Snabb fråga ang mineraler, mängd?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare caroline_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 931
C

caroline_star

Hejhej..
Jag fick nyss mineraler utav min mamma, men hon har inte kvar säcken så jag kan inte se hur mkt mineraler som jag ska ge henne. Hon är ett halvblodssto i lätt arbete.
Mineralerna är kraffts blå, de mineralerna som är korninga..

mvh carro

Sv: Snabb fråga ang mineraler, mängd?

Skulle gissa att de är de grusiga mineralerna du menar och då är det ca 1 dl/dag din häst behöver.

ooh, tack så mkt.. jag läste att det var nånstans mellan 100g per dag, men jag hade ingen aning om vad de vägde. Har ju tyvärr ingen våg heller :bump::bump:

tacktack

Hej. när jag var och köpte mineraler förut så sa han som sålde att man helst skulle ha fri tillgång till mineraler, eftersom hästen bara äter det den behöver. Han menade att man skulle ha en egen liten krubba med mineraler i boxen. vet ej om detta stämmer, men det var vad han sa. Nu kör jag med alger, så jag funderade inte mer över det..

Behöver din häst mineraler öht? Ibland får den i sig tillräckligt i fodret. räkna på det så inte den får för mycket!

VAdå 1 dl ? Det kan du väl aldrig säga bara sådär. Du vet ju ingenting om TS foderstat. Vem säger egentligen att 1 dl är för mycket eller kanske för lite ? För att det råkar stå på en säck ?

Hästar äter definitivt INTE bara det dom behöver. Oftast är mineraler tillsatt med något som smakar gott, tex salt bara för hästen ska äta dom. Fri tillgång är verkligen ett dumt råd.

Man ska inte tro på allt man läser. Varför utgår du inte från vad din häst verkligen behöver i sin foderstat istället för att gå på rekomendationer på en säck ?

Det går inte att säga utan att veta mer om hästen och foderstaten i övrigt.

Rekommendationerna på säcken ger i stort sett bara information om vilken storleksordning mängden bör ligga i, om du ska ge 10-tals gram eller kilon av fodret. (Och mineraler ger man inte kilon av, snarare 10- eller 100-tals gram...;))

Generellt är Miner Blå ett mineralfoder som passar om man ger ganska mycket rent spannmål (t.ex. havre, korn), eftersom det innehåller ganska mycket kalcium i förhållande till fosfor och väger upp spannmålens mineralinnehåll som brukar vara mycket fosfor i förhållande till kalcium.

Bättre svar än så går inte att ge när vi inte vet mer om hästen eller hur grovfoderanalysen och övriga foderstaten ser ut.

Jag har ingen grovfoderanalys, och jag har tyvärr heller inte råd att fixa en själv heller.
Min häst äter hösilge, kornkross, havrekross, betfor, mineraler, b-vitamin, biotin, glucossamin.

Eftersom jag verkligen inte hade ngn aning om hur mkt man kunde ge ang mineralerna, så frågade jag här. Jag kan räkna ut foderstater, men eftersom jag inte har ngn analys nu, så kan jag inte räkna på detta viset..

mvh carro:bump:

Beroende på hur mycket spannmål och betfor (betfor är ganska Ca-rikt) du ger kanske du kan uppskatta ungefär hur du ligger till och bör tillsätta mineraler. De standardvärden som brukar anges på spannmålen brukar inte avvika så jättemycket från verkligheten, inte på samma sätt som grovfodrets värden gör.

Prova och se!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 087
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 632
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 056
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka