Sv: Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13
Vad har ni för häst/ar i vinter?
Nelly f.2007 Imp Irland =
Framtidslöfte
Bella f.2003 Imp Irland (e. Pacom of Newhaggart - Naheez xx) =
Projektponny
Hur ser upplägget ut? Har ni nån vila? Vad fokuserar ni träningen på?
Bella skulle egentligen sålts till en satsande ponnyryttare nu i höst men drog på sig en gaffelbandskada vid inspelningen av en hoppfilm och behöver några månaders vila för att återhämta sig nu =(
Så för henne blir det mest bara vila och så småning om skritt-träning.
Nelly genomgår just nu ett Bootcamp, haha!
Hennes kondition är nästan för bra med tanke på hennes ålder men sommarmagen hänger fortfarande med, så vi ska fortsätta konditionsträningen och halmdieten ett tag till. Hon är ju bara barnet och har börjat överhoppa sig väldigt mycket igen, så vi kommer ta det lugnt med hoppningen och fokusera på att fortsätta utvecklingen inom dressyren.
Troligtvis blir det en något kortare vintervila i år eftersom hon vilade 3 månader i somras. Det är inte bestämt exakt när den infaller än utan det blir i bästa möjliga förhållande till
flytten till England i januari!
Ska ut och "låtsastävla" (dressyr och hoppning)?
Vi (Nelly och jag) ska prova på en Distans-clear-round för skojs skull och hålla oss till låga tävlingsnivåer året ut. Kanske någon programridning om vi hittar och någon pay n jump och någon lokal hopptävling som avslut. OM hoppningen börjar fungera igen hoppas jag kunna avsluta med en 110m, annars nöjer vi oss med stadiga 100. Nu är det viktigt att hon tycker att det är busenkelt!
Några "mål" (mer eller mindre konkreta...) ni vill ha uppnått tills säsongen drar igång igen?
Dressyrmålet för i år är redan uppfyllt i och med att Nelly gör alla rörelser upp till LA på ett enkelt sätt, men den förvända galoppen ska sitta som berget innan årets slut så att vi kan börja skola byten under igångsättningen efter vintervilan sen! =)
Annars handlar det mest om att förbereda inför flytten och "landa" i England innan vi ger oss ut på tävlingar där nästa säsong
Bellas framtid så långt är ännu osäker eftersom man inte vet hur snabbt skadan kommer läka. Som det ser ut nu kommer hon komma igång med skritt-träningen rätt fort ändå, och favorit-lösningen just nu är att hon ska kunna komma efter mig och Nelly till England när hon blivit friskförklarad för att sättas igång, tävla och sedan säljas där istället.