Sv: Snabb fråga, täcke under längre transport nu?
Är det koliken som spökar fortfarande?
Nej, troligtvis inte. Han blev bättre efter koliken, började äta och så. Hade kolik på måndag och på torsdag var han normal med ätande och så. Sen på måndag började skapet svullna tänkte inte så mycket på det för det har hänt förut och är ju rätt vanligt på äldre valacker som inte rör sig så mycket.
På tisdag var han lite svullen också under magen, och på kvällen tyckte jag han var liite hängig men kunde vara inbillning med.
På onsdag morgon hade han svettats under natten och hade lite temp, 38,2. Ringde jourhavande som kom ut och konstaterade att magljud har han och jag hade också sett honom bajsa nyligen så kolik var inte så troligt. Men han fick kramplösande och B-vit för säkerhets skull. Däremot hade han förhöjd puls och oregelbundna hjärtslag. Och svullnaden under magen, som ju alltså var ett ödem, var rejäl. Så det tydde ju på nånting med hjärtat.
Nåväl, febern gick ner igen och jourhavande, som var ung och lite oerfaren tyckte jag skulle ringa ut ordinarie vet nu på morgonen för en second opinion.
Så han var ute nu på em och lyssnade på hjärtat och sa "kan ni åka iväg imorgon bitti?". Hästen hade feber igen och 100
i puls och han trodde på hjärtmuskelinflammation
.
Jag skulle gärna ha åkt ikväll men det är tunnsått med färjavgångar såhär på vintern. Så vi åker med första färjan imorgon. Hästen fick en rejäl dos Finadyne nu på em som tog ner febern och gjorde honom lite piggare. Han äter men inte med jättebra aptit.
Så nu håller vi tummarna.