snabba svar- klorhexidin på sår?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _paniiik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 7 326
P

_paniiik_

Hej!
Foderhästen blev sparkad får 3-4 veckor sedan. Sår på kota och ovanför hasen båda vä bak. Vet. kom ut men tyckte att det skulle lösa sig självt. Inga djupa sår!
Läkte fint men öppnade sig i helgen/början på veckan.
Har tvättat regelbundet med laktacyd och vatten för att få bort all smuts + gödsel (hästen något lös i magen pga foderbytet).
Verkade gå bra men igår var hasen svullen, hon ömmade kring has-såret vilket hon inte gjort tidigare, visade lite hälta och lyfte inte vä. bak ordentligt vid linlöpning hö. varv o trav.
Försöker få tag på vet. ser mörkt ut men ger inte upp.
-Dock-- klorhexidin är milt antiseptiskt(?). Ska jag tvätta med det istället?

Sv: snabba svar- klorhexidin på sår?

Själv är jag skeptisk till att hålla på att tvätta sår. Risken är att det kommer in bakterier i såret. Bättre hålla det torrt.

Men till svaret på din fråga: Är såret varigt så tror jag klorhexidin är bättre än tvål o vatten. Det svider dock rejält så var rädd om dig! Jodopax är också ett bra alternativ.

Men nu talar du om en svullen led, vilket kan betyda att infektionen spritt sig vidare. Tempa henne och se om hon har något förhöjd temp. (Kräver att du vet hennes bastemp) Hon behöver kanske antibiotika så att ta ut veterinär är ett hett tips!

Ta lactasyd o vatten först om det är lerigt eller så.
Sedan klorhexidin!
Streptocillin salva el liknande brukar fungera bra på infekterade sår. Det är receptbelagt men pratar du med vet som var hos dig kan denna säkert ringa in ett recept. Tänk på dopingkarensen om du använder salvor.

Jo jag brukar inte hålla sår öppna men nu blev det aldrig ordentlig skorpa utan bara gegga och smuts.
Vill inte använda jodopax tror nog att det är för starkt.
Men jag ska tvätta en omgång med klorhexidin och fortsätta ringa på vet.
Antagligen behöver hon en spruta, får se om och när hon kommer ikväll!
Vi är inte tävlande så karensen är det lungt med... tur i oturen:(
Tack båda två!

Streptocillenet jag menar är vanlig salva och det kan du smörja på själv för att undvika infektion i sår.

Det låter som veterinärläge tycker jag.
Klorhexidin är mer vävnadsvänligt än Jodopax enligt min veterinär, så det skulle jag använt.
Streptocillin är ju antibiotika salva, så det brukar vet tala om antal dagar man ska behandla, man ska inte sluta i förtid.
Det kanske är risk att du har fått en sårficka? Isåfall kan man försöka tvätta/spola rent, koksaltlösning har jag använt. Om man ska spola kan man fylla koksaltlösningen i en sån där trubbig plastspruta (vet inte vad de heter?) och se om man spolar ut något.
Och att ta tempen som någon redan har föreslagit.
Hur stort är såret?

Hade en häst tidigare som fick godartade "tumörer" innanför höger framben. Dessa skavdes sönder och vi besutade att operera bort dem. Men stygnen öppnade sig. Har för mig att vi tvättade med det. Men eftersom att det inte blev så mkt bättre och såret blev "blött" och äckligt så hittade vi ett sårspray som innehöll tjära.
Detta torkade ut såret och det läkte ihop fint.

Aldrig Jodopax i öppna sår:crazy:, det förstör även den friska vävnaden

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: trollmamma
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 701
S
Hästvård Hej! Min häst har för några dagar sen fastnat i några eltrådar vid ett rymningsförsök från hagen. Han var till en början väldigt svullen...
2
Svar
35
· Visningar
10 829
Senast: Angelique
·
Hästvård Hittade dessa sår på Chili.. (06:a) Det övre blödde lite lätt när jag tog ut henne ur boxen. Hon står inne och har boxvila och rastas...
Svar
5
· Visningar
1 110
Senast: Sidekick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka