Snabba svar önskas, IP-adresser

KisseNova

Trådstartare
Nu vill jag gärna att någon hjälper mig reder ut följande.

Man får ju ny IP-adress när man startar om modemet och som i mitt fall när jag måste logga in på internet.
Så har jag alltid varit med om, har "datanördar" i släkten.

Men nu så fick jag reda på att det även förekommer att man kan ha samma IP-nummer oavsett om man startar om modemet eller inte.

Så hur fungerar det med byte på IP-adresser? Varför byts vissa IP-adresser men inte andra??
Ringde en "datanörd" som hade för sig att det kunde bero på olika abonnemang och sånt annat datadravel som jag inte begriper mig på.

Sv: Snabba svar önskas, IP-adresser

Det finns statiska IP, och så finns det dynamiska. Vilket man har beror på hur man kopplar upp och via vilken operatör.

vad är skillnaden? Vilka byter Ip-adresser och vilka har "fasta"??

1. Fast ip. Din uppkoppling är konfigurerad för en enda ip, denna har du inlagd i datorn/routern och denna används alltid för att identifiera dig mot den ISP (operatör) du har. Du kan då endast ansluta en dator/router till modemet.

2. Dynamisk ip. Din uppkoppling är konfigurerad så att varje gång modemet ansluter så begär den en ip från en dhcp-server (en "pool" med en massa lediga ip-adresser) som då skickar en ip till ditt modem som vidarebefodrar den till datorn/routern. Denna begäran görs om med jämna mellanrum varesig man startar om grejerna eller ej, och så länge ingen annan hinner knycka din ip kan du få den om och om igen. Med dynamisk ip kan du ansluta flera datorer/routrar till ett och samma modem, var utrustning får en egen ip.

Om man har fast eller dynamisk ip beror dels på vad ens ISP tillhandahåller, vissa har bara dynamisk ip, vissa har båda men man får betala extra för fast ip etc.

Modemuppkopplingar byter oftast IP med varje uppkoppling. Bredbandsuppkopplingar har i större utsträckning statiska IP, men även där varierar det. När jag hade BBB byttes IP:et automatiskt ungefär en gång om dygnet, men nu med ComHem byts det max. en gång per vecka. En tredje leverantör jag haft hade helt statiskt IP, d.v.s. inga byten alls.

Modemet försöker ta senast använda ip om det finns tillgängligt annars tar det ett nytt...

/Jonas

Tassetass skrev:
1. Fast ip. Din uppkoppling är konfigurerad för en enda ip, denna har du inlagd i datorn/routern och denna används alltid för att identifiera dig mot den ISP (operatör) du har. Du kan då endast ansluta en dator/router till modemet.

2. Dynamisk ip. Din uppkoppling är konfigurerad så att varje gång modemet ansluter så begär den en ip från en dhcp-server (en "pool" med en massa lediga ip-adresser) som då skickar en ip till ditt modem som vidarebefodrar den till datorn/routern. Denna begäran görs om med jämna mellanrum varesig man startar om grejerna eller ej, och så länge ingen annan hinner knycka din ip kan du få den om och om igen. Med dynamisk ip kan du ansluta flera datorer/routrar till ett och samma modem, var utrustning får en egen ip.

Om man har fast eller dynamisk ip beror dels på vad ens ISP tillhandahåller, vissa har bara dynamisk ip, vissa har båda men man får betala extra för fast ip etc.
Sanning med modifikation. Att använda DHCP är bra praxis även för system där varje dator/enhet har ett fast IP-nummer. Man får då helt enkelt samma varje gång. Andra punkten där är mindre sann, att kunna ansluta flera enheter utan att NATa har inget med om det är dynamiskt eller statiskt att göra.

Vilket det oftast blir med modem.

Kimz0r skrev:
Modemuppkopplingar byter oftast IP med varje uppkoppling. Bredbandsuppkopplingar har i större utsträckning statiska IP, men även där varierar det. När jag hade BBB byttes IP:et automatiskt ungefär en gång om dygnet, men nu med ComHem byts det max. en gång per vecka. En tredje leverantör jag haft hade helt statiskt IP, d.v.s. inga byten alls.

Detta beror på vilken "giltighets-tid" som IP-adressen har. Det sätts av ISPn och kan eg ställas till princip vad som helst. Giltigheten sätts vid utlån av IP-adress och man får i regel samma IP-adress vid en omstart av modemet om inte tiden gått ut.

Man kan säga att det är sannings med Bredbandsbolagets-modifikation :D

Och visst kan man ha flera fasta ip till samma uppkoppling, i alla fall hos vissa ISP.

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Fideli
·
IT & mobiler Jag har en typ 12årig dator, statinär Acer. Den funkar när man startar den men man får ungefär vartannan gång starta om den för att man...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: Attjoo
·
IT & mobiler Den meningen får jag upp med jämna mellanrum när jag är ute på internet. Det slutar med att jag får stänga ner allt och starta om datorn...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Sparkling
·
  • Låst
Övr. Barn Minns ni att jag skrev om min dagmamma som lämnade barnen ensamma? Hennes chef har nu pratat med henne om saker som jag berättat, och...
Svar
9
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar