Snabb HJÄLP!

BlackRose

Trådstartare
AH! Nu är jag både panikslagen, kallsvettig och ångestladdad! Hoppas på snabba och kloka bukare!

Ikväll nu när jag skulle gå och kvällsfodra hästarna, så hittar jag min halvblodsvalack inne i foderkammaren! (:eek:) Han har tagit sig ur hagen (dubbla trådar och ström) och knallat in i garaget och vidare in i foderkammaren (:eek:) (Hur lyckas han?)

Det är rena kaoset där inne, havretunna + korntunna omkullvälta och nästintill uppätna. Nu vet jag inte exakta mängden foder jag hade kvar, men gissar på ca 10kg hel havre och 15kg krossad korn (kornen var inte uppäten allt). Och dessutom 1kg kaninpellets.. :crazy:

Kruxet är att tunnorna inte går att öppna så himla lätt, utan han måste ha kämpat ordentligt... (tur att han inte fick upp betfortunnan..:crazy:) Han verkade normal när jag fick in honom i hagen igen, och åt hö normalt, men det kan ju inte vara nyttigt att äta så mycket under 1-2timmar?

Vad ska jag göra!? Ut och promenera med honom med min skadade fot!? Longera?! Tvinga in honom vatten!?

Hjälp!

Sv: Snabb HJÄLP!

Det man kan göra för att förebygga är att ringa veterinär som kan slanga i hästen vatten och paraffin för att skynda på transporten och minska upptaget.

*sitter i panik och försöker få tag på vet. utan framgång*

Något man kan göra själv under tiden?

Man kan ju försöka "hälla i" lite vatten och paraffin, men det blir försvinnande små mängder. Det kan vara bra att hålla hästen i rörelse, kanske ge den lite grovfoder för att sas spä ut kraftfodret.

Det är ju inte alls säkert att hästen får vare sig kolik eller fång. Håller tummarna för att skrovmålet ska passera tarmen utan problem!

Motionera i omgångar, inte springa utan promenera lite lugnt!

Hoppas det går bra!

Har ingen parrafin hemma :/

Var nyss ut och kollade till honom, hittade färskt träck, men då vet man ju inte om det är från honom eller nordisen.

Dem fick kvällshö vid 22.10 och allt är uppätet. Låter i magen och han ser inte ut att vara hängig eller liknande. Ska snart ut och ta honom som handhäst på nordisen en sväng (dom är oskiljaktiga och detta är väl enda lösningen.. :crazy:)

Tack för stöd och snabba svar! :bow:

handhäst är skitbra :D
då märker du ju också om han är som han brukar i temprament o energi + att du märker om när o hur han bajsar, om han verkar dålig i magen osv...:)

*kl

Fick tag på veterinären! :bow:

Var ett bra tecken att han hade ätit upp torrhöet efter utflykten i foderkammaren, och nu ska jag ut och röra på honom 40min-1timme och sen kolla honom med jämna mellanrum inatt och sen ut och röra på sig tidigt imorgon igen. (Rida gick bra!)

Tur att vi har ljusa och varma nätter nu.

Håll alla tummar ni har att det inte blir några komplikationer! :bow:

Ojdå, vad de kan lyckas med de "små" hästarna :crazy:
Kan kanske lugna dig med att jag vet en fjording (maxad c-ponny) som knatade in i foderkammaren och åt upp 15 kg korn, en 10 liters hink med morötter och ca. 3 dl nyss blötlagd betfor. Hon fick inga symptom alls och var fräsch och som vanligt trots sitt skrovmål.

Hoppas det går bra med Vic *håller tummarna*

Precis kommit in från stallet, uppdatering;

Sadlade på nordisen och tog Victor (matvraket) som handhäst och for ut och skrittade i 1timme. Han verkade pigg och framåt (ville hela tiden om nordisen). Men det gick väl som vanligt. Väl framme i stallet så kissar han, men inget #2... :crazy:

3 hinkar med färskt vatten i boxen nu (annars är dom ute nu, men jag tänkte att det är lättare att hålla koll om han får ut något om han står i boxen) gav nordisen en liten snutt med hö, och genast så börjar han tigga också (Vet. sa att han skulle "fasta" men att torrhö skulle gå bra) så han fick ca ett halvt kilo och han högg i på det direkt.

Ska kolla till honom varje halvtimme och sedan ut på en promenix tidigt imorgon igen.

Kommer ljud ifrån magen, och allt verkar lugnt. Ska ta och tina upp mig lite nu och ta en alvedon (feber, hosta och snuva på allt detta, hurra!)

Det har hänt tidigare att han har vart och knallat i foderkammaren, då när jag inte var hemma, och far hade slarvat med dörren (som är trög) men då satte han bara i sig 2 kvällsportioner, och då hände inget alls. Men nu är det ju ganska mycket mer än så... :cry:

Tack för stödet vännen! :bow:

Tack att det finns så många som visar sitt stöd, många :bow: :bow: åt er!

Uppdatering igen;
Hösnutten uppäten, inte rört vattnet, ingen feber, ingen skit. Stod lugnt och vilade på ett ben och halvsov.

haha... det din häst nog kommer uppleva som jobbigast denna natt är att du stör honom hela tiden...Men å andra sidan har han sig själv att skylla.

Han får allt skylla sig själv :mad:
Att ge matte sån panik och ångest när hon borde vara nerbäddad i sjuksängen!

Uppdatering #3;

Inte rört vattnet, ingen feber, ingen skit. Stod lugnt och vilade på ett ben, blinkade sömnigt när jag tände. Låter och knorrar i magen fortfarande.

Ut och röra på honom om en timme igen om han inte lyckats klämma ur sig något.

Tips på att få honom att dricka? (han kan ju ha druckit sig otörstig i hagen efter jag släppte in honom där..hm..)

Uppdatering #..?

Nu gjorde jag en rövare, jag smög på baksidan av stallet och kikade in genom fönstret såg bara en häst. Tantfröken låg och sov..naw.. :love:

Ang. Matvraket Victor är det oförändrat;

* Inte rört vattnet i hinkarna
* ingen feber
* ingen skit
* stod och sov
* Knorrar och låter i magen.
* Lite varm HB hov (men det är något som brukar komma efter stillastående i boxen, alltså inget nytt)

Var ute och gick en liten sväng (max 15min) då jag själv håller på rasa ihop av febern och sömnbrist.

Borde jag röra på honom mer inom en timme?
(Har tittat till honom varje halvtimme om inte mer inatt, utan några problem)

jag tror du lider mer än han just nu vännen :( vilket skit du ska råka ut för! eftersom allt har sett lugnt ut så räcker det nog med 15 min då och då...vila dig imellan gumman!

och så hoppas vi på en liten 2:a nu;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka