Snabba inkallningar!

Sv: Snabba inkallningar!

Hur gör ni för att träna såna?

Under inlärningen så sätter jag hunden, lämnar den, kallar in med tokglad röst och springer ifrån den (kan också visa att jag har en trasa/boll).
Om hunden inte kan sitt/stanna så låter jag någon annan hålla hunden, gör på samma sätt.
När den kommer fram får den kamptrasa eller boll.
Jag struntar i ingången till och börja med, sätter inte dit ingången förrän hunden kommer i FULL FART!!
Ingången tränar jag istället separat utan större avstånd.

En superglad matte som ropar kom betyder lek eller godis, då skyndar sig Nala lite extra!

:)

Jag sätter hunden, går iväg, ropar "hit" och börjar springa.. då får Selma bra fart :) och så kastar jag godis till henne, hon ska inte komma och sätta sig bredvid.

Utgångsläge (hm, heter det så eller är jag alldeles för trött?) tränar jag separat, precis innan.

Sen när jag har gjort några såna där ivägspringningar gör jag en inkallning där jag står kvar. Då springer hon snabbt och när hon kommer fram sätter hon sig i utgångsläge.

Kallar in och under inkallningssträckan så slänger jag en boll över vänster axel som hon får springa och ta direkt.

Vi kör belöningsträning i kombination av klicker/godis/beröm/leksak.

Busar lite med bollen(bäst i världen) så vi får upp en positiv anda och fart. Langar iväg bollen men hunden följer med mig- vi utför momenten med klicker och när vi gjort det vi ska- så blir det ett "varsågod" och han får kuta iväg och hämta den älskade bollen :D

Detta fungerar på min hund och ger en lagom dos av förväntan och fart i momenten.

Lycka till!

Så här gör jag.

Fart fart o åter fart är steg 1

Här är avslutet på inkallningen. Körs på kort håll och jag berömmer ögonkontakt och samtidigt att han sitter rakt. Att jag väljer o ha bollen i munnen är för att han naturligt ska söka belöningen uppåt inte i handen.

Ja sen är det ju upp till dig o hitta ett sätt som funkar men fart har jag i mina inkallningar iaf.;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Hundträning Vi är nybörjare och har startat en tävling. Tränar med min yngsta, hon tycker det är jättekul. Jag tycker det är jättesvårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka