SNABBT SVAR!!! storlek på lösdrift???

jein

Trådstartare
Hallå!

Behöver ett svar, och frågar då er andra kloka människor.
Min erfarenhet gällande lösdrifter/ligghallar är bristfällig...

Vad är ett bra mått på en lösdrift för FEM hästar (utgå från att alla är 160-170 i mankhöjd)?

Förutsatt att hagen/marken är välplanerad, det kommer inte fodras i ligghallen.
Enligt jordbruksverket är 80% av en box det minsta måttet,
Men vad är ett BRA mått?
Jordbruksverkets rek. verkar i MINSTA laget minst sagt...vill att det ska finnas plats för alla och att alla har chansen att gå in/ut som de vill.

Är det bra med en kvadratisk/rektangulär byggnad?
Hur många utgångar, två eller fler?

Tacksam för svar!!!

Sv: SNABBT SVAR!!! storlek på lösdrift???

Bra mått är så stort som möjligt och ja det som står hos Jordbruksverket är det minsta som är godkänt. Men jag tror också att det står att det är bra med större.
Jag tror att rektangulär med antingen öppen långsida eller med flera öppningar är det bästa. Det är i alla fall det som är vanligast.

ja rektangulär med tre öppningar på långsidan funderar jag på...

men hur många kvadratmeter för fem stora hästar?
vad bör det ligga på för att vara tillräckligt rymligt?

Är 32 m x 7 m ett helt galet mått?
i kvadratmeter blir det ju 224 m2, alltså 44.8 m2 per häst...
kanske blir för "avlångt"...

ja rektangulär med tre öppningar på långsidan funderar jag på...

men hur många kvadratmeter för fem stora hästar?
vad bör det ligga på för att vara tillräckligt rymligt?

Är 32 m x 7 m ett helt galet mått?
i kvadratmeter blir det ju 224 m2, alltså 44.8 m2 per häst...
kanske blir för "avlångt"...

Jag tror avlångt är bättre än kvadratiskt. Vårt är 8*16m till 7 ponnyer och det var lite problem, för den häst som hamnade längst in vågade inte gå förbi ledarhästen!!!Så vi löste det med att göra en liten öppning längst in också + att vi delade av med ett räcke som går ca 4m in.( så de kan gå runt det men ändå känna sig trygga) Sen kanske man inte ska ha den för "djup", jag upplever att hästarna vill stå nära öppningen och titta ut. Vi har ena långsidan helt öppen, vilket både är bra och dåligt. Bra för att de känner sig "fria" men oskyddat vid blåst. Fast de använder det mest vid stark sol, och ösregn.

Senast ändrad:

Det svåra när man ska bygga stora hallar är att hitta rätt takstolar så att mankan få en bärande konstruktion utan stolpar i mitten.
Så undersök vad du kan få tag i för material innan du bestämmer måtten. Sedan när du vet det kan du anpassa det efter hur många hästar där ska vara.

Det svåra när man ska bygga stora hallar är att hitta rätt takstolar så att mankan få en bärande konstruktion utan stolpar i mitten.
Så undersök vad du kan få tag i för material innan du bestämmer måtten. Sedan när du vet det kan du anpassa det efter hur många hästar där ska vara.

Det gör väl inget om det är stolpar i mitten? Det har vi var fjärde meter, inga problem, stabilt och bra.

Jag hade gärna haft en rund lösdrift, inga hörn för en häst att bli uppträngd i om det bir diskussioner... bara en tanke när du ändå funderar på hur du ska bygga :)

Storleksmässigt hade jag nog byggt minst 100% av boxstorleken till varje häst.

glimris: har du någon bild? :)
jag ser hellre en "avlång" byggnad än en fyrkantig, tänker att det är bra att ha en sida med många öppningar, helt öppet vill jag inte ha...men ungefär tre öppningar på vardera 3 meter borde ju funka....är inte 7 m för smalt/tight på bredden?
är det någon som har en 5-hästars lösdrift? i vilka m2-mått?

takstolar är ju att föredra, man vill inte att (vissa) "bävrar" börjar gnaga på en bärande konstruktion ^^ inte heller att de kan "drumla" in i stolparna...

Det gör väl inget om det är stolpar i mitten? Det har vi var fjärde meter, inga problem, stabilt och bra.
Finns nog fler nackdelar än fördelar med att ha det. Det finns skaderisk om hästarna inte alltid är kompisar. Det finns risk för att de gnager som någon annan skrev innan.
Plus att om man vill djupströbödd och mocka med maskin är stolparna ivägen.
Hittar ingen fördel för hästar eller hästhållning med att stoplar bara när det gäller att bygga. För det kan bli lite enklare och billigare med stolpar. Så det är något man brukar försöka undvika att ha i lösdrifter.

Finns nog fler nackdelar än fördelar med att ha det. Det finns skaderisk om hästarna inte alltid är kompisar. Det finns risk för att de gnager som någon annan skrev innan.
Plus att om man vill djupströbödd och mocka med maskin är stolparna ivägen.
Hittar ingen fördel för hästar eller hästhållning med att stoplar bara när det gäller att bygga. För det kan bli lite enklare och billigare med stolpar. Så det är något man brukar försöka undvika att ha i lösdrifter.

Ja, vårt är ju ingen riktig lösdrift, våra är inne om nätterna. Ja det är billigt gjort, byggt som ett snedskjul med 3,5 m höjd där det är lägst. Kommer in med lastare om man vill. Man kan säga att vi har två avdelningar eftersom vi har hel mellanvägg emellan för att bygga in stolparna. Så egentligen är det två vindskjul som sitter ihop. Så varje stolpe är inbyggd kan man säga. Men det fungerar väldigt bra för de kan välja i vilket skjul de vill vara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka