tygeltag

Ett uppresande tygeltag använder du för att höja hästens huvud när den går för lågt eller går bakom handen. Du utför de genom att du höjer båda dina händer samtidigt, uppåt - framåt och de måste kombineras med framåtdrivande skänklar och eftergift. Det är bara när du gör själva handrörelsen det uppresande tygeltaget är verksamt, du tar alltså upp händerna samtidigt som du driver framåt, ge sen en eftergift och sen går du tillbaka till det ursprungliga handläget. Kan självklart upprepas men alltid med det ursprungliga handläget som utgångspunkt.
 
Sv: SNÄLLA hjälp med häst som drar ned huvudet och drar jätte mycket !!! :(((

Tack för alla bra svar !! ska tänka på det när jag rider lektion :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp