SNABBA svar helst, Feratone

S

Sara87

min häst har järnbrist (ja blodprov taget) och vis ka åka ner o köpa Feratone nu. har hittat gamla trådar här på buke där det står att man ska även ge c-vitaminer (nyponsoppa) för att järnet lättare ska tas upp.
Hur mycket nyponsoppa/dag?
Hon kommer att få feratonet på kvällen ihop med grov 90, alltså blir det äver nyponsoppa då.
1dl?
1/2 liter?

Sv: SNABBA svar helst, Feratone

Jag skulle skippa nyponsoppan. Hästen kan producera askorbinsyra själv, och brist är väldigt ovanlig. Dessutom har du ju inte den blekaste aning om hur eller ens hur mycket/litet c-vitamin som hästen kan ta upp ur nyponsoppan. Och med tanke på hur stora djur hästar är skulle jag tro du hamnar på litrar isf decilitrar..

Så, nöj dig med Feratonet du, hade hästen behövt c-vit hade ju veterinären rekommenderat det med.

Foran (Biofarmab) har koncentrerat C-vitamin, heter nåt med Honey har jag för mig. Jag gav det till min häst när han fick järntillskott. Det är ganska dyrt men räckte med en flaska för att hästen skulle bli pigg igen.

C-vitamin brus är billigare och troligen godare för hästen. Har gett i omgånger både vid lättare förkylningar samt vid feratongivor, vill nog tro att upptaget sker snabbare med C-tillskottet än utan.

de hade inte feraton i affären där vi var men vi fick ett annat tips - järnpellets för griskultingar! det skulle tydligen vara lättare sammansatt så att det lättare tas upp i kroppen, så det fick det bli istället. 7 kilosspann och hon får 1 dl/dag. En sugga skulle ha 20g/dag, en halv dl.
Hällde även i 3dl nyponsoppa,mest för att jag redan hade köpt det och jag själv inte äter det! fast hon kommer nog fortsätta att få det, maten försvann mkt fort så hon måste ha tyckt det vore gott. det kan ju inte skada att ge heller. Kanske är värsta mirakelkuren jag har här, så hon springer in mången pengar!

Du har väl kollat så även det innehåller koppar och B-vitamin eftersom dessa två samspelar i järnupptaget. Oftas är det ju kopparbrist hästen har vid visad järnbrist,kollades det upp också?

Stämmer bra att man behöver c-vitamin för att kunna ta upp järn bättre.
Så jag tycker absolut att du ska köpa det som kompliment.
c-vitamin är inte farligt att ge för mycket då överskottet kissas ut...

tror du att det räcker med 3dl/dag? enligt förpackningen är 1 dl 47% rdi för människa,så en häst borde ju ha mer.

joda de innehåller koppar, och en massa olika bvitaminer.

Återupplivar en gammal tråd, är Feratone det bästa järntillskott anser ni? Vad finns för nått mer?

Typ grönt gräs!!! Alla gröna bladväxter innehåller järn. Behövs cvitamin för att förbättra upptaget, en citron i typ betforen funkar utmärkt. eller en kiwi eller vad nu din häst gillar.Apelsin?

Jag skulle skippa nyponsoppan. Hästen kan producera askorbinsyra själv, och brist är väldigt ovanlig.

Jag skulle skippa järntillskottet också!

Ett lågt värde på serum järn betyder inte att hästen lider av järnbrist. Det låga värdet kan bero på andra orsaker. Faktum är att järnbrist hos häst är i det närmaste omöjligt att uppnå. Enligt NRC 2007 är behovet av järn hos en vuxen häst 40 mg/kg Ts. Jag har aldrig sett ett grovfoder som innehåller mindre järn än 40 ppm. Järnhalten brukar ligga mellan 50 –150 ppm i ett svenskt grovfoder. Enligt SLU är järninnehållet (medelvärdet) i hö av timotej ca. 82 ppm, i klöverhö ca. 159 ppm och i lusern ca. 248 ppm. Även i övriga foder är järninnehållet högt. Det är därför högst osannolikt att en häst skulle lida av järnbrist såvida hästen inte har haft en omfattande blodförlust.

Det stora problemet med järn är inte en brist utan ett överskott (det finns en tråd på foderforumet som handlar om “iron overload”). Problemet med järn är att hästen inte kan göra sig av med ett överskott utan överskottet lagras i kroppen. De enda möjligheter som hästen har att bli av med ett järnöverskott är genom att celler i tarmväggen med jämna mellanrum byts ut samt den lilla mängd järn som avgår genom svettning. Små mängder järn försvinner också då hår och horn byts ut.

Serum järn ger endast en bild av det järn som cirkulerar i blodet vid den tidpunkt då blodprovet togs. Det säger ingenting om det finns ett över- eller underskott av järn lagrat i kroppens vävnader (främst levern). Ett lågt blodvärde kan t.ex. bero på att hästen hade en inflammation i kroppen när blodprovet togs. Järn är inflammatoriskt, vilket betyder att om hästen har en inflammation i kroppen så kommer järn att avskiljas för att hjälpa till att bekämpa inflammationen. Tar man ett blodprov under ett inflammationstillstånd kommer värdet på serum järn att vara lågt trots att hästen inte har någon järnbrist.

Serum ferritin talar om hur mycket järn som finns lagrat i kroppen och utan detta värde kan man omöjligt diagnostisera järnbrist.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
2 016
Senast: axel
·
Relationer När min pojkvän fyllde år fick han av sina vänner ett presentkort på en restaurang i stan som har toppbetyg i Michelinguiden och vi har...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 420
Senast: Squie
·
Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 845
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka