Sv: Snäll vid hantering, omöjlig (enligt mig) vid ridning.
Har inte läst hela tråden nu
Om hästen väl står stilla är det inte så mycket man kan göra, det gäller att reagera precis innan det händer. Om man känner att hästen håller på att stanna upp, driv på framåt.
Och börja med små krav, till en början med kanske det räcker med att skritta en kvart utan att hästen stannar, då räcker ju det. Sen får man med tiden kräva mer och mer, men se till att ni har en chans att klara det, att misslyckas är aldrig positivt.
Till en början när jag red min nuvarande medryttarhäst stannade han ofta, ville gärna vända hem när man minst anade det, äta när man ledde honom och vara allmänt bufflig och ovillig och seg. Med sällskap gick det bra, men annars inte.
Jag började på marken, backade, gick framåt, flyttade bak/framdel osv. tills det gick med endast lätta tryck och jag var noga med att hålla honom uppmärksam. Förut när man skulle sitta upp villa han alltid äta, om han inte fick det började han gå runt. Men med tålamod och eftergift när han gör rätt står han nu helt stilla.
Vi började sedan att skritta kortare turer, han fick inte stanna (jag förebyggde det genom att se till att han höll frisk skritt hela tiden, och fick inte stanna upp eller sakta ner) och jag var noga med att tydligt visa med hela hållningen vart jag ville att han skulle gå. Det hela blev positivt och utan bråk, och numera vill han inte stanna, vända osv. Nu tycker han att allt är superkul, han är pigg och framåt och det är snarare svårt att hålla honom i skritt numera.
Så börja inte med att bråka vid järnvägen. Befäst ditt ledarskap på marken, och var bestämd utan bråka. Ge absolut inte upp utan ha tålamod, bli inte arg utan om det inte funkar, gå tillbaka ett steg.