Snabb fråga: hur snabbt tappar krossat korn näringen?

H

hästmyran

Hur länge håller det sig och är det någon idé alls att ge "gammalt" krossat korn?
Har för mig att man bör göra slut på det inom två veckor. Stämmer det?
 
Är ingen expert men har hört att det blir dåligt rätt snabbt. Problemet är alltså inte att näringen går ur.
 
Näringen försvinner inte men däremot den hygiensika biten(att det börjar härskna tex)bör man se efter. 2 veckor brukar korn hålla sig och havrekross ännu kortare tid.
 
Krossat korn håller längre än krossad havre pga av att den inte är lika fettrik som havre. Den kan hålla sig bra mycket längre än bara 2 veckor. Beror helt på hur du lagrar den. Näringen är densamma...krossad eller inte.
 
2 veckor??? Det betyder att man inte borde köpa mer än några kilo åt gången då? För med två hästar är det rätt svårt att äta upp en 30 kg säck på två veckor... eller hur bär ni er åt?
 
Vi ger våra 3 hästar kornkross. Vi brukar köpa en 30 kilos säck. Jag har aldrig varit med om att kornkrossen blir dålig. Jag tror inte att det ska vara några problem för dig att köpa en 30 kilos säck!
 
En följdfråga då, hur ska man förvara den för att den ska hålla längst tid?
 
Okej, så att om man förvarar det kallt och torrt så borde det hålla längre?
 
För mig tar det en månad att göra av med 30 kilo krosskorn och har aldrig upplevt att det blivit dåligt. :confused:
 
Jag tror många blandar i hop allt krossat spannmål utan att ta reda på fetthalten i repektive spannmål. Korn har lägre fetthalt än havre...och således är lagringstiden längre...Och om man dessutom lagrar det kallt och torrt...så kan man lagra det bra mycket längre än 2 veckor. Varför inte LUKTA på erat spannmål ?? Ni vet väl hur härsket smör luktar ??
 
Jo, den lukten går ju inte att ta fel på!
Då är det nog lugnt eftersom kornkrosset för närvarande förvaras jättetorrt och kallt.

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: nexxa
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 269
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp