Snälla bondetråden.

KungTulle

Trådstartare
Vi stod precis ute och stängslade ny hage till minigrisarna när bonden som köpt upp all mark bakom vår gård ( och plöjt upp ALLA grusvägarna som gick i kanterna och som varit där i minst 40 år) hoppade av traktorn och sa att jag fick lov att rida mina hästar där om jag höll mig i kanterna trots att han sått in ny gröda. Han litade på att jag inte skulle förstöra särskilt mycket som han uttryckte det. ( Så nån nytta har jag tydligen haft av att jag i 20 års tid varit oerhört försiktig med var jag rider).

Kan väl säga att en sten förr från mitt hjärta för annars är den enda väg att rida på en grusväg som går nära och parallellt med en stor hårt trafikerad väg ( utan nåt stängsel mot stora vägen)- och visst går det att rida där och tom komma ut i skogen, men just nu har jag en unghäst under inridning och det är ju inte så kul att dratta av eller få nån krokig tur ut mot och över stora vägen så här i början... Och den här lantbrukaren är känd för att alltid plöja ut så mycket han kan mot vägar etc och köpa upp all mark han kommer över...

Hur är det med er andra har ni också råkat ut för nån lantbrukare som lite oväntat gör nåt snällt?

Sv: Snälla bondetråden.

Ibland stöter man på jägare när man är ute och rider eller som senast, en grupp folk som tränade personsök i skogen.

Jag brukar alltid stanna och chitchatta lite och rätt snabbt komma in på om dom inte kan ringa till min stallägare när dom vet att dom ska vara på vissa ställen i skogen. Så hon kan skriva upp det på tavlan i stallet så alla vet, för jag har fler ridvägar eller en ridbana att välja på och jag behöver inte alls gå just den vägen just den/de dagarna de är där och tränar/jagar.

Det har uppskattats massor och vi har fått trevliga samtal om vilka tider dom är ute på pass! :)

Har en bra kontakt med alla bönder här omkring. En gång på 20 år har vi stött på ett rötägg. Men talade med hans arbetsgivare om det.

Annars vill jag hålla fram den/dom som kör den gröna dyngspridaren. Den är värd en eloge. Saktar alltid in, bakom håller avstånd tills vi hinner undan, har inget imot att vänta vid front möten, tills vi hinner in och undan på vägarna. Om vi ska mot vänster vid t-korsningar och den kommer från höger. Förgyller många ridturer. De andra skötter sig också. Men där är det varje gång och aldrig sura miner.

Annars föra förvaltaren, på granngården. Jag och syrran fick lov att galloppera på ensilge vallarna, dagarna efter skörd. Nej vi gjorde aldrig det.
Vet inte om det erbjudantet står kvar. Med nya ägare. Tänker inte fråga.

Vi får lov att rida slåttervallarna.

Sedan det hör väl mer hemma på hund. Men för några år sedan flyttade en ny hundägare till området. Hon roade sig med att plocka skit och lade dessa påsar överallt. Hon plockade all skit, den där vintern då det bara gick att gå på vägen. Hon nöjde sig inte bara med hundskit utan även katt, räv etc. Istället för att lägga lapp i brevlådor. Eller höra med väg ägaren. Varför ingen plockade upp. Den såg hellre en skithög än en påse och ingen som inte vill behöver plocka upp. Samt våra hundar fick om de ville gå in och skita bland på kornas foderbord. Inget vi har prövat. Vi frågade.

Hoppas att de talar om de tycker vi gör något fel. Men vi har lite friare. Antagligen då vi talar om, om vi ser något som inte stämmer. Som när jag hade tre främande kalvar i hagen. Fick inte behålla en ända.

En bonde täckte alla sina bra skogsvägar med grov stenkross, omöjligt att rida på. Sen kom han inom och sa:
Nu har jag skrapat mina skogsvägar så där inte ligger någon stenkross i mitten så du kan rida där.

Jag bara : Du gjorde vad, sa du???! :love::love:

Han har en fet gentjänst att inhämta

Vi har tur som har stallägaren som äger all mark runt omkring stallet. Men förr så var vissa bönder snälla och lät oss rida på kanten.
Brukar visa min uppskattning genom att då och då köpa lite blommor eller fruktkorg vilket alltid uppskattas=)

Inte en lantbrukare, men en villaägare som kom utspringande för några år sedan just när jag och en kompis passerade hans hus via en smal stig mellan två tomter. Vi fick hjärtat i halsgropen och tänkte att han skulle skälla på oss för att vi red där, men när han kom fram till oss upplyste han oss om att vi gärna fick ta genvägen över hans tomt istället, för han tyckte att det var så trevligt att se hästar utanför fönstret. Jag red sedan förbi där många gånger och emellanåt kom han ut och bjöd hästen på äpplen. Han var uppväxt på gård och saknade hästarna.

Jag mötte också med jämna mellanrum, i samma område, några moppekillar som alltid stängde av mopparna vid hästmöte och väntade tills vi hade passerat varandra med god marginal innan de startade dem igen. Nu var det egentligen onödigt när det gällde min pålle eftersom han var tämligen stensäker när det gällde fordon (så länge det inte gällde cyklar som låg slängda i diken... :eek: ), men det värmde mitt hjärta att se sådan hänsyn och jag brukade alltid tacka översvallande och tänka att många vuxna bilförare minsann skulle kunna lära sig ett och annat av dagens ungdom.

När jag var mycket ute och red ett nipprigt litet sto för ett par år sedan brukade vi rida en runda på en knapp mil, fanns inga direkta genvägar utan började man fick man glatt rida hela och på två ställen var man tvungen att gå på bro över motorvägen (läskigt! :o ). Hur som helst så var det skogsavverkning på gång, inget jag märkte av förrns i slutet på vår runda, precis efter galoppsträckan där hon taggat till ordentligt... :meh:

Skogsmaskinerna såg till och med i mitt tycke ut som ailiens som rumsterade i skogen och en stod med motorn på precis bredvid vägen. Märkte rätt snabbt att i närheten av det monstret skulle damen minsann inte gå och höll precis på att förbereda mig på att behöva rida tillbaka hela vägen igen, återigen behöva tampas med motorvägsbroarna, och inte komma hem på jättelänge när maskinföraren stänger av maskinen hoppar ut och upprepade gånger förhör sig om att det går bra för oss. :love: Vi tog oss, något väldigt studsigt och ryckigt men ändock, förbi och kom hem helskinnade!

Åh, en till med goda erfarenheter av snälla moppekillar! :)

När jag var ute och red en av hästarna som jag hjälpte till att sköta om samt ägarinnan på en av de andra hästarna hörde man ljudet av crossmopeder som kom närmre efter vägen. Sannerligen, strax dök de upp bakom kurvan en bit bort - två stycken killar på 16-17 - och de stannade direkt och stängde av sina motorer. När vi passerade tackade vi dem för att de visat sådan respekt och då frågar den ena av dem lite försiktigt om det finns någon möjlighet att de fick klappa hästarna. Sagt och gjort, det blev lite hästmys där på skogsvägen innan vi fick rida iväg en bra bit innan man på avstånd hörde motorerna dra igång.

Jag blir alltid glad när jag tänker på det mötet! :love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 420
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Hejsan allihop, "ny" på forumet (bara läst förut men aldrig skrivit något), sökt på detta ämne men hittar ingen liknande tråd. Så jag...
Svar
17
· Visningar
2 872
Senast: Lunketuss
·
Anläggning Hoppas jag lägger min tråd på rätt ställe nu. Jag undrar lite hur livet på landet är? Då menar jag verkligen landet, dom som bor...
2
Svar
28
· Visningar
4 596
Senast: JustWatchMeMrBlack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023