Snälla hjälp.. Är detta Alsikeklöver eller rödklöver?? Kan jag ha mina hästar här??

Sv: Snälla hjälp.. Är detta Alsikeklöver eller rödklöver?? Kan jag ha mina hästar här

De har också en försvarsmekanism där de innehåller ett ämne som imiterar östrogen - och om de betande djuren får i sig för mycket östrogen kan de inte fortplanta sig.

Aj fan!! Och jag som har 5 avelsston:eek::crazy:

Där ser man. Jag står fortfarande fast vid mitt råd, meja ner klövern och så in en vettig blandning :P.

Det gäller att välja något som är konkurrenskraftigt så att alsikken inte får en chans att ta sig upp igen.

Nu får du ursäkta att jag inte kan ett smack om detta men när du säger meja ner klövern menar du att man måste plöja o sen så ner annat eller hur går det till?? Jag har en hel del att läsa på om detta.. Är en rookie i detta ämne;) Vad är bäst att så in som bete??

Så det är alsikkenklöver??

Det förutsätter att TS har så många hästar att de kan hålla tillbaka tillväxten i början av säsongen. Vallen på bilden ser stor och produktiv ut. Jag skulle föreslå att TS delar av så att hästarna betar i en mindre hage till förstaskörden är tagen och därefter får en större hage. Alternativt kör man stripbete (http://sv.wikipedia.org/wiki/Stripbete). Nackdelen med så bördig mark är att hästarna skulle behöva större yta för att röra på sig än det är lämpligt att de får ur foderaspekten. Räkna också med att betet måste putsas ganska ofta (vår erfarenhet från liknande mark).

Jag har 7 Hästar som kommer beta där i framtiden men eftersom endast 2 st är dräktiga nu så kommer jag endast ta hem dom 2 kanske 1 till nu i vår-sommar så dom hinner med största sannorliket inte beta ner det som det skulle behövas. Jag får helt enkelt putsa som en galning. Då tar man väl bort det värsta??

Vi ska inte ta ngn skörd där. Dessa ängar kommer endast användas som hagar. Eller det kanske är dumt o inte ta ngn skörd när det är så bördigt o redan insått??:confused: men är detta hösilaget bra att ge till hästarna då det kommer ju va lika mkt klöver i det??

Ohh blir galen jag kan ju ingenting om att ta eget hösilage, plöja, så, skörda....heller... HERRE MIN SKAPARE vad jag har mkt att lära nu.... men kul är det:D Tur att ni finns som kan det här:banana::bow:

Sv: Snälla hjälp.. Är detta Alsikeklöver eller rödklöver?? Kan jag ha mina hästar här

Vi ska inte ta ngn skörd där. Dessa ängar kommer endast användas som hagar. Eller det kanske är dumt o inte ta ngn skörd när det är så bördigt o redan insått??:confused: men är detta hösilaget bra att ge till hästarna då det kommer ju va lika mkt klöver i det??
Om du inte är beredd att ge det som ensilage så ska du inte heller släppa hästarna på bete där! Tveksam om det är "äng", ser av fotot att döma mer ut som åkervall. Sedan kan du fundera på vad som kommer att växa där om du lyckas bli av med klövern. Är det bara kvickrot och ogräs? Kan därför vara bättre att plöja och så en renodlad betesvallblandning för att ha en långsiktigt hållbar lösning. Är det stort stycke kan du ju dela upp det på två år.

Jag som biolog förstår inte varför alsikke-klövern skulle vara en större bov än den vanliga rödklövern. Dom är båda kväve-anrikare och mycket proteinrika. De har också en försvarsmekanism där de innehåller ett ämne som imiterar östrogen - och om de betande djuren får i sig för mycket östrogen kan de inte fortplanta sig.

Vad jag förstår så har man inte kunnat se dessa effekter på hästar, utan främst på idisslare (får är extra känsliga).

Om du ska ha dräktiga ston och sen efter fölningen digivande ston(framförallt i digivningsfasen) så kommer du väl behöva ett bra bete? Hur stor är hagen och hur många ston kommer gå där?
Digivande ston äter upp till 2,5 kg ts(12-15kg bete)/100kg kroppsvikt och dag. Stoet producerar dagligen en mjölkmängd motsvarande ca 2.5-3,5% av kroppsvikten de första digivnings månaderna. Ett bra bete i grunden är ju jättebra! Vad är det mär för grässorter i betet? Har lite svårt att se på bilden...

Vad jag förstår så har man inte kunnat se dessa effekter på hästar, utan främst på idisslare (får är extra känsliga).

Jo det har man enligt de jag precis i år talat med när vi skulle så in ny vall, den östrogena effekten verkar även på häst. Blev tom avrådd att ha klöver i hösilaget om jag hade avelsston. En av de jag pratade med hade egen erfarenhet av det också, deras ston hade just gått på väldigt klöverrika beten dessutom fått hösilage med klöver i och de strulade som fasiken att få dem dräktiga i flera år. De fick rådet att ta väck klövern och året efter så var de inte alls struliga att få dräktiga.

Nej det är inte ogräs det andra.

Okej men om man plöjer och sår ny vall hur många år tar det innan marken klarar av att ha betande hästar där så inte allt blir lervälling.

Hagen är ca 2 hektar. Nästa år kommer 2 dräktiga ston gå där och kanske en 2 åring. Jag vet faktiskt inte vad det är för grässorter men ska fråga bonden, hans dräng snackade om timotej och klöver men han visste inte så mkt så jag ska fråga bonden här i dagarna.

Jo det är ju jättebra med ett bra bete för dom digivande men tänkte bara ifall det kunde bli för bra eftersom dom endast kommer va så få ston där nästa år så kommer dom inte kunna hålla efter gräset utan det kommer växa som sjutton och dom kommer bada i maten och klövern.

Sen nu är det ju inte så bra det här heller med att dom inte kan fortplanta sig ifall dom får i sig för mkt klöver och jag har ju 5 st avelsston.

Så nu blev det jobbigt allting,, Hmmm behöver ju den marken nästa år men det kanske går ifall man putsar den hela tiden då borde dom ju inte få i sig lika mkt. Eller så får jag hitta en annan lösning och plöja skiten o så nytt för problem med att få dom dräktiga vill jag inte ha det skulle va förödande för mig.

Vilket skit nu blir jag satt på pottan i och med det här med fortplantningsproblemet:crazy:

Vad sådde ni in i eran vall? Ska det bli bete eller grovfoder?

Fick råd av min grovfoderleverantör att gödsla på ängen för klövern trivdes inte i kväve. Utan då skulle gräset ta över.

Någon som vet??

Ang fertilitetesproblem, så på den tiden gick de inte på den rena klövervall de går nu, men ändå på bete med största delen klöver. Så mycket drag i att det födde digivande sto samt föl FÖR bra :crazy:

Hursom, stoet, som iofs var en frögurka, tog sig utan minsta problem vid ombetäckningen. Hade ätit hö med stor andel klöver på vintern med.

Mitt maidensto tog sig på första brunsten när hon seminerades med, gick även hon på bete med hög klöverinblandning. En foderponny som var här, samma bete, hade heller inga problem bli dräktig.

Ren klövervall kan jag inte uttala mig om, det är ju snöpta pojkar som gått där liksom ;) Men mest troligt så endera är risken liten för hästar, eller så är helt klart olika hästar olika känsliga.

(Din vall är rödklöver förresten utefter bilden)

Ja men det låter ju bra att du inte har haft ngt fertilitersproblem med dina, hmm undrar hur jag ska göra.. Får tänka lite. Tack för infon:)

Så ser min hage ut med men jag har mitt nyfölade sto där o hade henne där senare delen av dräktigheten .
Hon äter inte klövern??
Och ändå är hon ett kallblod .
Den hagen har det gått 4 hästar i i vintras o sen hästar hela tiden dock bara två senaste 2mån.
Men ändå växer klövern frodigt speciellt i bajsområdena .
Min häst verkar må fint iaf .
o just det på natten har jag mina 2 varmblod där o den ena har äntligen lagt på sej lite hull o ser vacker ut , kanske ju pga klövern vad vet jag ...

Fick råd av min grovfoderleverantör att gödsla på ängen för klövern trivdes inte i kväve. Utan då skulle gräset ta över.

Någon som vet??

Google är din vän.

"Gödsling
Även om både gräs och klöver gynnas
av kvävegödsling så är det gräset
som drar störst fördel av det. Ju mer kväve som tillförs, desto mindre klöver i förhållande till gräs. Vill man hålla nere klöverhalten, framförallt i förstaårsvallen, bör gräsen ges goda förutsättningar i etableringsfasen, genom t ex en ordentlig stallgödselgiva
innan insådd. Finns det tillgång till mycket stallgödsel på gården så rekommenderas även flytgödsel eller urin till etablerade vallar, helst till andra
skörd. Gräsen växer oftast bättre än klövern tidigt på våren, respektive sent på säsongen, medan klövern har sin tillväxttopp på högsommaren."

http://www.hirmalmohus.se/ekologisk_odling/pdf/undvik för mycket klöver i vallen.pdf

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 665
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 809
Senast: RonjaH
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025