Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Gabby_Ossi

Trådstartare
Så, nu går det väl inte att förneka längre, vintersäsongen är definitivt här!

Denna tråden kommer väl bli allmän gojja igen allt eftersom, men jag tänkte börja med lite seriösa frågor som man gärna får svara på så vi får igång tråden!

Vad har ni för häst/ar i vinter?
Hur ser upplägget ut? Har ni nån vila? Vad fokuserar ni träningen på?
Ska ut och "låtsastävla" (dressyr och hoppning)?
Några "mål" (mer eller mindre konkreta...) ni vill ha uppnått tills säsongen drar igång igen?

Sv: Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Marlin f.08 e. Jaguar Mail - Bernstein
Athena f.03 e. Akribori - D-Day
(Bruce f. 07 e. Biggles - Akribori)
(Flip f.08 e. Hip Hop - Bigstone xx)

Marlin har vila hela oktober,november och december. Sedan tänkte jag att vi skulle få ordning på dressyren lite igen, men framför allt träna hoppning! Och försöka ffa träna mer ren banhoppning för att förhoppningvis bli lite säkrare där.
Athena vet jag inte om det kommer bli någon hel vila för, hon har ju en ägare som betalar för träningen och jag rider ju egentligen bara henne på uppdrag från min chef, så jag bestämmer inte själv. Annars så blir det nog mest dressyrträning varvat med lite bomövningar och så ska jag försöka vara med på så mycket inomhusterräng som jag kan.
Bruce var ju iväg på terrängbanan en del i slutet på sommaren men fokus ligger ändå på dressyren för hans del.
Flip har min syster tagit över och han ska gå ett tag till och jag ska hjälpa henne hoppa honom lite, sen ska han vila och sedan får vi se.

Ska ni ut och "låtsastävla" (dressyr och hoppning)?
Athena har (om allt går som planerat) 5 dressyrstarter kvar i år och det blir kanske något mer i början av nästa år också, Bruce också 5 dressyrstarter. Marlin tänkte jag åka på lite hopptävlingar med när vi är igång efter vilan.

Några "mål" (mer eller mindre konkreta...) ni vill ha uppnått tills säsongen drar igång igen?
Med Marlin är det att få honom stadig i dressyren igen och börja jobba mer "seriöst" med skänkelvikningar och förvänd galopp. Och så vill jag kunna hoppa 1m-banor och känna mig ganska säker där med honom.
Athena ska jag inom dressyren fortsätta jobba med skolorna och även börja få in bytena i dressyrarbetet så att vi kanske kan starta MsvB i början av nästa år. Och så vill jag gärna träna lite typhinder så gott det går inomhus, smalhinder och linjer t.ex. så att vi rent tekniskt är redo för Lätt klass i vår. Bruce ska helst säljas ;)

Haha, ja det går verkligen inte att förneka att vintern är här :p

Jag vet inte om jag kommer vara så aktiv i denna tråden längre tyvärr :( Vi får se. Jag ska komma igång med dressyrträning nu, o håller på o kollar runt efter hopptränare. Beror lite på hur mkt tid jag har, för det måste läggas ner mkt tid på denna häst. Har insett att vi nog inte kommer komma längre än på träningsnivå i hopp o terräng. Pålle blir väldigt spänd på tävling, i dressyr känner jag att det ändå funkar att traggla på men på en hopptävling så är jag nog (verkligen) inte tillräckligt skicklig som ryttare..

Nu i vinter blir det fokus på dressyren, det vore roligt att hopptäna också såklart men prio är på dressyren. Kommer även satsa på att rida mkt ute. :)

Kommer såklart ändå att följa alla här! Min dröm om fälttävlan ska hållas vid liv! :bump:

Man kan ju ha (minst) lika roligt på träning också! :)
Och vem vet, spänningarna släpper kanske efterhand! Och de är klart att du är välkommen att uppdatera här även om du inte kommer tävla fälttävlan!

Nelly f.2007 Imp Irland = Framtidslöfte
Bella f.2003 Imp Irland (e. Pacom of Newhaggart - Naheez xx) = Projektponny

Bella skulle egentligen sålts till en satsande ponnyryttare nu i höst men drog på sig en gaffelbandskada vid inspelningen av en hoppfilm och behöver några månaders vila för att återhämta sig nu =(
Så för henne blir det mest bara vila och så småning om skritt-träning.

Nelly genomgår just nu ett Bootcamp, haha!
Hennes kondition är nästan för bra med tanke på hennes ålder men sommarmagen hänger fortfarande med, så vi ska fortsätta konditionsträningen och halmdieten ett tag till. Hon är ju bara barnet och har börjat överhoppa sig väldigt mycket igen, så vi kommer ta det lugnt med hoppningen och fokusera på att fortsätta utvecklingen inom dressyren.
Troligtvis blir det en något kortare vintervila i år eftersom hon vilade 3 månader i somras. Det är inte bestämt exakt när den infaller än utan det blir i bästa möjliga förhållande till flytten till England i januari!

Vi (Nelly och jag) ska prova på en Distans-clear-round för skojs skull och hålla oss till låga tävlingsnivåer året ut. Kanske någon programridning om vi hittar och någon pay n jump och någon lokal hopptävling som avslut. OM hoppningen börjar fungera igen hoppas jag kunna avsluta med en 110m, annars nöjer vi oss med stadiga 100. Nu är det viktigt att hon tycker att det är busenkelt!:)

Dressyrmålet för i år är redan uppfyllt i och med att Nelly gör alla rörelser upp till LA på ett enkelt sätt, men den förvända galoppen ska sitta som berget innan årets slut så att vi kan börja skola byten under igångsättningen efter vintervilan sen! =)
Annars handlar det mest om att förbereda inför flytten och "landa" i England innan vi ger oss ut på tävlingar där nästa säsong:love:

Bellas framtid så långt är ännu osäker eftersom man inte vet hur snabbt skadan kommer läka. Som det ser ut nu kommer hon komma igång med skritt-träningen rätt fort ändå, och favorit-lösningen just nu är att hon ska kunna komma efter mig och Nelly till England när hon blivit friskförklarad för att sättas igång, tävla och sedan säljas där istället.

Så, nu går det väl inte att förneka längre, vintersäsongen är definitivt här!

Denna tråden kommer väl bli allmän gojja igen allt eftersom, men jag tänkte börja med lite seriösa frågor som man gärna får svara på så vi får igång tråden!

De grå plus Hille

Dom har redan typ haft sin vila, det har varit mest fokus på hoppträning som vanligt.. av någon underlig anledning så kommer alltid dressyren i skymundan

Jag har ett par hopptävlingar kvar och sen kör våra Clearrounder igång i vinter , ingen dressyr

Får väl helt enkelt ta tag i det där dressyrarbetet.. jag hatar verkligen dressyr.. tycker det är såååååååååååååååååååååååååååå tråkigt.

Och jag hatar hoppningen :angel: Red hoppkurs för Stefan Sjögren med Athena fredag och lördag, visst väldigt roligt, men det var ändå sååå skönt att därefter kunna sätta på dressyrsadeln på Bruce och inte känna sig som en sopa :D

Men ibland undrar man lite vad man håller på med... Ska tävla dressyr i helgen och startar sista klassen vid 8 på kvällen. Hoppas att det inte går allt för bra, behöver vi vänta på prisutdelning lär vi inte vara tillbaka i stallet förrän midnatt :cool:

haha jag känner mig som en sopa så fort dressyrsadeln kommer på.. får ångest och ja fy fan.. finns inget mer själsdödande än dressyr :D

Vi har haft årets svacka nyligen, men efter lite drill från KG så känns allting bättre!
Ibland behöver man bara få höra att man är duktig och att man har gjort ett bra jobb, så kommer motivationen som ett brev på posten, haha! :banana:

Kimbi, f.2005

Kimbi har nyligen blivit opererad för struppipning. En vecka kvar på konvalecensen och sen ska vi sakta men säkert igång igen. Eftersom det blir igångsättning under den tråkiga säsongen kommer det väl tyvärr bli svårt att konditionsträna ordentligt (om det inte kommer massa snö så det blir mjukt överallt). Kommer försöka lägga fokus på dressyr, då främst lösgjordhet och övergångarna.

Jag och Kimbi är ju bara fälttävlansekipage på halvtid eftersom jag är för feg för att starta höga klasser där, så det kommer förhoppningsvis bli en och annan hopptävling till våren hoppas jag på.

Få Kimbi lite rappare och känsligare i övergångarna i dressyren. Till sist lära henne galoppombyten på riktigt. Få henne lyhörd i hoppningen så att hon inte bara kör sitt eget race, för att så småningom kunna gå upp och hoppa 110 på tävling.

Jag är väl knappt ens fälttävlansryttare för tillfället efter att ha lämnat bort den enda hästen jag faktiskt fälttävlan på, men ändå :angel:

Halvblodsvalack född 2007 samt halvblodssto född 1990.

Unghästen har precis satts igång efter 6 veckors vila. Han tävlade hoppning hela förra säsongen upp till nationell 120 och har nu vilat upp sig. Planen är att tuffa igång och fokusera på styrka och smidighet under vintern (med övningar på lägre nivå) för att sedan kunna peta upp honom ett snäpp inför säsongsstarten i jan-feb. Den äldre (hans mamma faktiskt) har vilat hela sommaren och precis kommit igång igen och ska nu komma upp i styrka och kondition för att kunna ridas mer lite mera press på banan. Ingen av dem ska vila mera nu, förutom att det alltid brukar bli några lugnare veckor eller kortare vilor runt jul och nyår.

Låtsastävla? Är det samma sak som att tävla på riktigt fast dressyr och hoppning? Isåfall ja. Jag börjar alltid säsongen inomhus i februari för att de ska ha hunnit med ett gäng tävlingar när utomhussäsongen drar igång. Stoet ska dock inte tävlas utan komma upp i trim för att kunna lånas ut på foder.

Unghästen ska vara starkare och mer ridbar för att vara redo inför steg uppåt i klasserna och stoet ska som sagt komma i trim och inte vara kvar när säsongen väl drar igång om allt går som det ska. Mer konkret så ska unghästen lära sig att ta hoppning på allvar och gärna börja befästa lite nya rörelser inom dressyren som han ska kunna som 6-åring.

Kamel, f. 1998 e.Cortus
Lilla häst, f. 2005 e.Cosmopolite S

Bägge går för fullt nu, eller ja den gamle är igång men har ju varit skadad så han är inte direkt i tävlingskondition. Lilla häst har en träningsperiod med fokus på banhoppning och dressyr. I banhoppningen tränar vi på det som min tränare bestämmer, och i dressyren är det styrketräning i form av piruettarbete och liknande som gäller. Håller också på att befästa bytena. Hoppas på drägligt väder och underlag så att man ska kunna galoppträna lite också.
Blir sannolikt vila för bägge kring jul/nyår för då kommer allt ändå vara helt kaotiskt med kalas o sånt och så ska jag flytta och så vidare.

Inte förrän efter nyår, här i trakterna drar det igång med tävlingar i februari.
Lilla häst ska förhoppningsvis vara klar att gå ut och imponera i MsvC då, och om Kamel känns fin kanske han också får gå någon MsvC eller MsvB. Tänkte också försöka hitta någon hopptävling för lilla häst innan ft-säsongen startar.

Jag har inga direkt konkreta mål faktiskt. Lilla häst ska vara starkare, han är i princip redo för lättklass i övrigt. Vore trevligt om bytena satt som en smäck.
Och jag ska i alla fall inte vara en sämre hoppryttare än nu :D
För Kamels del så ska han bara fortsätta vara hel och glad :love:

Ja men då kör jag på här ändå. :D Som du säger, spänningarna kanske släpper.. Har fortfarande vår fina runda i minnet från träningstävling i början på september. :love: Typiskt bara att jag inte har foto/film från den..

KWPN-valack e. Renovo, f.99.

Fokus ligger på dressyren, planerar att träna för tränare minst 2ggr i månaden. Jag behöver jobba på en bättre sits, pålle behöver bli mer lyhörd för mina hjälper = jag måste bli mer konsekvent i mina hjälper. Vi behöver träna på det mesta haha. :p Sen vill jag komma igång med lite hoppning, helst 2ggr i månaden men det beror på ekonomi o tid. Jag kommer satsa på att rida mkt ute, samt tömköra honom på banan hemma. Har fastnat lite med ridningen o då tänker jag att det är bättre att jag bara rider dressyr för tränare ett tag. :) Det blir ingen direkt vila för pållen, mer än under jul/nyår för då blir det nog mest uteritter.

Finns inga tävlingar/pay&ride (dressyr) under vintern här omkring. :( Beroende på hur det går med hoppningen kanske vi vågar oss ut på en pay & jump om vi hittar nån. Klubbtävlingarna brukar komma igång i april. Första intressanta lokala dressyrtävlingen för mig å pållen är i slutet av april..

Innan nästa tävlingssäsong börjar: I dressyren ska vi vara mer samspelta o stabila. Skänkelvikning o skolorna i trav ska sitta som en smäck, likaså den förvända galoppen. Påbörjad träning med skolorna i galopp samt byten. I hoppningen ska vi vara igång med träning.

Just nu är jag lite trumpen och velig, en grannklubb ska ordna inne"terräng" med träning för Magnus Gällerdal och en P&C.

Hade varit perfekt för lilla Athena, MEN jag har redan bokat in mig på en utbildningsdag om styrelsearbete, "Gör skillnad", yadayada. Hade det bara varit utbildningen i sig så åker jag mycket hellre på träning, men nu aspirerar jag på en plats i ASVHs ungdomssektion med chans att komma in i styrelsen där, och då vill de att man går utbildningen.

Självklart är detta på lördagen när träningen är, hade det varit på söndagen hade jag ju bara kunnat vara med och träna men vill inte åka dit och bara rida P&C eftersom lilla hästen aldrig gjort något sånt och kan bli lite spänd i nya situationer :(.

Det blir ju indoor-eventing i Bökeberg också, men inte förään februari och mars och det är ju såååå långt borta.

Kunde det inte varit någon av alla de andra helger där det bara fanns dressyrtävlingar istället? :mad:

Fast det är klart du ska gå utbildningen! P&C o träning för Magnus blir säkert fler tillfällen framöver. Du är ju ett perfekt ämne för ASVH!

Jaha, jag får väl hänga på här då...

KWPN-sto e Zavall-Flemmingh född 2008.

Fokus ligger på dressyr dvs hon ska bli stadig på tygeln och fatta rätt galopp, gå att sitta ned på osv osv. Lite hoppning ska ju också till fast jag håller med Gabby där, bååååring med hoppning men kul med dressyr! Hon ska få 1 månads vila snart, under jul vill jag rida för då är jag ju ledig länge så bättre att vila nu.

Ja, tänker rida några små hoppclear round på nedgrävd nivå men inte dressyr förrän knapparna sitter där. Räknar med att starta 90 cm hoppning i mars senast.

Nja, inte direkt innan säsongen startar men målet TILL säsongen är ju att ha en häst som kan gå ut i Tranemos debutant i början på maj.:banana:

Vinna Breeders får ju vara målet i slutet av sommarsäsongen, det kan man väl inte begära att de ska vara klara för redan till våren? ;)

Zamona xx (2001 e: Zaffaran - Strong Gale)
Cloud Connected (2011 e: Algot - Zaffaran xx)
Cognac (2007 e: Rosevelt - Koncerz xx)

Well, jag kommer typ dö av tristess... Zamona är dräktig, så hon ska bara motionsridas fram till typ Mars/så länge hon orkar. Sen får hon sättas igång igen till hösten.

CC ska inte göra många knop, löshoppa lite kanske. Till hösten sen ska han börja tömköras lite har jag tänkt, men det är ju så långt fram så det är inte lönt att ens tänka på...

Under tiden ska jag roa mig med Cognac, min väns häst. Ett helt oskrivet blad och knappt riden! Ska bli spännande, för tydligen har han hinderfobi, men den tänker jag bota.

nope....

Att djuren ska hålla sig friska (PLEASE!!!) och att jag ska få Cognac över ett hinder!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama