Snacka om chockhöjning!!! (Försäkring, lååångt avreagerande...)

pinky

Trådstartare
Nu är jag både rejält grinig och ganska ledsen...:(

Fick försäkringsbrevet igår med tillhörande inbetalningskort, och såg genast att summan var helt uppåt väggarna. Jag har valt att betala min försäkring halvårsvis för att spara in några små kronor åtminstone, men denna räkning var MYCKET dyrare än vad jag någonsin räknat med. 3200:- istället för ca 2000:-!!!:eek:

Ringer upp försäkringsbolaget, helt säker på att de skickat en felaktig räkning, och får svaret att det är helt i sin ordning, summan är helt korrekt...

Jag ifrågasätter ganska skarpt (jag är en riktig mes i vanliga fall...;) )hur de kan höja premien med 60% utan att blinka, utan att förvarna kunden. Tjejen i telefonen (säkert lika mesig som jag i vanliga fall...) piper något om att de har haft ovanligt höga utbetalningar och blivit tvungna att justera priserna (även självrisken är höjd med 500:-), men att hon verkligen förstår mig osv osv.

Hon tittar vidare och ser att priserna faktiskt inte höjts så jättemycket som min premie visar, det måste vara något annat...
Och minsann, har jag inte haft rabatt på försäkringen förra året då Elvira bara var 2 år, och den har jag ju såklart inte nu då hon blivit "vuxen".

:devil: kommer fram igen och jag ifrågasätter hur i h*****e de kan beräkna en försäkring med såpass stor rabatt utan att nämna för kunden att det är just en rabatt, och om ett år blir det mycket dyrare?

Jag har ju räknat med att betala ca 4000:- om året, inte 6400:-, det är en jävla skillnad det!! :mad: :mad: :mad:
Ok att de kan får smyghöja lite då och då, det har jag full förståelse för, men detta är lite väl magstarkt när man redan vänder på varenda krona redan.

Min första tanke är såklart att byta försäkringsbolag på fläcken, men det har ju sina risker...
Nästa tanke var att ge upp och sälja Elvira, leva som medryttare resten av livet eller börja rida till travhästar igen (de är ju betydligt billigare att försäkra...:angel: ), men det känns så drastiskt.
Jag har dessutom extremt svårt att sälja djur, har jag köpt ett är det tills döden skiljer oss åt, sas...:cry:

Känner mig ganska nere just nu...:(

Sv: Snacka om chockhöjning!!! (Försäkring, lååångt avreagerande...)

men de måste ju stått i dina vad försäkringen kostat innan och alltså borde du ju se att du haft rabatt...

Utan rabaten hur hör var höjningen egentligen då?

Stackare. Jag hade regagerat precis om du. Måste du ha försäkringen så som den är idag? Du kan inte sänka ex. livförsäkringen? Tycker det låter jättedyrt med 6400. Annars kanske du helt enkelt får byta bolag?

Men verkar överhuvudtaget skumt att de kan höja så mycket, utan att ha sagt att du hade rabatt tidigare. Det stod inte i tidigare försäkringsbrev?

Till er båda som svarat:

Jag ska leta fram det gamla försäkringsbrevet och läsa det noga, men jag tycker det känns så konstigt att jag skulle ha missat det totalt.

Jag fick inte heller någon hint på telefonen igår att jag skulle ha missat något, utan hon tyckte själv att det var beklagligt att rabatten var "osynlig".
Ja, hon sade faktiskt så ordagrant, att det var en rabatt som inte syns, därför har inte säljaren möjlighet att informera kunden om att det är just en rabatt.

Bara det känns ju som ett jäkla sätt, att inte ens personalen vet om hur priserna de anger till kunden räknas fram. Eller så sade hon bara så för att "ursäkta" missen, om det nu är någon miss...:crazy:

Jag kan knappast sänka försäkringsbeloppen mer, har ett hbl försäkrat för 20 000:- liv och 60 000:- vetvård känns redan det i underkant.

Livbeloppet borde jag nog snarare höja något för att komma upp i hästens verkliga värde...

Senast ändrad:

Lät dyrt. Jag betalade för min arab 3200 då hade jag liv 18000 och vet vård 50 000. Russet kostar 900kr år 16 000 liv och 60 000 vet.
Nya hästen 6 400 men dår är liv 45 000 och vet vård 60 000. Har 25 % rabatt på de två sista pga B tränar licens. Ett tips är att ringa runt till de olika försäkringsbolagen och kolla vad de tar och vilka villkor. gjorde det när jag köpte häst nyligen och det skiljer rätt mycket. Ett försäkringsbolag som är billig på en ras kan vara mycket dyrare på en annan ras. Därför har jag inte samma bolag till hästarna. Det är heller ingen risk att byta bolag om inte din häst varit skadad.

Helt sjukt att de kan göra så.

Jag hade övervägt att byta försökringsbolag, altera´nativt är kanske att betala per månad eller kvartal?

Fast ja hade nog bytt, dyr försäkring de där faktiskt. Har min 16 årig försäkrad för 30 i liv och 50 000 i vet. betalar en premie 2100kr per år. Sen 1 åringen är försäkrad för 20 och vet. på 60 000 och han kostar 2900kr.

Har dem i två olika bolag, ska byta 1 åringen tillsamma då de blir mkt mkt billigare.

Nu vet jag inte om vi har samma försäkringsbolag, hur som helst så har det fungerat som så att mitt bolag ger 50% rabatt på föl och 20% rabatt på 1-och 2 åringar. På försäkringbrevet står det längst ner att halverad fölpremie är avdragen eller 20% 1- eller 2 årsrabatt är avdragen de åren de är det och när hästen blir 3 år står det inget och premien höjs automatiskt. För min del finner jag inget konstigt i det.

Vilket bolag är det om man får fråga?

Har funderat på att flytta över ena pållans försäkring då det skulle vara smidigare och billigare att ha alla försäkringar i samma bolag, men tycker dels att jag betalar hyffsat låg premie och har låg självrisk, och dels vill jag inte bryta försäkringen ifall något händer...

Jösses. den summan betalar jag för mitt halvblod med 40' i liv och 60' i vet vård.

Kan nog gissa mig till att du har I* som försäkringsbolag!

Jag betalar också halvårsvis och för mig skickade dom först ett brev där dom skrev att dom höjt självrisken till 2500kr (500kr höjning alltså) och att dom höjt min veterinärvårds premien pga höjda veterinär kostnader. Tidigare 1990kr /år till 2600kr jamen det lät väl ganska rimligt då tycker jag.

Sen fick jag förra veckan ytterligare ett brev där dom skrev att eftersom min häst vart skadad har jag förlorat min bonus och så nu kostar försäkringen helt plötsligt 3200:-... 1200kr i höjning på 1 år alltså...
Det roliga är att man som jag fattade får först bonus efter att man vart kund (skadefri) i minst 1 år, jag tecknade försäkringen i mars förra året så jag har alltså nu vart kund i ett år och skulle nu som först fått bonus om hästen ej vart skadad.
Första försäkringsbrevet jag har fått står det ingenting om att jag fått bonus redan från första året...
Ska göra en rajd och ringa runt och göra en prisjämnföring hos alla bolag.
Annars funderar jag starkt på att ta bort försäkringen helt.

Bortsett från Skattemyndigheten är fan försäkringsbolagen de värsta rävarna

Jag hade bytt försäkringsbolag!!Med tanke på den inte överdrivna summa du har din häst försäkrad för så är avgifterna överdrivna, du hade till & med kunnat spara ihop till samma belopp som hästens livsförsäkring på nolltid:crazy:

Nolltid?

nu betalar hon gissningsvis 2-3000 per år för livvärdet.
är 10-15 år nolltid för dig?

Hästen har livvärde för 20 000 , ts får betala 6400/år, kan inte räkna ut det till 15 år nej.

men snälla lilla vännen, du inser inte att en del av 6400 är VETERINÄRVÅRDSFÖRSÄKRINGEN, inte livförsäkringen :eek: så nej TS betalar inte 6400 i enbart livvärdet.

Har skrivit det förr å skriver igen, eftersom du nite gillar vad jag skriver så läs det inte.

Bara en onödig fråga, har du ngn gång utnyttjat vet.vård, oftast kommer man inte upp i summorna så att man ska kunna få ut ngt på det, enda är om hästen blir riktigt dålig, behöver opereras eller liknande & då brukar försäkringsbolagen ändå vilja rekommendera avlivning:smirk:

Jag läser vad jag vill och jag svarar på jag vill, speciellt felaktigheter.

Då är det självvalt, jag skriver vad jag vill & du får gott fortsätta att irritera dig men ids inte trackassera mej i alla trådar , då tar jag upp det med moderator.,

Jag trackaserar inte dig i alla trådar, men det är väldigt svårt att hitta trådar du inte finns i.

Men varsågod vänd dig till moderator, du är välkommen att göra det!!!

Veterinärvård är väl det de flesta utnyttjar jämt? Minsta lilla ledbehandling, några stygn på ett sår eller liknade så är du ju uppe i över självrisken?!

Men visst du får ju inte ut för hälsovård så som vaccineringar, tandraspningar osv.

Jag har själv ena hästen i noll livvärde och den andra i 10 000,-. Däremot fullt veterinärvårdsförsäkrade upp över tänderna så jag får ersättning för veterinärs resor, medicin osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka