Snabb fråga, täcke under längre transport nu?

Luna10

Trådstartare
Måste åka till klinik med hästen imorgon bitti. Utlovad temperatur är -8 till -10 grader. Till saken hör att 2 av sammanlagt 5-6 timmar i transport tillbringas på bildäck på färjan där det är +10-15 grader varmt.:crazy:
Hästen är oklippt men täckas vid blöt nederbörd samt under -10 delvis p.g.a. sin ålder (25 år), vill inte att han ska tappa hull. Går normalt på lösdrift.

Täckena jag har att välja på är ylletäcke, fleecefodrat regntäcke eller 300 gr vintertäcke.

Förslag?

Sv: Snabb fråga, täcke under längre transport nu?

Eftersom hästen kommer att stå blixtstill hela tiden (antar att den inte kommer att skutta runt i transporten) så kommer den inte att svettas.

Jag skulle lagt på ylle+regn eller vintertäcke. Dumt att en så gammal häst ska bli kall om ryggen när han ska stå still och åka långt.

Om du är rädd att han ska svettas litegrann så skulle jag köra på ylletäcke+fleecefodrat regntäcke eller bara fleecefodrat regntäcke. Då kommer ev fukt att snabbt sugas upp av yllet och fleecen och sedan transporteras ut genom yttertyget (inräknat att du har ett täcke som andas, men det gör ju de flesta täcken nu för tiden). Hästen kommer att vara torr under.

Jag hade tagit ylletäcket men haft med ett täcke till som reserv.

Är det koliken som spökar fortfarande?

Nej, troligtvis inte. Han blev bättre efter koliken, började äta och så. Hade kolik på måndag och på torsdag var han normal med ätande och så. Sen på måndag började skapet svullna tänkte inte så mycket på det för det har hänt förut och är ju rätt vanligt på äldre valacker som inte rör sig så mycket.

På tisdag var han lite svullen också under magen, och på kvällen tyckte jag han var liite hängig men kunde vara inbillning med.

På onsdag morgon hade han svettats under natten och hade lite temp, 38,2. Ringde jourhavande som kom ut och konstaterade att magljud har han och jag hade också sett honom bajsa nyligen så kolik var inte så troligt. Men han fick kramplösande och B-vit för säkerhets skull. Däremot hade han förhöjd puls och oregelbundna hjärtslag. Och svullnaden under magen, som ju alltså var ett ödem, var rejäl. Så det tydde ju på nånting med hjärtat.
Nåväl, febern gick ner igen och jourhavande, som var ung och lite oerfaren tyckte jag skulle ringa ut ordinarie vet nu på morgonen för en second opinion.

Så han var ute nu på em och lyssnade på hjärtat och sa "kan ni åka iväg imorgon bitti?". Hästen hade feber igen och 100:eek: i puls och han trodde på hjärtmuskelinflammation:crazy:.

Jag skulle gärna ha åkt ikväll men det är tunnsått med färjavgångar såhär på vintern. Så vi åker med första färjan imorgon. Hästen fick en rejäl dos Finadyne nu på em som tog ner febern och gjorde honom lite piggare. Han äter men inte med jättebra aptit.

Så nu håller vi tummarna.

Eftersom hästen kommer att stå blixtstill hela tiden (antar att den inte kommer att skutta runt i transporten) så kommer den inte att svettas.

:confused:
Hästen toksvettas i transporten om luften och värmen blir för stark, oavsett hur stilla den står. det blir som att du skulle sitta i en uppvärmd bil med täckjacka som blixtlåset fastnat i.

TS: jag skulle tagit fleecetäcke.
värmer litegrann i kallgraderna, men släpper igenom luft ifall hästen blir för varm på färjan. skulle den svettas trots det på färjan pga täcket och för varmt i största allmänhet, torkar den snabbt när tempen blir svalare igen, pga att fleecetäcket värmer men andas samtidigt.

skulle aldrig komma på tanken att lägga på ett fodrat regntäcke. spelar ingen roll om det "andas" enligt tabellen, det blir ändå för lite luftgenomsläpp jmf med ett fleece eller ylletäcke rent av, i en för varm miljö. du skulle ju inte ha ett fleecefodrat regntäcke ute en sommardag eller hur?

jag skulle som några andra här ta ylletäcket eller fleectäcke skulle inte sätta på ute täcken. skulle även ta med något extra täcke om det första skulle bli blött :)

Jag hade valt ett tunt ylle täcke alt ett flis svett täcke eftersom den är oklippt och skall stå stilla i så hög värme så många timmar på båten, ventilationen i en transport som är stillastående är inte så bra och hästen alstarar ju rätt mkt värme själv i ett så litet utrymme.

Antagligen kommer hästens andedräkt göra så att det blir ganska fuktigt inne i transporten, såvida du inte har riktigt bra ventilation, vilket brukar vara ett problem....

Jag hade valt ylletäcket och tagit med fleecetäcket att ha och byta med vid behov.
JAg hade dock oxå tagit med ett tjockare täcke ifall hästen blir tvungen att gå ut ur transporten av någon anledning, man vet aldrig vad som kan hända....

Ylletäcket blir säkert lagom!
Går det så hade jag nog försökt ta av det under båtresan då det förmodligen blir betydligt varmare.
Är täcket utan jordar brukar det gå, knäpp lös gjord så du kan nå den.

Lite uppdatering:
Resan till kliniken gick bra men väl där hittades en stor tumör vid ena njuren. Den var troligen orsaken till både koliken och de andra symptomen. Efter diskussion med vet togs hästen bort på plats.:cry:

RIP Lune
1984-2010

Tack.
Jag hade mina misstankar att det kunde vara nåt sånt men det är ju alltid tråkigt att få beskedet. Men nu har han inte ont mer. Vi fick 15 år tillsammans som jag är jättetacksam för.:bow:

Nu återstår problemet med andra hästen som står ensam och ropar efter sin kompis.:crazy: Ska ringa en av mina kompisar idag och fråga om jag får låna hennes shettis tillsvidare tills jag hittar en ny häst.

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: drysno
·
Hästvård Vad har ni för täcke på era kusar så här års? Vädret varierar ju verkligen hela tiden, helt svårt att veta hur pass varmt man ska lägga...
Svar
13
· Visningar
1 922
Senast: lil-sis
·
Utrustning jag VET, detta är en fråga som man inte kan svara rätt eller fel på. Men skulle vilja ha lite riktlinjer. I vinter ska jag helklippe...
2
Svar
25
· Visningar
2 270
Senast: piggis_83
·
Ä
Utrustning Jag har funderat på att köpa ett vinter täcke med helhals... Min häst är ett fullblod med kort päls p.g.a att jag täckade henne tidigt...
Svar
7
· Visningar
1 006
Senast: ponnyrumpan_87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka