Snälla bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Smurrfan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 5 502
S

Smurrfan

Jag har letat med ljus och lyckta efter att svar på min fråga: Vilket bett är snällast?
Jag har hunnit rida på många olika bett i mina (inte allt för många) dar, och jag vet att olika bett fungerar olika bra på olika hästar. Men jag vill veta vilket bett som är snällast, är det tredelat, "vanligt", "rakt" (vet inte vad de heter) osv.
Man kan ju tycka att jag borde veta detta (eller ja, jag brukar tycka det iaf) men sanning att säga så har jag aldrig fått något konkret svar, och de flesta har olika åsikter; någon säger att "rakt" är snällast andra säger att tredelat är snällast. Så nu vill jag ha ett svar så att jag vet vilket bett som är snällast, för jag kan helt ärligt säga att jag tyvärr inte lyckats ta reda på det.

Sv: Snälla bett

Anledningen till att du inte fått något konkret svar är att det inte finns något konkret svar att ge. Det bettet som är snällast är det hästen trivs bäst med. Vissa hästar går jättebra på delade bett men hatar raka odelade bett, vissa hästar går kanon på raka odelade bett men hatar delade bett.

Ett bett hästen inte gillar kommer den aldrig uppfatta som snällt och behagligt, sen kan vi människor hävda att det är hur snällt som helst, men i grund och botten är det hästen som bestämmer. Det är därför det ibland blir fel när folk ska välja bett till sin häst, istället för att lyssna på vad hästen vill ha för bett sätter man i det bett man blivit lärd är det absolut snällaste och rider på det, även om hästen kanske inte alls gillar det.

Att säga vilket bett som är snällast är lite grann som att säga vilket skomärke som är skönast.

Ett skönt bett ska ju passa både hästens anatomi och "smak" och oftast får man prova sig fram. Ibland väljer hästen något som är helt osannolikt sett till dess anatomi.

Några grundregler är dock att munstycket ska vara fritt från skarpa kanter och tvära hörn och böjar. Inte för tunna så att trycket fördelas över för liten yta, och inte för tjocka så att de inte får plats i munnen.

Man kan också säga att tränsbett är milda, för de ger samma tryck i ryttarens hand som i hästens mun. Med ett stångbett känns det mycket mer i hästens mun än vad man har i handen, och hästens signaler till handen försvagas så att man inte känner lika tydligt vad den kommunicerar.

Okej, tack så jätte mycket för era svar, känner mig inte riktgit lika vilsen :)

Så här har jag lärt mig; Ett tredelat bett är mjukt i munnen då det är rörligt. Därför säger vi att det är ett "snällt" bett. Kanske kan man säga att det är mer förlåtligt. Ett stångbett är ett väldigt skarpt bett och kräver en välutbildad häst och ryttare. Då blir det också ett "snällt bett".

Fast om du frågar min häst så är ett tredelat bland det värsta du kan stoppa i munnen på henne... det är därför man inte kan säga att vissa bett är snälla och andra inte. Alla hästar har ju olika uppfattning i saken. :)

Fast om du frågar min häst så är ett tredelat bland det värsta du kan stoppa i munnen på henne... det är därför man inte kan säga att vissa bett är snälla och andra inte. Alla hästar har ju olika uppfattning i saken. :)

Visst är det så. Jag menade bara rent generellt. Att varje häst är olika stod ju redan i två inlägg :)

Ett skönt bett ska ju passa både hästens anatomi och "smak" och oftast får man prova sig fram. Ibland väljer hästen något som är helt osannolikt sett till dess anatomi.
jotack...
Min gamla shettishingst älskade sitt (i mina ögon för...) tjocka tvådelade travbett. Med alla andra varianter i munnen gick han och slog med huvudet, med det tjocka travbettet tog han stöd och höll skallen stilla (någorlunda...).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 320
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 299
Senast: Edla
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka