En tråd för mig också tyvärr...
I slutet av juli förra året upptäckte jag att min häst var svullen ovanför ena framknät. Hon var inte svullen eller synbart halt, men när jag provade att skritta kändes det tydligt att hon inte gick rent som hon skulle. Lät henne vila i två veckor i tron om att hon hade blivit stucken ect. Tog sedan ut den lokala vet som rekommenderade ett klinikbesök för att ultraljuda. Fick tid hos en klinik nån vecka senare. Väl där konstaterades en liten skada på senan samt senfästet. Inget behandling gjordes utan detta skulle läka av sig självt på några månader. Ut i hagen som vanligt samt skritta uppsuttet under tiden för att få igång läkningen.
Veckorna gick. Svullnaden minskade men hon kändes fortfarande halt när jag skrittade. Under hela hösten åkte vi tillbaka till kliniken. Senskadan läkte på fint men med tanke på att hon fortfarande var lika halt som innan (1 grad) så misstänkte vet att det var något annat som var fel än själv senskadan. Fram till december hade vi röntgat, ultraljudat, provat specialskoning, metacam ect utan någon resultat.
I januari åkte vi därför till Helsingborg där en CT-röntgen gjordes. Första gången i hästens åttaåriga liv som hon skulle sova borta
Sövning, röntgen, uppvakning gick bra! Efter två nätter hämtade vi hem henne. Hon hade tydligt visat sitt missnöje med tanke på att det stod "Svårhanterad" med stor bokstäver på boxdörren när vi kom
Efter en vecka kom svaren från röntgen. Tyvärr visade det sig, ett halvår efter skadan, att både sidoligament, böjsena och hovled inne i hoven var sönder/delvis av. Samt att hon hade ett löst fragment i knät
Prognos: mycket skadat i hoven, men finns optimist att hon ska blir bra igen. Kräver låååång läkningstid (6-12 mån) med tanke på att det finns så få blodkärl i hoven, böjsenan kräver tid att läka. Vila, vila, vila, få gå i hagen, men ska helst inte springa/busa/hoppa omkring. Sen januari har hon sprutats med kortison + smärtlindring i hovleden var sjätte vecka. Häromdagen fick hon tredje sprutan. Hon är pigg och glad, men haltar fortfarande på samma ben (0,5-1 grad). Enligt vet kan man (förutom att spruta) bara vänta ut att det ska läka. Hur/om/när hon blir återställd går inte att säga i dagsläget. Fragmentet i knät är inget som påverka henne enligt vet i Helsingborg, men kan vara bäst att operera bort om det kan skapa artros i framtiden. Så vi fortsätter med att låta henne bara gå i hagen på dagarna. Det är bestämt att hon inte ska på bete i sommar utan ska gå kvar i sin vanliga hagen så man har lite koll på henne. Är första gången jag har en häst som är allvarligt skadad. Till fördel för henne är väl att hon är ganska "tuff" och inte ge upp i första taget. Förhoppningen är ju att hon i framtiden ska blir helt återställd och att vi förhoppningsvis kan hoppa lite igen. Fortsättning följer...
Skadan när den upptäcktes
Hemma från CT-röntgen i vintras
Den ända vi kan göra nu (förutom att vänta) är att borsta och...
...gå promenader