Snabbt svar, Snälla!!!

millus

Trådstartare
Min häst fastnade i staketet vid 16.30-tiden. Han skulle hoppa över och fastnade med bakbenen. Hur lång tid tar det innan eventuella skador syns?

Jag satt i stallet till klockan 18.30 och hade honom lös hela tiden för att se hur han gick och det var ingen synbar hälta eller stelhet. Han var heller inget svullen och inga sår! Men jag blir så orolig, det är i dagarna tre år sen jag förlorade en halvbror till honom i en traumatisk olycka så jag är alltid lite extra skärrad vid den här tiden på året.

Brukar en allvarlig skada visa sig många timmar senare? Jag ska strax gå ner och titta till honom igen, men jag mår så dåligt över detta!:cry:

Sv: Snabbt svar, Snälla!!!

gumman förstår att du är orolig...
vet dock inte hur snabbt det syns.
tina nåjdens kompis hoppade ur hagen idag hon med men klara sig som tur är

håller verkligen tummarna att det inte hänt nåt....

Jaa, jag är mår så dåligt! Jullan gick hem och hämtade smörgås och oboy så jag inte behövde lämna min bebis, utan kunde ta kvällsfikat i stallet. Spender knallade runt och tyckte det var toppen att få vara lös i ett ton med ensilage....men oboy och smörgås, det var INTE gott!!!

är allmänstillståndet ok och hästen varken svullen varm eller öm så tror jag inte att det är någon fara..

kolla efter förkortad steglängd och tecken på att inte vilja sätta under sig, det kan tyda på dubbelsidig hälta.. isf bör man åka till klinik och bedöva för att säkerställa vart hältan sitter och hurmilla den är..

Hej! Tvätta benen med grönsåpa, om du känner något speciellt som skulle kunna vara brännskada eller sårskada så ha på jodopaxomslag.

Sen är det ju bara att se hur stel hästen blivit och om den blivit lite sned någonstans. Om den inte är sig lik när musklerna blivit mjuka så ta dit en equiterapeft. Om den vrickat sig så bandagera och håll efter det området några veckor. Passa på bakknäna.. kan ha på liniment på dem också då.

Känn dig fram, det löser sig!
/Katrin

vad snällt ne oboy o smörgås brukar inte gå hem..
dock tycker nåjden att smörgås kan gå ner medans man skakar i huvudet men cola ur flaska det är skitgott....=)

Kolla upp imorgon igen innan telefontid hos veterinären.

Är det stelt, svullet, ömt osv så är det bara att ringa och rådgöra med veterinären då.

Tackar för alla svar! Lilla Spender är 89 cm och staketet lika högt eller något högre, han hoppade jämfota ur hagen o landade med bakbenen mellan trådarna!

Men det är elstängsel? Gick det av?

Det är säkert ingen fara.

Min har gått igenom stängslet två gånger under vintern, vid ena tillfället bröt hon av fyra(!!!) stolpar. Två små rivsår var alla skador hon fick.

det är fårstaket... imorgon ska det förstärkas med brädor på 120 cm höjd

Jag tänkte att det var ett trästaket. Så fel man kan ha!
Jag tycker inte att det låter som om det är någon större fara med lilla Spender. Har han inga sårskador och han ser nöjd och glad ut och dessutom rör sig normalt så hade jag gått hem med gott samvete.
Hade en shettis som dundrade genom ett taggtrådsstängsel 2 gånger:eek: blev bara lite rivsår. Ska tillägga att det var kornas stängsel och att han rymt ur sin hage, ut på vångavägen och in till korna.
Ofta ser det värre ut än vad det blir som tur är!

Nu har jag varit nere i stallet och nattat pållarna, passade på att longera Spender lite på stallgången. Han visade inte minsta tecken på hälta. Det har nu gått 4,5 timme sen det hände! Bara han inte blir bakbenskygg av det här...får nog greja extra mycket med bakbenen på honom.

Jag tror att om du börjar oroa dig för mycket och tafsar överdrivet mycket på bakbenen kan hästen också bli orolig och skärrad.
Bete dig som vanligt, om hästen inte är halt eller skadad eller visar några symptom på att vara skärrad tycker jag du inte ska göra något stort av saken och glömma incidenten.
Hästar lever i nuet.

Du har naturligtvis helt rätt! Jag har så lätt att försöka att förekomma saker innan de ens hänt. Men fy fasen vad det är jobbigt när djuren är sjuka på ett eller annat vis...

Du har naturligtvis helt rätt! Jag har så lätt att försöka att förekomma saker innan de ens hänt. Men fy fasen vad det är jobbigt när djuren är sjuka på ett eller annat vis...

Jodå jag förstår helt och håller då jag själv är lite av en paranoia människa. Men man får tänka på att inte spöka ut saken för mycket för det kan ge hästen mer men än sjävla olyckan!

Nu har jag varit nere i stallet i nattlinne och tittat till Lillgubben. Jag tyckte han gick precis som vanligt, kanske något stelt bara. Men ingen hälta eller svullnad alls! Så det verkar inte vara någon överhängande fara. Jag får bara se till att stelheten går över och kanske ta kontakt med vår equiterapeut. Fast jag vet inte om hon gillar att stå på knä när hon behandlar....Bebis är ju så liten!!!

Om dem skadar sig allvarligt så syns det direkt, men risken är ju att han gjort sig illa muskulärt och det kan komma senare.
Nu verkar det ju som om Spender har klarat sig bra!

Min Indy fastnade i eltråd som föl och slet sönder en sena med följd av 8 mån konvalecens, han är inte rädd om benen efter det och gick att köra in, men däremot kan han reagera om det låter eller flaxar till bakom honom, tror inte det har att göra med att han fastnade utan mera hans mentatlitet.

Krama lillspender lite extra från oss idag!:love:

Jaa, han är omsorgsfullt kramad o pussad! Vad kan det vara för muskelskador? Vad ska jag hålla koll efter, jag är nybörjare på sånt här....Jag har mina erfarenheter bland cancersjukdomar på häst, har aldrig varit med om att nån skadat sig så här( eller ja, hittills verkar han ju inte ha nån skada, men i fall att)

Du kan säkert vara lugn, skulle det vara ngt allvarligt skulle det visat sig genom hälta, svullnad & framförallt sår.

Jaa, ringde hem nu från jobbet. Min man har släppt ut pållarna och alla är som vanligt. Jag var även orolig för gammeltanten, 25 år som blev som galen när hennes lilla skyddsling hängde i staketet. Men alla har klarat sig utan skador...Jag ska nog börja samla frimärken, eller börja knyppla:idea::crazy:

Någon som hänger på?

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 345
Senast: Messy
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 935
Senast: Raja
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat