Snälla har ni några tips?

A

apelsinbanankiwi

Hej!
jag har sedan några månader tillbaka ett ardennersto. Hon är jättesnäll och go och pigg. Bar på alla sätt. Mitt prblem är dock att hon gärna vill bestämma vart vi ska gå, eller rättare sagt vart vi inte ska gå när vi är ute. Vid ridning går det bra, då jag känner att jag har mer hjälper som hon måste "ge sig under" (korta tyglar, skänklar osv.) men när jag tömkör är det svårare att få kontroll över henne när hon helt sonika vänder och vägrar gå at det hållet jag säger, det behöver inte vara att hon vänder hemåt utan kan lika gärna vända när vi är på hemväg, inte hemlängtan alltså. Tömmarna trasslar sig ju bara ju mer hon snurrar, till slut har jag noll kontroll...
Snälla har ni några tips hur jag kan få henne att vända tillbka åt det vi är på väg och få henne att fortsätta framåt? Hon har körts jättemycket av förra ägaren (bla gått turistturer, så hon kan!!!) och bara detta problem löser sig ska jag koppla på vagn.
Hittills har jag förökkt att visa med piskan, strama upp tömmarna ordentligt och börja trava så fprt hon står åt rätt håll så att hon kommer igång framåt. Inget har fungerat spec bra.
Supertacksam för tips, råd och uppmuntran.
/K

Sv: Snälla har ni några tips?

Shettisen jag kör gör så ibland. Han ska bara inte gå dit...börjar vända mitt på vägen och när jag försöker få han att vända tillbaka backar han ner mot diket! När han va som värst hoppade jag ur vagnen och ledde han förbi det han ansåg var läbbigt (kanske). Men då är han ju lite mindre så man vågar det...men du kanske kan ha med dig nån som kan gå bredvid och visa vägen eller nåt...Sen är det väl att skapa respekten så hästen lyssnar på dig. Du sa ju att du redan provat säga åt den, använda pisken och så så jag vet inte...Kanske fortsätta på samma sätt? lycka till!

Om ridningen går bra tycker jag du bara ska rida tills ni är mera vana med varandra. Om ett halvår eller så kan det gå bättre att tömköra.

Till saken vad gäller att det går bra med ridningen hör, att hon gjorde precis samma sak där, men genom att jag kortade tyglarna, använde skänklar osv har jag äntligen lyckats visa henne att det är JAG som bestämmer. Jag tycker det är svårt att få samma kontroll vid tömkörningen, dvs kunna visa att hon inte få som hon vill och att jag bestämmer hur vi ska göra.
tack för era svar!
/K

Om det är som du skriver, att hon är van körhäst, samt att inget speciellt hänt i samband med körning, så skippa tömkörningen!
Häng på en rockard och sätt igång och kör istället. Det är lättare att hålla koll och riktning från vagnen än genom tömkörning. Skaklarna hjälper dessutom till att styra upp hästen mentalt.

Alternativet är att du börjar med lydnadsövningar från marken.

LIA

Jag tror du måste korta tömmarna ÄNNU mera och verkligen visa henne att du menar allvar. Hon driver bara med dig nu! :)
Använd rösten - var snabb att "fya" rejält när hon vänder, och beröm en massa när hon går åt rätt håll. Det gäller också att vara ruskigt snabb att ta tag i yttertömmen när hästen vänder - vilket inte är det allra lättaste.

Hoppas det fixar sig! :)

:banana:

Jag tror också på att skippa tömkörningen och koppla på vagnen.
Om hästen är såpass mycket körd sitter det nog i ryggmärgen. Ta bara inte en 4-hjulig vagn efterssom den kan låsa sig vid tvära vändningar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 926
Senast: Ray
·
Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
5 168
Senast: eggnchips
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?