Snabba svar ang linfrökaka

Limelight

Trådstartare
Jag har en häst som haft kolik 2ggr på en vecka och fått råd av Veterinär att ge henne bland annat linfrökaka. Ingen aning vad det knappt är, men vart köper man sådant ?
Är det granngården som håller med det ? vet inte ens avrt jag ska börja leta.

Sv: Snabba svar ang linfrökaka

Jag tror det är bättre med linfrön i hel form som man sväller med hett vatten. Linfrökaka har jag inte hört ska vara något speciellt med, men det kan jag ju givetvis ha missat.
Paraffinolja i maten är också bra för att öka att det flyter på i tarmen och inte blir stopp.

Röstar också på hela linfrön och hett vatten, är inte särskilt dyrt heller. Det bildas då en geleaktig vätska som - om jag försått rätt - "smörjer" tarmarna.

Är det samma linfrön som jag köper till mig själv i vanliga mataffären, små bruna frön ?. jag är sämst på sådant där :D

Linfrön har jag massor hemma eftersom jag äter det själv tillsammans med fil mot magen. Fast jag sväller dem aldrig.
Men är det samma kan jag börja med det till hästen direkt idag :)

Hur mkt rekommenderar ni att jag ska ge henne ? Hon är ett varmblodssto, ca 500-600kg.

Min häst äter 1 dl per dag, men jag vet inte vad som är rekommenderat till kolikhästar, jag har inte det problemet utan ger dem ändå.

Du kan ge samma som du köper i vanlig affär, annars bör de ha på Lantmännen/Granngården (170kr för typ 5kg) vilket ju är billigare än att köpa de små paketen.

Jag ger 1dl/dag men har ju ingen kolikhäst, hör med veterinären om vad h*n tror är lagom giva för din häst som ju har magproblem.

Jag vet inte om Lantmännen har det. Jag köper mina på den lokala kvarnen. Ibland kan de heta linfrökaka och ibland linfrökakapellets, ett litet tips när du letar. Ring runt och fråga till de ställen du har i din närhet om de har det. Linfrökaka hjälper magen att få och behålla en bra tarmflora och även att hålla igång magen så det är utmärkt att ge en kolikhäst.

Du kan ge samma som du köper i vanlig affär, annars bör de ha på Lantmännen/Granngården (170kr för typ 5kg) vilket ju är billigare än att köpa de små paketen.

Jag ger 1dl/dag men har ju ingen kolikhäst, hör med veterinären om vad h*n tror är lagom giva för din häst som ju har magproblem.

Jag köpte också storpack, tror det var 10 kg i kartong. Döm om min förvåning när det visade sig att dom vanliga större förpackningarna på den billiga mataffären var billigare/kg. :idea:

Till TS jag ger linfrön, stöpta i kokvatten, 1 dl/dag till stora hästar. Det får dom jämt, utan magproblem.

(Om det är sandkolik ger jag loppfrö)

Då ska jag börja ge henne linfrö :) Har ju ungefär 2kg hemma redan så bara att börja.
Vad är det för skillnad mellan vanligt linfrö och linfrökaka ?
Är det att det är olja i kakan ?

Linfrökaka är det som blir kvar när man pressat olja ur linfröna.

Okej, då borde det egentligen vara mycket bättre att ge linfrön än linfrökaka tänker jag när jag hör det. För man vill åt oljan också i mitt tycke.
Tack för enkelt och bra svar ! :)

Jag ska börja ge min häst förvällda ( heter det så? :crazy: ) linfrö från med idag, tänkte börja lite försiktigt och sedan öka dosen så den kommer upp i 1 dl :)

Något annat vi fick rekomenderat när min förra häst hade väldigt mycket kolik som ung var en skvätt rapsolja i kraftfodret morgon och kväll.
Linfrön gör susen mot lite av varje. Jag brukade äta linfrön blandade med yogurt när jag hade problem med magen. Det lugnar, smöjer tarmarna, gör magen glad och motverkar förstoppning/hård mage, både hos hästar och människor.

Jag äter också linfrö själv och det hjälper min mage massor så hoppas verkligen det kommer hjälpa min häst lika bra som det hjälper mig :)
Rapsolja brukar jag ge en liten skvätt i maten, tycker det funkar bra.

Rapsolja tar hästen upp som foder så det smörjer ingenting, ska man ge olja för den sakens skull ska det vara paraffinolja.

Något jag fått lära mig är dock att om man äter linfrön själv eller ger till hästar ska man se till att de dricker ordentligt, alternativt blöta upp dem i förväg, annars kan det ha motsatt effekt på magen, dvs trög mage/förstoppning.

Något jag fått lära mig är dock att om man äter linfrön själv eller ger till hästar ska man se till att de dricker ordentligt, alternativt blöta upp dem i förväg, annars kan det ha motsatt effekt på magen, dvs trög mage/förstoppning.

Ja absolut - annars är det som att ge torr betfor - INTE BRA. Finns dock färdigkokta att köpa för man står inte gärna i stallet o kokar varje dag. De är lite behändigare.:)

Behöver de verkligen kokas? Räcker det inte med att blötlägga dem i ett kärl med vatten en tid innan så de hinner suga i sig?

Behöver de verkligen kokas? Räcker det inte med att blötlägga dem i ett kärl med vatten en tid innan så de hinner suga i sig?

Jag har en vattenkokare i stallet, häller det kokande vattnet över linfröna så får de stå till nästa dag. Funkar utmärkt.

Kokas behövs inte, men de måste skållas. D v s kokande vatten måste till. Räcker inte med blötläggning i kallvatten.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat