snabba svar tack!

maria_b

Trådstartare
Jag har två kattungar på 4,5veckor. Deras mamma har hela tiden varit exemplarisk och legat hos ungarna mestadelen av tiden, men senaste veckan har hon börjat röra sig mer och kunnat vara borta ifrån dem nån halvtimme. Då har hon mest rört sig på gården så man sett till henne.

Idag när jag kom hem vid 18-tiden så var mamman inte där, jag höll på med ungarna i ca 20 min och sedan lämnade dem och tänkte inte mer på det. Men sen vid 21-tiden fick jag en konstig känsla att mamman fortfarande inte dykt upp så jag gick ut och tittade, o ungarna var då själva. Mamman kan ha varit där, men jag har inte sett till henne något under hela kvällen när jag varit utomhus. Gick runt och letade men har inte sett till henne och nu vid 22 är hon fortfarande inte hos dem.

Min undran är om det kan vara så att hon löper och därför inte ligger hos dem som tidigare? Kanske hon bara går in och matar dem då? Jag såg nämligen en hankatt springandes i en av våra hagar när jag letade efter mamman, men det kan också ha varit en tillfällighet. Hur länge klarar sig ungarna utan man? Alltså hur länge är det normalt att en mamma kan vara borta ifrån sina 4,5 veckor gamla ungar?
Under hela tiden hon har haft ungarna har hon ätit i mängder men de senaste två dagarna har hon inte varit lika hungrig, men hon har varit pigg som vanligt. Kan det också ha med löp att göra??

Andra teorier? Jag kommer att kolla ungarna regelbundet ikväll/natt för o se om mamman kommer till dem.

Tacksam för snabba svar!

Mvh Maria

Sv: snabba svar tack!

Hur ofta ska jag mata ungarna? Vi gör sockervatten nu o ska se om vi kan få i dem lite kattmat. Åker till veterinären imorn o hämtar mjölkersättning. Vilken mjölkersättning ska de ha??

Behöver alla råd jag kan få! Läste att man ska stimulera kissning o bajsning men massage.. Hjälp men allt som går tack!

Tack för länken!

Behöver fortfarande hjälp med hur ofta de ska äta osv när de är nästan 5 veckor gamla? De flesta trådar jag hittat handlar om små kattungar.

Jag har fått i dem sockervatten inatt, även om det krävdes lite övertalning. Den ena ungen har jag fått i lite MJAU mjukmat igårkväll som han då tyckte va jättegott men han har ratat det helt inatt o nu på morgonen.

Väntar på att klockan ska bli 8 nu såjag kan ringa veterinären och rådfråga.

Förövrigt så har de hållit mig vaken i princip hela natten, min armbåge är tydligen väldigt kul.

Usch, fy vad hemskt med mamman :cry:

När jag hittade min katter så uppskattades åldern på dem till ca 4 veckor.
De fick en stor laddning mjölkersättning morgon-middag-kväll och fri tillgång till både baby-torrfoder och blötmat.
Dessa ungar var jätteduktiga och kunde äta själv med god aptit.

Jag hade RC:s ersättning men det finns en annan sort på Apoteket, KMR eller nåt sånt tror jag det heter. Vet inte vilken som är bäst.

De behöver matas ungefär var tredje timme, men försök få över dem på fast föda så slipper du matningen. 4-5 veckors ålder är en bra ålder att börja ge fast föda. Jag brukar börja med lammfärs blandad med mjölkersättning, får dem att börja äta omedelbart varje gång.

Tack för era svar!

Jag pratade med en veterinär imorse som även är kattuppfödare och verkade väldigt kunnig. Hon sade också att var tredje till var fjärde timme är bra om de får i sig mat. Hennes recept var nöt- eller lammfärs blandat med mjölkersättning och äggula. För att smaksätta lite i början kunde man ta lite lactosfri grädde också i röran.
Sen så tyckte hon att jag kunde ha lite vanligt foder för kattungar vid sidan omsom de kan lära sig att äta efter hand.

Det gick ganska bra att få i dem första målet, men matning så fick de smak på det och började äta på fat själva, men med tveksamhet. De åt så de verkade ganska mätta men åt inte alls så mkt som jag hade gjort iorning enligt instruktionerna. Men antar att det är bättre att ge lite och ofta ibörjan så de vänjer sig!

Enligt mjölkersättningsförpackningen så ska de ha en viss mäng enligt deras vikt, men nu när jag även ger färs mm bör jag då dra ner på mängden mjölkersättning? Det blir ju ganska mkt mat annars.

Mvh Maria

Ge dem så mycket de äter. Kattungarna känner själva när de är fulla i magen. Det finns inget som heter för mycket mat för så små kattungar, så länge de äter självmant. ;)

Nejmen shit.

Vi har omvänt "problem" kattungarna har försvunnit. Stallkatten fik tre ljuvliga kattungar för 4.5 veckor sedan. De försvasnn spårlöst häromkvällen. Mamman ser väldigt ledsen ut, men det finns inte ett spår av bebisarna. De var så små att de knappt gik ur födslolådan och absolut inte ut längre än själva sadelkammaren.

Vi fattar inte hur detta har gått till. Kan räven varit inne i sadelkammaren ? Borde det inte finnas just spår då ? Vi vet att en straycat vandrar runt och hon har varit i slagsmål med honom. Hon kanske belv stressad av det oxh flyttade bebbarna men till ett dumt ställe så räven tagit dem där ? Eller kan hon rent av ha glömt vart hon la dem ?

Du har ingen anna katt som kan ha "kidnappat" dom?
Hände mig för bara ett par dagar sedan, har en honkatt som fick kattungar men miste alla så nu går hon och tar andra kattens ungar och gömmer...

Men de äter inte direkt självmant, gillar inte nya menyn lika mkt som mammans mjölk. Jag har tvingat i dem mindre mängder så de får i sig lite grann. De verkar mätta och belåtna men det är väldigt långt ifrån mängden de ska ha enl. veterinär och bruksanvisningen på mjölken. Har köpt en ny nappflaska så får se om det funkar bättre med den!

Fast föda kan vara trögt att få dem att äta. Mjölkersättning på flaska är helt enkelt inte lika gott som mammas mjölk, men de kommer nog äta ändå. Det som står på förpackningen är bara riktmärken, inte exakta värden. En del kattungar mår bra på mindre, en del behöver betydligt mer.

Uppdaterar lite..

Båda ungarna äter nu färsen självmant på fat. Mjölkersättning går att få i den ena litegrann på flaska, den andra vill inte ha alls. Men vi häller lite mjölkesättning på färsen så får hon i sig lite iallafall. Har köpt Royal Canin torrfoder för kattungar och hoppas på att de ska få smak på det också snart. De äter iallafall ordentligt med färs och är pigga o glada o fina i hullet så de verkar funka bra på det de får i sig!

Jodå det går bra med de små busarna. Idag har jag tagit hem dem till min lägenhet så jag slipper sova ute på gården i flera veckor för nattmatningen. De trivs superbra här, fann sig till rätta direkt och började busa. Jag glömde dock den laktosfria grädden jag brukar smaksätta maten med så nu så är det för tillfället inte så populärt att äta:cool: Men det går ingen nöd på dem och imorgon så ska jag skaffa ny grädde så de blir nöjda igen:)

Slänger in ett par bilder ifrån ikväll..:love:

SkrllanochLaban5veckor005.jpg

SkrllanochLaban5veckor010.jpg

SkrllanochLaban5veckor017.jpg

SkrllanochLaban5veckor021.jpg

Nej, ingen annan katt har kidnappat dem !

Honorna har gemensam vårdnad som småttingarna och även den andra kattan ser förvirrad ut.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 776
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka