Tror inte du behöver oroa dig för att det ska bli värre med bättre kondition. Överskottsenergin kommer ju försvinna ju mer den får aktivera sig.Alltså - hur kan en häst ha så mycket energi . K är helt ur kondition efter 1 år med 3 omgångar med kotledsinflammation. Hästens aktiveras rakt fram, för hand eller uppsuttet. Har börjat lägga in korta travsträckor - typ 1-2 min åt gången 2-3 ggr på våra rundor som är 6 km.
Hästen är galet pigg och har energi så det sprutar ur öronen. För hand tränar jag tålamodsträning då pållan har dåligt med tålamod. Det har fungerat bra och promenader fungerar bra. Men när sadeln kommer på - då ska det vara fullt ös - medvetslös och hon blir asförbannad när det inte blir så.
Därför har jag börjat ha sadel på vid vanliga promenader, bara för att sänka förväntningarna hos hästen. Vad händer - hästkräket förvandlas till ett monster och kan inte längre skritta utan piafferar sig fram. När jag kräver att vi bara ska ska stå stilla så står hon och kosparkar av frustration . Vill inte ens veta hur det kommer bli när hon kommer upp i kondition eftersom hon har så mycket energi att det sprutar ur öronen på henne.
Är det någon som har några bra övningar som är bra för hästkräkets lilla skalle? Som inte innebär att jobba på någon liten volt eller annan form av böjt spår.
/Lizzie
Skritta över upphöjda bommar? Jag tömkörde mkt i skritt förra skadeperioden och bommar var en bra grej både för kroppen och knoppen
Annars är mina tips att ha hästen inspänd (hjälper en del att slappna av) och att tvinga den att fokusera på dig genom att kräva att den alltid ska följa ditt tempo. Stanna när du stannar, gå långsamt, gå snabbare, rygga osv. Och alltid att den måste hålla korrekt position.
Går det inte att gå den lugn med sadel på så hade jag antingen skippat ridning eller gett lugnande. Prio är ju att den går i rätt gångart lugnt så den inte belastar för mkt.