Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
KL.
Hur utbildad och stabil tycker ni att hästen ska vara för att man ska ge sig in på lätt tävling?
Jag menar då i syfte att ha "utgångsvärde" för att senare tävla mot sig själv och se om man lyckas förbättra hästens bedömning vid tävling.
Jag är självklart medveten om att olika tävlingar innebär olika domare och det faktum att man är fler än ett ekipage på banan samtidigt innebär ett visst mått av slump i bedömningen (domarna hinner inte titta på varje ekipage precis hela tiden, inte så att jag menar att ekipagen förstör för varandra).
Karl -07 är stadig i takt i skritt, trav och galopp. Tempot håller jag stadigt i galoppen, och i skritten beroende på vad jag ber om gällande form och rygg. Ber jag om mer rygg, blir han lite ostadig i tempot i skritt.
I traven jobbar vi på att han ska bli stadig i tempo också, lite svajigare där.
han går i trevlig remontform i skritt, trav och galopp och orkar hålla formen tillräckligt länge i respektive gångart för att orka en lätt klass.
Tölten är inte särskilt stadig på något sätt. Han kan gå en trevlig fyrtaktig tölt men tappar och blir travtaktig. Orkar nog hålla på i tölt tillräckligt länge för en lätt klass, men som sagt inte stadig.
Är det rimligt att be honom att leka lätt klass på tävling för att få tidig bedömning i vår? Vad tycker ni?