korneva
Trådstartare
Sv: Snälla hjälp.. Är detta Alsikeklöver eller rödklöver?? Kan jag ha mina hästar här
Aj fan!! Och jag som har 5 avelsston
Nu får du ursäkta att jag inte kan ett smack om detta men när du säger meja ner klövern menar du att man måste plöja o sen så ner annat eller hur går det till?? Jag har en hel del att läsa på om detta.. Är en rookie i detta ämne Vad är bäst att så in som bete??
Så det är alsikkenklöver??
Jag har 7 Hästar som kommer beta där i framtiden men eftersom endast 2 st är dräktiga nu så kommer jag endast ta hem dom 2 kanske 1 till nu i vår-sommar så dom hinner med största sannorliket inte beta ner det som det skulle behövas. Jag får helt enkelt putsa som en galning. Då tar man väl bort det värsta??
Vi ska inte ta ngn skörd där. Dessa ängar kommer endast användas som hagar. Eller det kanske är dumt o inte ta ngn skörd när det är så bördigt o redan insått?? men är detta hösilaget bra att ge till hästarna då det kommer ju va lika mkt klöver i det??
Ohh blir galen jag kan ju ingenting om att ta eget hösilage, plöja, så, skörda....heller... HERRE MIN SKAPARE vad jag har mkt att lära nu.... men kul är det Tur att ni finns som kan det här
De har också en försvarsmekanism där de innehåller ett ämne som imiterar östrogen - och om de betande djuren får i sig för mycket östrogen kan de inte fortplanta sig.
Aj fan!! Och jag som har 5 avelsston
Där ser man. Jag står fortfarande fast vid mitt råd, meja ner klövern och så in en vettig blandning :P.
Det gäller att välja något som är konkurrenskraftigt så att alsikken inte får en chans att ta sig upp igen.
Nu får du ursäkta att jag inte kan ett smack om detta men när du säger meja ner klövern menar du att man måste plöja o sen så ner annat eller hur går det till?? Jag har en hel del att läsa på om detta.. Är en rookie i detta ämne Vad är bäst att så in som bete??
Så det är alsikkenklöver??
Det förutsätter att TS har så många hästar att de kan hålla tillbaka tillväxten i början av säsongen. Vallen på bilden ser stor och produktiv ut. Jag skulle föreslå att TS delar av så att hästarna betar i en mindre hage till förstaskörden är tagen och därefter får en större hage. Alternativt kör man stripbete (http://sv.wikipedia.org/wiki/Stripbete). Nackdelen med så bördig mark är att hästarna skulle behöva större yta för att röra på sig än det är lämpligt att de får ur foderaspekten. Räkna också med att betet måste putsas ganska ofta (vår erfarenhet från liknande mark).
Jag har 7 Hästar som kommer beta där i framtiden men eftersom endast 2 st är dräktiga nu så kommer jag endast ta hem dom 2 kanske 1 till nu i vår-sommar så dom hinner med största sannorliket inte beta ner det som det skulle behövas. Jag får helt enkelt putsa som en galning. Då tar man väl bort det värsta??
Vi ska inte ta ngn skörd där. Dessa ängar kommer endast användas som hagar. Eller det kanske är dumt o inte ta ngn skörd när det är så bördigt o redan insått?? men är detta hösilaget bra att ge till hästarna då det kommer ju va lika mkt klöver i det??
Ohh blir galen jag kan ju ingenting om att ta eget hösilage, plöja, så, skörda....heller... HERRE MIN SKAPARE vad jag har mkt att lära nu.... men kul är det Tur att ni finns som kan det här