snabba svar tack :-) kan man ge rågvetekross till mager häst?

H

hursomhelst

hej
jag har ett varmblod som är snart 22, han kan verkligen inte hålla hullet. så tänkte ge honom kornkross, men då har inte min höbonde det, så jag undrar, KAN MAN GE RÅGVETEKROSS???:confused: han erbjöd det istället, och trodde det skulle fungera likvärdigt, är det någon som har någon erfarenhet?;)

Sv: snabba svar tack :-) kan man ge rågvetekross till mager häst?

Rågvete är en korsning mellan råg och vete och borde gå bra att utfodra med. Jag skriver borde för vad jag känner till har det ännu inte gjorts några utfodringsförsök på häst med detta foder. Jag skulle prova med en liten mängd till att börja med.

ja, börja lite smått, å se hur han ragerar på det, MEN just viktuppgången tar ju lite tid och se. och han är verkligen i behov av akut viktuppgång då han verkligen rasat fort i vikt nu.
har även börjat täcka honom för att slippa ödsla energi på att hålla värmen. Lider så av att se min häst så mager. Prövade att ge kraaft för dräktiga ston (rekonendation av foder försäljaren) men utan resulat. och lusern är så meckigt för han och äta då den behöver blötas upp....
och hade verkligen varit kanon om rågvete hade fungerat då jag kan köpa det av min höbonne och alltid se till att ha färskt kross hemma!

någon mer som vet nåt om rågvetekross??

Krossad eller processad rågvete - triticale - har hög smältbarhet för häst, tom litet högre än havre. Om det gör underverk med din häst eller om den kanske behöver proteinfodermedel också vet ju inte jag. Men rågvete är helt klart ett OK hästfoder. HH

Krossad eller processad rågvete - triticale - har hög smältbarhet för häst, tom litet högre än havre. Om det gör underverk med din häst eller om den kanske behöver proteinfodermedel också vet ju inte jag. Men rågvete är helt klart ett OK hästfoder. HH

har du nåt förslag på hur mycket man "ska" ge??

*puffar lite* då det är dags för första givan nu, å undrar lite hur mycket som kan vara lämpligt å ge

Maxdos 500 gram per 100 kg häst och mål är rekommendationerna i de länder där triticale är vanlig hästmat – Kanada och Australien. Men som all spannmål ska man vänja till sakta, jag skulle börja med ngt hekto per mål. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 841
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 440
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka