Snabb hjälp!? KM dressyr, utrustning m.m?

C

Covergirl

jag har läst igenom TR om dressyr, men hittar inget om KM! :confused:
Vilka bestämmelser gäller vid KM?

Får man t.e.x ha martingal på framridningen? Eller under själva tävlingen? (Jag är 99% säker på att man inte får det, men jag chansar!) och något mer jag ska tänka på i utrustningsväg?

Benskydd vat jag att man inte ska ha! men mer?

Sv: Snabb hjälp!? KM dressyr, utrustning m.m?

Martingal får man inte ha vet jag, inte på tävlingen iallafall, varför ha det då på framridningen om man inte får tävla med det?
Att du har rätt sorts bett! Det är det jag vet, tror det är så:)

Martingal får man inte ha vet jag, inte på tävlingen iallafall, varför ha det då på framridningen om man inte får tävla med det?
Att du har rätt sorts bett! Det är det jag vet, tror det är så:)

För att hästen är en giraff och går bättre om hon får gå med martingal innan....
Hon har vanligt tvådelat! men får man ha "glitter" i pannbandet?

För att hästen är en giraff och går bättre om hon får gå med martingal innan....
Hon har vanligt tvådelat! men får man ha "glitter" i pannbandet?

Jaa, då är det ju en sak, jag vet inte om man får ha det på framridningen:)
Två-delat får man ha, hur pass "glittrigt" är det? Det ska ju vara så stilrent som möjligt, man ska inte ha "kedje pannband" vet jag:)

Jag antar att det är lätta klasser upp till LA:4 det gäller... vilka regler och klasser det är står ju i proppen, och det är det du ska titta efter i TR när det är KM och andra tävlingar som inte specifikt regleras i TR. Är det t.ex. en klubbtävling så är det de reglerna som gäller.

Nu är det länge sedan jag tävlade dressyr, men så här är det vad jag vet (rätta mig om jag har fel!):
Tränset ska vara gjort av läder. Pannbandet får vara av annan färg än tränset och ev smyckat med diskret dekor. Pullargrimma är inte tillåtet. Tänk på att även tyglar ska vara av läder och/eller textil. Benskydd får du ha på framridningen, men inte inne på banan, detsamma med röd varningsrosett i svansen.

För ponny är det tillåtet med brösta och svanskappa, men ingen annan tilläggs-utrustning, på stor häst ingen alls - även under framridningen.

Förlåt att jag lägger mig i, och detta är absolut inte menat som elakheter - men om hästen går bättre med martingal ska du kanske lägga om din ridning så att hon kan slappna av och jobba korrekt utan hjälptygel/extrautrustning.

Förlåt att jag lägger mig i, och detta är absolut inte menat som elakheter - men om hästen går bättre med martingal ska du kanske lägga om din ridning så att hon kan slappna av och jobba korrekt utan hjälptygel/extrautrustning.

Det vart bestämt i tisdags att jag skulle ställa upp i tävlingen och jag är bara medryttare på hästen och det är fler som rider. jag rider bara en gång i veckan på henne! Så jag har bara kunnat träna en gång utan martingal... :(
Jag spänner mig så faörbannat mycket eftersom hon får sån skumpig och lång trav när man släpper henen så hon kan arbeta, och håller man henne för mkt så åker giraffhalsen fram.... Så jag nåste eg, hitta en balans mellan det där.. men dte är svårt när jag inte kan/hinner rida mer än en gång innan....

Men som tur är så ska jag rida en snabbis idag, bara rida igenom programmet! Så vi får väl se!
Tips kanske?

Liknande trådar

Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: Amanda_F
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 630
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar