Snabb/Långsam energi i foderblandningar

Sushmeister

Trådstartare
Är det någon som har koll på huruvida de färdiga foderblandningarna består av långsam eller snabb energi?
De enda jag har hittat som deklarerar detta är Dodson & Horell.

Sv: Snabb/Långsam energi i foderblandningar

Frågan är om man kan skilja på det till hästar på samma sätt som till människor, jag vet inte.
Men jag skulle tro att det finns både och i de flesta foderblandningar...

Hästar fungerar inte lika som människor. Går ej att kolhydrat ladda ett flyktdjur.

Det beror på råvarorna. Stärkelse och sockerarter ger ”snabb” energi, fibrer och fett långsam.
Men stärkelse och socker lagras också som glykogen, HH

Det beror på råvarorna. Stärkelse och sockerarter ger ”snabb” energi, fibrer och fett långsam.
Men stärkelse och socker lagras också som glykogen, HH

En dum fråga kanske men brukar man ange hur stor del av energin som kommer från sockerarter, stärkelse (de som bryts ner till glukos)? Jag undrar egentligen både när det gäller grovfoder och andra foder som säljs. Jag har bara sett det totala energiinnehållet. Hur kan man göra om man vill veta det?

Det var väl lite åt det här hållet som jag ville komma. Om ett foder innehåller t.ex 60% snabb energi och 40% långsam, så är det kanske inte alls det fodrets sammansättning som jag är ute efter. Men jag vet inte om det ens är möjligt att räkna ut, eftersom jag misstänker att man behöver veta hur många % av varje ingrediens som ingår i ett foder.

En annan fundering: Hur många av oss är det som går efter totalmängden MJ och därmed kanske rentav fodrar med "fel" sorts energi?

Det var väl lite åt det här hållet som jag ville komma. Om ett foder innehåller t.ex 60% snabb energi och 40% långsam, så är det kanske inte alls det fodrets sammansättning som jag är ute efter. Men jag vet inte om det ens är möjligt att räkna ut, eftersom jag misstänker att man behöver veta hur många % av varje ingrediens som ingår i ett foder.

En annan fundering: Hur många av oss är det som går efter totalmängden MJ och därmed kanske rentav fodrar med "fel" sorts energi?

Det går att göra analyser av de olika grupperna av kolhydrater. Det jag undrade med min fråga var egentligen om man gör sådana analyser rutinmässigt på foder i Sverige och i så fall vilka som gör det. Nu har jag inte sett hur många foderanalyser som helst men alla jag har sett har bara angivit den totala energimängden. Jag tror inte att det går att räkna ut. Anledningen till att jag undrar är att jag har en fånghäst och vill undvika att ge henne ett foder med mkt sockerarter och stärkelse. dvs snabb energi. Det känns inte så viktigt just nu men kanske i framtiden om hon blir dålig.

Detta med snabb och långsam energi är jag inte alls insatt i. Jag skulle tro att det bara är intressant om man håller på med högpresterande hästar i olka grenar ex galoppörer jämfört med distanshästar. Jag tror alltså att det bara är då man kan prata om att fodra med fel sorts energi. Det är ju bara hur det bryts ner och omvandlas i kroppen som skiljer slutprodukterna/användningen av energin måste väl ändå vara samma oavsett i vilken form det tillförs.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej på er! Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: DizAngel
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 126
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Behöver kostråd till stor katt, hankastrat, 5 år gammal. Kommer att vara innekatt i vinter och rör sig måttligt ;) Han är en hungrig...
Svar
4
· Visningar
685
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka