Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Hahaha jag läste också fjordtokans kommentar som ett svar till fluffet! Mycket underhållande och jag kommer numer alltid se fluff som en missbildning. :p

Jo jag tycker att det är imponerande att det inte blir fler missbildningar när foster blir till. Det är ju en väldigt känslig process som kräver att ALLT blir rätt. Det kan ju skita sig totalt redan i starten när en cell blir två.

bellabus Jag är inte heller någon fluffperson men ja det hade varit lite väl lågt ;) Jag tycker isisarna har fluff så det räcker :love:

Fina färger gillar jag faktiskt! Men det beror ju på vad som räknas som fint ;)

Denna komb. tex är ju lite... speciell... naturfärger + ljusblått :D

Idag bar det av på en liten längre uteritt med en av tjejerna i stallet.
Vi mötte på lite olika saker bla var Jorunn nära på att trampa på en solandes huggorm som låg på vägen.
Den var så söt så vi var tvungna att stanna och ta en bild på vackringen den fräste på bra innan den slingrade in sig i diket=)
Bägge hästarna bara glodde haha

orm.jpg

Sen en bild på oss i blåstvädret=)

dfdfdfd.jpg

Haha diggar denna bild som är tagen av hon jag red med när hon sitter på sitt stora sto rakt ner på lilla oss.
Ser ut som jag har en shettis:D

Jorunn leker lite med vattenpölen och surplar i sig vatten=)

dsddddddd.jpg

Jag trodde du var dressyr-ryttare och här visar du bilder på utsläppt hår under hjälmen och tränset är ljusare än sadeln. OMG ;)

*kl*

Va ju till kiropraktorn i onsdags.

Han knäckte till mig rätt ordentligt överallt men kunde inte säga om det skulle bli bättre ihöften eftersom jag har en ordentlig svullnad där och fortfarande har ont. Ska tillbaka på måndag och innan dess så sa han ingen ridning och bara korta promenader rakt fram, helst inte sitta så mkt utan bara stå och ligga ner..Ehe
Ni kan ju gissa hur länge det höll ;) Ridit har jag faktiskt inte gjort, men jobbat och mockat osv har jag gjort, höhö. Vi får väl se hur mkt skäll jag får på måndag ;)

Det va senaste från Island!

Sen måste jag få säga att jag är mäkta imponerad över min mamma som red min häst i Sverige idag :love:

Redan ormar?! Usch.
Har börjat sätta igång Isa igen eftersom vägen är huvudsakligen isfri. De korta sträckor där det fortfarande ligger is, är så väl sandade att även en barfota häst får grepp.
Hon har inte jobbat för mycket i sitt liv... om till mig midsommar -10, nydräktig. Hade väl ridits in, vet inte hur mycket riden hon egentligen var men något hade ju gått ordentligt snett så hon såldes som i stort sett oridbar problemhäst (vilket passar mig). Reds av mig från midsommar -10, lugnt och stilla fram till ungefär mars -11, ställdes därefter av för fölning. Fick jobba lite under hösten -11 (korta stunder på gårdsplanen augusti och september, uteritter på max 40 minuter per gång därefter, till början av december), ställdes av pga halka i början av december. Planen var att sko och brodda henne men det visade sig, när hovis kom, att hon hade en hovböld som hon dock inte haltade av. Därför inte skodd. Och nu alltså igångsättning igen.

Jag har, som ni ser av ovanstående, inte särskilt bråttom med Isas ridning och utbildning.
Jag har beskrivit det förut; men Isa är en spänd och orolig sort, och när hon blir spänd så biter hon gärna fast i bettet och blir helt okontaktbar vilket ju inte är så skoj. Därför lägger jag energin i träningen på att få henne avslappnad och känslig i munnen. Använder inte nosgrimma, som jag bara tycker förstärker hennes beteende att strunta i bettet, utan har lagt en curb strap för att undvika det som har hänt, dvs Isa har gapat så kraftigt när jag skulle böja henne för att få hejd på henne, att bettet slank genom munnen (=inte bra, uppenbarligen).
Och när jag var ute med henne i förrgår, var hon plötsligt böjlig som en vidja och släppte bettet direkt när jag flyttade undan bog lite mot öppna. Skönt att hitta ett redskap som fungerar bra i skritt. I trav låter jag henne mest gå i fri form och så avslappnat som möjligt.
Hennes tölt är mest i formen av "skrölt" som några beskriver det (bra beskrivning) men det är helt OK eftersom jag inte kan använda tyglarna som stöd för den här hästen. Försöker jag ge stöd i tygel och driva, blir hon stressad i stället och hänger sig i bettet. Därför försöker jag bromsa hastigheten med min mage, och "taktar" in henne i "skrölt". Och är glad över att det faktiskt fungerar.
Visst blir hon antagligen lång och definitivt något framtung vilket i sig inte är eftersträvansvärt, men med den hästen känns det som enda vägen att få fram tölt i nuläget. Hon höjer åtminstone ryggen vid den här övningen, vilket gör att upplägget verkar vettigt.

Och ja, jag är en sådan där knasboll som samlar på mig olika projekthästar och "leker" med. Det har gått ganska bra med flera av dem.
Jag har inte något egentligt tävlingsmål inom island, och har heller inte köpt hästar med tävlingskvaliteter utan billiga små sötnosar för mitt eget nöjes och min ridutvecklings skull.
Om jag hade haft "riktiga" tävlingsambitioner, hade jag sålt av hälften av mina hästar och köpt en "fin" häst för pengarna i stället... hade faktiskt kunnat köpa en riktigt dyr häst om jag gjorde så - men tror inte att jag skulle tycka att det är roligare.

Jag har lyckats med bedriften att köpa mina hästar för genomsnittligt pris på 11000kr, och då är där fyra islandshästar (billiga men ändå), en frieser, en connemara, en arab, en basjkir, några fjordingar. Ganska lyckat, inte sant:D

Ganska lyckat! Kul att det går bra med Isa.

Själv tänkte jag visa bilder på Kveikja igen, hon kostade mig bara 8400:- en gång i tiden :) Som hittat! (Mina hästar har kostat mig 8400, 10000, fölisen gick väl på runt 12000 med betesavgift,ultraljud o betäckning och den dyraste är nytillskottet Rá för 20000:-)

Knapplån som följer...

Kveikja och jag fick ju i läxa förra lektionen att kunna gå i form i skritt. Lite B att en 9årig häst aldrig lärt sig det, men det är ju ingen annans fel än mitt. Vi har fått in det lite i traven oxå, fast hon vill gärna dyka för djupt o bakom hand. Men man kan ju inte korrigera upp huvudet när hon håller på o lär sig att söka sig neråt... Det tar vi när hon fattat konceptet. Nästa lektion är imorgon så får vi se vad tränaren säger om det.

Vi provar oxå en ny sadel för dagen, jag har förhoppningsvis bytt bort min Morris&Nolan mot en topreiter bomlös(om M&N passar hästen jag byter med). Den åkte fram ganska bra, men jag hade visst inte dragit åt sadelgjorden heller så jag hoppas det var en engångsgrej.

vittrav1.jpg

vittrav2.jpg

vittolt.jpg

Och såklart -Benlindorna. Benlindor på islandshäst brukar ju kunna ställa till lite disskussion. Jag hade bara tråkigt o ville göra oss lite fina :) Fira att Kveikja fällt såpass mycket på benen att det inte ser helt idiotiskt ut. O så får jag väl erkänna att jag läser dressyrmupparnas blogg o blir ju inspirerad av det här att göra sig och hästen FIN inför ridpass :) Och visst blev hon fin i Vitt min färglösa lilla kusa?

Benlindor är kul ;) Jag har rutiga som jag tror jag ska inviga idag :D

Top Reitern, är den skön? Hur sitter man i den? Ligger den bra? Funkar den på svängda, breda, korta ryggar tror du? (Jag är ganska sugen på en sån nämligen...)
Jag trodde den skulle vara GRYMT mycket längre och större i sitsen! Men du har väl ingen jättebak precis, och den ser ju lagom ut i sitsen! :D

Någon som har koll på de andra bomlösa som a***sta säljer? Vilka är korta, mjuka, sköna och passar till en liten rumpa och en svängd rygg? (Rumpan hör till ryttaren, ryggen till hästen ;))
Jag är rätt inne på en sensation, men då vill jag hitta en begagnad. De är ju dyra :/ Om inte en junior passar mig, förstås.

Svarar eftersom jag red i Top reitern innan.

Gillade den från och till men inget jag föredrog.

Stor "glida runt yta" vilken jag inte gillar. Vill sitta som en smäck med gumpen.
Sen föredrar jag plan sits och inte räfflad.

Hästen tyckte om den iallafall. Den känns stabil men kunde glida en aning.

Tycker det är fint!

Clean att bryta av med en snygg klar färg till stilrent.

Om 1,5 år kommer här komma veckans outfit a la Rigel (varje söndag?:angel:) :D

Mycket snyggt i huvudet!

Jag hade en för några år sen. Jag tyckte den var skön att sitta i med helt okej stöd men den hade mycket smal kanal. Jag tror att det kan ha varit den första modellen av TR bomlösa som kom ut så det kan ju hända att dom gjort en förbättring på senare år.

Tack båda två!

Jag håller stenhårt utkik efter en mjuk, anpassningsbar, bomlös sadel som är kort, har stora stöd och en vettig sits (som sätter ryttaren "rätt", inte som soffkudde-modellerna...) och som ger bra utrymme för bogarna.

Jag kan inte välja... Och speciellt inte när man inte själv ridit i några! Jag har bara ridit i torsions soffkuddebomlösa och min bomlösa akademiska som är hård och hemsk :p

Snorri är ju för bred för sin Prestige, som är bomvidd 37, dvs den bredaste..... :crazy:

Benlindor är kul ;) Jag har rutiga som jag tror jag ska inviga idag :D

Top Reitern, är den skön? Hur sitter man i den? Ligger den bra? Funkar den på svängda, breda, korta ryggar tror du? (Jag är ganska sugen på en sån nämligen...)
Jag trodde den skulle vara GRYMT mycket längre och större i sitsen! Men du har väl ingen jättebak precis, och den ser ju lagom ut i sitsen! :D

Någon som har koll på de andra bomlösa som a***sta säljer? Vilka är korta, mjuka, sköna och passar till en liten rumpa och en svängd rygg? (Rumpan hör till ryttaren, ryggen till hästen ;))
Jag är rätt inne på en sensation, men då vill jag hitta en begagnad. De är ju dyra :/ Om inte en junior passar mig, förstås.

Jag gled långt fram i den, o den gled fram på Kveikja. Knästöden var kanon för mig med flaxande ben, men annars kändes den inte nåt speciellt. Jag vill ju helst sälja min M&N och köpa en Karlslund Kompakt Special. Provsatt den på mässan och :love:

Men så var det en tjej som ville byta mot Topreitern om min sadel passar hennes häst. O om jag fortsätter trivas med Tpn så blir det ingen Karlslund, men annars kan jag ju sälja tpn o köpa en ny.

Men kolla på kompakten! Den kändes toppen :)

Tycker det är fint!

Clean att bryta av med en snygg klar färg till stilrent.

Om 1,5 år kommer här komma veckans outfit a la Rigel (varje söndag?:angel:) :D

Mycket snyggt i huvudet!

Det ser vi fram emot! Men när skall du designa ett litet nätt remontträns med MASSA bling? Vi vill ha ett sånt ;)

Om du köper dig en sensation så får du mig som åskådare :angel:

Lite OT, varför är sadeln designad som den är? Varför inte något helt nytt koncept? Behövs verkligen all den ytan till vulster och sadelkåpa? Hmm...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
794
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
305
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 078
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka