Sv: Snackis och uppdateringstråd.
Skulle vara intressant o höra hur du arbetar för att stärka hästen i det "svaga" varvet. För min häst är lite likadan. När jag köpte honom så hade han vilat i nästan ett år, inte pga skada, utan tidsbrist. När jag satte igång honom gick han bara i grisepass och hade svårt att hitta traven. Nu är takten fin i tölten och nu tar han trav när jag ber om det, men den är inte så stark. Nu travar han med lite bättre bäring och kan gå på stor volt. Jag har arbetat mycket med sidförande, öppna, sluta osv och det har skett stora framsteg, men vill gärna hör hur andra gör för att stärka en svagare sida. Han var väldigt oliksidig och det börjar rätta till sig nu
I just Sols fall är det ju ganska extremt eftersom en muskel högt upp i låret var väldigt skadad och hon under lång tid gått och avlastat vänsterbenet. Så med henne jobbar jag väldigt försiktigt och tar små steg i taget. För henne är det en utmaning att bara gå rakt fram utan att avlasta. Nu har vi kommit så pass långt att vi börjat leka lite med ställning och jättesvag böjning. Men mest är det övergångar i alla dess former på rakt spår. Sen efterhand kommer jag att lägga in lite mer böjning korta bitar i taget. Galoppen tycker jag är jättebra för att komma åt båda sidor, men där är vi inte än. Även små skutt över bommar i galopp och cavaletti i trav. Och självklart att gå ut och skritta i terräng.
Med Godi gjorde jag mycket mer övningar på böjt spår. 8 volter i trav, där svårigheten för honom var övergången mellan ställning, rakriktning, ställning. Han spände sig lätt och slog över i grisepass i övergångar. Tog ju såklart ett tag innan vi kunde trava ett helt varv på volten också, så vi började ju redan där med att dela upp volten i många små bitar och bara ta trav några steg i taget sen över till skritt igen. Såsmåningom gjorde jag samma arbete i galopp, fattade galopp några steg och tillbaka igen. Sen blev det ett halv varv och sen ett helt. Sen började vi med att lägga in ett enkelt byte i mitten av 8 volten. Red lite förvänd galopp i bågar i ridhus och på vägar ute.
Massa skolor i alla gångarter. Hoppade lite också, det gillade han. Och massor med övergångar. En favoritövning på Godi var att göra övergångar både i skolor och mellan skolor. För det var perfekt att göra ute på vägen. Växla mellan öppnor, slutor, förvända, olika gångarter, fram och tillbaka och huller om buller. Han blev väldigt lösgjord och det stärkte honom bra.
Finns hur mycket som helst att hitta på och variation tror jag är viktigt, det är så lätt att fastna i samma övningar och att man kör fast lite. Efterhand som hästen blir starkare kan man ju lägga in fler och svårare övningar. Jättekul att ha något att se fram emot!!
Viktigast tycker jag är att inte utsätta hästen för sånt den inte klarar av, ingen blir positiv till träning av ständiga misslyckanden. Men samtidigt måste man ju utmana för att komma nån vart, så det gäller att hitta gränsen utan att kliva över den och sen vara beredd när gränsen flyttas, både framåt och bakåt.