Snabba idéer - ridbar ädel hopphingst

M

md5krist

Vårt sto e. Cardento-Bonaparte skulle exporteras men fick böjprovsanmärkningar. Nu funderar vi istället på att betäcka henne. Hon ska, om vi bestämmer oss för det, till stationen inom de närmsta dagarna och vi vet inte alls vilken hingst vi ska ta. Så, lite idéer kanske?! :)

Hon är åtta år gammal. Fick diplom med 9-8-8-8-9-8=50p som treåring, fick "stimulanspaketföl" e. Camaro M som fyraåring och har gått final fyraårschampionat samt final femårsBT och tävlat 130. Hon har även en högt bedömd mamma.

Hon är ca 172 cm och ganska rejäl och lite lång (även om premieringsförrättarna inte anmärkte på det). Camaro-avkomman är betydligt kortare och ganska "medelgrov", är ca 170 cm.

Stoets positiva sidor är
*Mycket stor kapacitet och god teknik
*Reglerbar galopp
*Ganska bra exteriört

De negativa är framförallt temperamentmässigt. Hon är inte den allra mest lättridna och hinderkloka häst man kan tänka sig. Hon är ganska hård i sättet och att utbilda henne har inte varit helt problemfritt.

Så här ser hon ut:
http://frisegarden.se/bilder/Tega051023.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y249/md5krist/Tega_BT_okt058.jpg

Hingsten måste ha trevlig temperament och mycket god ridbarhet, inte minst på hinder. Dessutom får den inte vara åt det tunga hållet. Gärna en spänstig kvick hingst.

På rak arm kan jag bara komma på Tornesch. Empire vore också en kandidat; vi hade tänkt använda honom till ett annat sto, men det var visst en "bristvara", åtminstone när vi lämnade vårt sto.

Sv: Snabba idéer - ridbar ädel hopphingst

Jag körde i väg mitt Bonaparte-sto till Aerline H med ungefär samma krav. Du kan ju läsa hans egna tråd och inspireras;)

Jag var väl annars inne på Jaguar Mail, men strök honom pga att min inte har bra ben. Lambourghini är en favorit för min del annars.

Har du kollat Sheraton på Gränsbo?:d

Nu är ni sent ute och det kanske blir för dyrt, annars låter det som om Landor S skulle passa kanon!

Om det blev bra med Calido-blod, Cagancho?

Typmässigt sett Corlensky? Där har du kvickhet och elasticitet!

Annars är Tornesch och Empire två kandidater till mitt sto som liknar ditt vid beskrivning, så det är nog inte så dumt med någon av dem. Empires resultat i år talar ju för sig självt. Hoppas att han lämnar bra också!

Acacio
Cuper
Hip Hop
Last Liberty
Lucky Point
Non Stop R
Tornesch

Det kanske kan bli lite väl skarpt och tufft? Lucky Point kan nog också passa i typ, men samma sak där - tror det skulle kunna bli lite väl mycket skärpa. Jag skulle satsa på något lite mildare.

Tycker att ridbarhet och temperament mycket väl kan vara något man tar hänsyn till i aveln, även om man föder upp hästar för eliten. För får hästen inte elitkapacitet så måste den ju gå att sälja även till mediokra medelsvår-ryttare.

Empires resultat i år talar ju för sig självt. Hoppas att han lämnar bra också!
Det kan vara svårt att få semin från Empire. Kvalitén är god men tydligen är han så populär att det är värre med kvantiteten. Vet en stoägare som bestämde sig sent som blev rekommenderad att ta annan hingst för de kunde inte lova att det "räckte" till henne.

Carson Ask, e Equest Carnute - Caretino

Det kan vara svårt att få semin från Empire. Kvalitén är god men tydligen är han så populär att det är värre med kvantiteten. Vet en stoägare som bestämde sig sent som blev rekommenderad att ta annan hingst för de kunde inte lova att det "räckte" till henne.

Jag har en Empire avkomma och ville ha en till, tyvärr så var Empire i Falun när mitt sto blev brunstigt, så jag kunde inte få någon sperma. Förra året tog stoet sig på en seminering med honom och vad jag förstod på hingsthållaren så var det inga problem att få från Empire när han var hemma, hon kom själv med förslaget att jag skulle vänta och spruta igång stoet veckan därpå. Jag vågade dock inte vänta eftersom stoet redan hade strulat i en brunst med en kvarstående follikel, så jag har nu använt Tornesch istället. Stoet är 172 och grovt.

Maloubet de Pleville kanske? Risk för skärpa, men han är väl hinderklok, kvick och elastisk?

Tack för alla svar!

Vi har nu bestämt oss för att vi verkligen ska försöka få henne dräktig i år. Valet föll på Tornesch, pga hans fina stam och att han har mycket goda omdömen rörande ridbarhet och spänst. Har även sett honom några gånger och tyckt att han ser trevlig ut. Så nu hoppas vi bara att hon blir dräktig så snabbt som möjligt. :)

Kul, fick höra att det nu är officiellt att Malin Baryard ska ha Tornesch efter avelssäsongen, så det ger säkert lite extra värde till avkommorna :)

Jaha, vad roligt. Det ska bli spännande att se hur han utvecklas.

Liknande trådar

Avel Nu har jag hamnat i avelstankar pga graviditet :p Jag har tänk betäcka mitt sto förr eller senare, och nu känns det som att det skulle...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: Siekan
·
M
Hoppning Funderar på vilken hingst vi ska välja till vårt sto e. Concorde u. Kahlua (46) ue. Kaliber och tänkte höra om ni har några idéer och...
Svar
4
· Visningar
1 109
Senast: md5krist
·
Hoppning Jag kanske betäcker stoet i år trots allt, och nu är jag tacksam för lite åsikter och tips. Fakta om stoet: 1,74 cm i mkh. Rejäl...
2
Svar
31
· Visningar
2 594
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix