Snabb hjälp vid hästförsäljning.

mul

Trådstartare
Hade en häst ute på försäljning, en ringde och ville ha henne. Vu avtalade att han skulle hämta henne nu i onsdags. När han satt in pengarna för henne så säger han att han inte kan hämta henne förrän i helgen. Jag vill ju självklart bli av med henne så snart som möjligt.

Idag ringer han och säger att en ska hämta hästen idag, men jag jobbade till 19 och han som ska hämta hästen skulle komma 20, jag väntar och väntar, 20min över så ringer han och säger att han inte åkt ännu. Jag börjar bli klart irriterad och säger att det kommer att ta iaf över en timme innan han är här.. Klockan är då halv nio, då säger jag att det börjar bli för sent, jag ska upp tidigt i morgon för att jobba. Hästen är inte speciellt lätt att lasta så det kommer att ta en stund.

Nu skiter jag i detta, jag vill betala tillbaka pengarna och bli av med dessa strulputtar. Jag har en annan som vill ha hästen, som är betydligt mer seriös. Kan jag bli åtalad för att ha brutit det muntliga kontraktet? Han bröt det ju först iom att han inte skulle hämta hästen den dan som var sagt från första början! Eller ska jag helt enkelt behöva vänta ihjäl mig tills han behagar hämta hästen?

Sv: Snabb hjälp vid hästförsäljning.

Ring och säg att hämtas hästen inte innan "datum" så är handpenningen förverkad (eller va de heter) och hästen är åter till salu till andra spekulanter... Tror man kan säga så iaf !

*delvis kl*
Nu har det utvecklat sig så att avtalet är brutet och pengarna är återbetalade. Jag varnar starkt för att göra affärer med en manlig person utanför Örebro! Pm:a om ni vill ha namn. Han skulle ha pengar för att han inte kunnat köpa hästar under tiden osv, jag kontrade med att jag haft en häst som skulle ha åkt i onsdags och fortfarande är kvar.. Och det kostar mig pengar..:mad:

Ännu en gång kan man bara konstatera att det är oerhört viktigt att man har ordentligt skrivna kontrakt!

Skönt att det ordnade sig för dig!

Tips till nästa gång: skriv ett ordentligt kontrakt där det står när hästen senast ska hämtas och att om den inte hämtas det datumet så är handpenningen förbrukad och det är ok för dig att sälja hästen vidare. Så gör iaf. vi med våra bilar och det brukar aldrig bli något tjafs..

det var lite det jag skrev i inlägget över:angel:

BTW - Till TS - fick du hästen såld direkt till ngn annan eller...

Hästen åkte idag. Till en som är kanonbra! Hon kommer att få det bra där.

Jag har iten träffat denna man som skulle haft henne, utan han köpte henne osedd på telefon. Men som sagt, man lär sig av misstagen. Hädanefter kommer folk hit och hämtar hästen direkt om dom ska ha den och det ska inte hållas någon häst eller något hädanefter. Det kan ju vara lite svårt att skriva kontrakt på telefon..

Hur vågar man sälja en häst "på telefon"? Utan att träffa/ få referenser om en eventuell köpare till sin häst?

Hur vågar man sälja en häst "på telefon"? Utan att träffa/ få referenser om en eventuell köpare till sin häst?

Inga som helst problem. Både sålt en uppfödning så (visserligen levererade jag henne till köparen) och köpt ett föl (avataren) helt osedd från holland endast via telefon...

jag insåg när jag skrev det att det skulle missförstås.:rofl::angel:
Vad jag menar är:

Hur vågar man göra upp en affär så snabbt på telefon,(en dag om jag förstod det hela rätt...) jag har också sålt/köpt osedda hästar(gammal hästhandlare:angel:) väldigt många gånger köpt iallfall:rofl:, men när det har gällt att sälja utan att träffa köparen, så har jag alltid pratat flera gånger med intressenten, bett att få referenser angående deras hästhållning/kunskaper.
(ett bra knep, om man inte har en massa kontakter över hela landet, är att kontakta närmaste ridklubb och hoppas att ngn där kan tala positivt om köparen ifråga..)
Ev tävlingsresutat osv.

Jag har aldrig gjort en affär innan alla kontrakt är undertecknade,aldrig skickat en häst innan den är betald, aldrig sålt på avbetalning osv.

Det är säljarens ansvar jag föröker tala mig varm om...:)

I trådskaparens fall kan mvi ju bara glädjas åt att allt slutade bra -men tyvärr så är det ju inte alltid så:crazy:

Då jag har ardenner så kan det vara svårt att få tävlingsresultat osv, det är mest folk som kör och har avel hemma. Jag måste helt enkelt lita på vad folk säger, de flesta som har tunga dragare är inte så kända, vi är inte så populära inom "ridvärlden".

Men som sagt så har iaf jag lärt mig något om detta.. Hoppas att någon annan gör det med!

Aha... nu fick du mig lite att skämmas:o. tog "för givet" att det handlade om tävlingshästar...

SKÖNT att det ordnade sig för dig iallfall!

;) Du vet att det finns en värld utanför tävlingsvärlden.. ;) Det är detta som gör det lite knivigt med försäljning, men som sagt så har jag lärt mig en rejäl läxa.. Och jag hoppas att någon annan som läst detta kan tänka sig för mer än en gång med.. Och ska någon sälja en häst till nån som vill ha en häst till dottern så är det en ren lögn..:cool:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama