Snabb fråga ang. lastning

D

diskho

Jag måste (eller ja, jag VILL) få in min ponny i transporten i år. Jag vill åka och göra saker, och jag vill inte känna att "åh vad alla har kul på träningar osv, synd att inte jag kan vara med" och så.

MEN, jag vet inte riktigt vilken taktik jag ska köra. Tränade senast i vintras, han gick som längst upp med frambenen på rampen. Då körde jag med "gulligulli"-metoden, liksom överdrivet mycket beröm och så xD När vi skulle hämta honom när vi köpte honom, och när vi skulle flytta hem honom, fick vi hjälp av några som använde linor. Visst, han kom in i släpet tillslut, men han står ju och flåsar som bara tusan efteråt!

Min hovslagare säger att han kör med den hårdare stilen (inte slag och sånt, men väldigt bestämd). Och för honom har han bara behövt göra det en gång och sen lastar sig hästen i princip själv. Vet dock inte om det skulle funka med våran ponny, som är lite överkänslig :p

Grejen är ju den, han åker transport jättebra, och han är jättenäll att lasta ur. Han är även supersnäll när man väl kommer fram. Han är ju van (gammal tävlingsponny), men hos förra ägaren kom han tydligen ifrån det på något vis. Jag tror inte han är speciellt rädd, det brukar märkas mer på honom isåfall.

Fast han litar mycket mer på mig nu, och den här sommaren har han i stort sett följt med mig överallt utan att bry sig! Så jag ska väl prova först.

Men iaf, vilken taktik tror ni egentligen är bäst? Med "hård" taktik menar jag inte slag, hårda ord, våld osv. Fört provar jag väl med min stil, som har funkat så bra i andra situationer, men om inte det skulle funka alltså.

Sv: Snabb fråga ang. lastning

Har du ingen som hjälper dig? :confused:
om det är en gammal tävlingsponny så tycker jag mest det låter som du gör ett problem av det hela i onödan. Ponnyn har antagligen läst av dig att det funkar att stå emot lite, och väljer att inte gå in.

ta med dig ngn vuxen erfaren medhjälpare som helt enkelt leder in ponnyn i trailern.

Han gör likadant med alla tyvärr, har haft, och har, medhjälpare. Men nu verkar han vara mest kompis med mig, så jag får väl försöka igen.

Tävlingarna har inte alls gått bra, han blir superstressad av dem (enligt förra ägare). Kan det vara så att han får dåliga minnen av transporten? Typ "åh nej, nu måste jag tävla igen?" xD

när jag lastat svåra hästar som inte vill gå in, både stressade och sånna som bara är kolugna och vägrar gå så har vi använt linor och de är i princip de enda som funkar okej, hästen har liksom bara en väg att gå och de är framåt..man drar alltså inte in den och jag tycker de är en bra metod som funkar..dessa hästar jag lastat så har varit bra att åka med också, bara lastningen som inte funkar.

sen har dessa hästar har inte stegrat eller så, då är linor kanske inte de bästa att använda.
kan man använda MR lastmetod så är de väl en av dom bättre grejerna att göra också..

att ställa transporten intill en vägg kan hjälpa, och för vissa kan även en sträckt lina som "vägg" på andra sidan hjälpa. för en del så räcker det. en del hästar går rakt på om man backar intill en port så hästen går inifrån och rakt på transporten.

jag tror inte på att vara överdrivet vänlig, men inte heller "hård" snarare att "bara leda på" ungefär som när man hanterar på andra sätt.

jag ger ALDRIG mat eller gott innan hästen står helt på. en del lär sig fort att "ta det goda" och sedan kasta eller backa ut.

Har oxå en lite svårlastad ponny..Har nog förr blivit skrämd eftersom jag vet att hon blivit illa behandlad, men nu verkar hon mest tjura på ren vana=)
Vi provade typ allt, för hon va verkligen omöjlig! Gulligull kom vi inte ett steg med, men samtidigt så ville vi inte tvinga henne eftersom hon fick fullständig panik då..Men sen provade vi med ett kedjegrimskaft under hakan, och se på tusan, det fungerar hur bra som helst:eek:
Antar att det blir lagom mycket "bestraffning" när man rycker i det när hon slänger sig ut (e en sån som går in o slänger sig ut om&om igen..). Annars tycker jag att linor är bra, men det funkar ju inte när man som jag har en som får panik av att vara helt fast..

Hoppas du får ordning på det!

Vad gör han igentligen?
Bara står, kastar sig, stegrar sig sticker iväg eller vad?

Jag har oxå en häst som inte går att lasta. Från första början så lastade hon sig själv. Men sen har något hänt, vet inte vad.
I början räckte en vägg och en extra lina, sen blev det lina i baken lite lätt och sen fick man dra in henne tills hon fick alla hovar på lämmen sen gick hon på. Och nu går hon inte in alls.
Testade förra sommaren alldeles själv och då gick hon halvvägs in själv, men sen har det inte blivit mer träning.

:dKastar sig ponnyn bakåt så ni inte hinner stänga, prova att frontutlasta pållen hela tiden så att du får bort bakåttänket, det ska bara finnas väg framåt...hästen skall tänka framåt!

Först backar han, men jag har en speciell teknik för att få honom att gå fram. Sen om man ställer mer krav på honom och blir lite arg reser han sig. Han kastar sig inte eller något, men den där backningen och stegringen är nog jobbig :mad:

Tycker jag känner igen det här.

För snart ett år sen köpte jag en 4årig ponny. Fick hem honom utan några problem. Men efter det har det inte funkat alls trotts en jäkla massa ledarskapsträning vid sidan av lastträningen.
Har hela tiden inbillat mig att han är rädd och har då kört med "gulligull-metoden". Alltså bara han gick minsta lilla framåt så gullade jag med honom och avslutade sedan träning. Vi kom ingen vart alls.
Sen kom jag på den DUMMA idèn att ha ett äpple i handen när jag gick in i transporten. Och då följde han med utan några större problem och stannade inne i transporten tills han ätit upp äpplet, sen backade han ut vare sig jag ville det eller inte.
DÅ kom jag på att hästkraken inte alls är rädd. Han har bara "lurat" mig.
Så då fick jag lite mer jävlar anamma och såg till att han hade det riktigt jobbigt och "besvärligt" utan för transporten. Och se där- då gick han helt plötsligt in utan problem. Han insåg helt enkelt att det var enklare och bekvämare att gå in än att stå kvar och krångla utanför.
Vi har dock inte börjat stänga luckan än, men det kommer snart. Jag har inte bråttom.

Okej :) Tror min ponny har lurat mig hela tiden också, för liksom, han har åkt jättemycket transport förut! Det är ju inte direkt något nytt xD

Hoppas det funkar för mig också att vara "jävlig" mot honom. Han är väldigt bestämd och envis även han, så ja, jag får väl vara likadan tillbaks xD

När hästen gör så så brukar jag bara "strunta" i det.

Jag går fram till transporten som om den inte vore där och helt enkelt går in före hästen. (kan vara bra om någon står på sidan om hästen väljer att kliva bredvid).
Börjar den backa så bara ignorerar man det, men dock håller emot så den inte känner att det är för enkelt att bara backa.
Stegrar den - ryt till , när den är på marken så låtsas du som att det inte har hänt och går in igen.

Om hästen växer fast så kan det ju ta ett tag, men enl min erfarenhet så tar det inte alltför lång tid. Efter ett par backningar så brukar den gå in.
Tänk bara på att alltid titta IN i transporten - INTE på hästen. (För att ha koll ifall den stegrar så kan du kolla lite snett)

Sen har jag för vana att alltid ge hästen en liten "muta" (belöning) direkt när luckan kommit upp. (Ha något i fickan lr liknande)

Alla hästar jag har haft har varit mer eller mindre svårlastade i början, men det brukar snabbt gå över bara man inte gör så stor grej av det hela.

På vissa hästar räcker det med något så enkelt som linor också. (två! linor, med människor som är vana vid det. Gör man fel kan det vara kört direkt.)

Jag tror inte alls du har så stort problem. Hade jag varit du så hade jag ringt hovslagaren och bett honom om hjälp.

Träna, träna och träna... :D

Börja med att kräva bara lite - tex hästen ska gå fram till släpet. Där ska den gå fram när du ber om det, backa när du ber om det och stå still när du ber om det. Sedan ökar du gradvis kraven men hästen måste svara på "framåt", "stilla" och "backa" perfekt i alla lägen innan du lastar på allvar. Var konsekvent och bli aldrig arg eller överdrivet "fjäskig". Utgå heller inte ifrån att hästen är dum - den är bara inte så väl tränad, men det kan man ju ändra på!! Låt det ta tid dock - innan du ska ut och åka på riktigt ska lastningen fungera, inte bara så att det går att få in den - utan att den går in.

Har läst en grej om dethär förut, som jag själv skulle valt att prova om min häst var svårlastad.
Det är att man lägger ut mat utanför finkan (detta krävs ju att man har egen elr kan låna en finka under en tid), och låter hästen äta där, och för varje dag så lägger man maten längre och längre in. Och tillslut står den där inne! ;)

Ja, det skulle nog funka :) Bara det att vi inte har något släp och så måste jag vänta till hösten för han får ingen mat just nu (bete) :p

Min medryttarhäst är oxå väldigt jobbig när det gäller lastning. Dock kan han övertalas om man är bestämd från början, snäll men bestämd.
I början använde vi linor för att få på honom, fast när han väl gått in är han väldigt stressad och svettig när man lastar ur.
Han har inte äkt mkt i sitt liv därför han är stressad. Men ju mer vi har åkt det senaste dessto lungnare blir han. Idag var vi på träning och han gick på direkt och var inte ens svettig när vi lastade av så det blir bättre :) Men man får kanske räkna med att det tar ett tag. Tålamod och att vara lungn och bestämd fungerade på honom :)

jag har varit med om detta på ett stort stuteri i mellansverige med min häst. Stuteriägaren kom ensam ut med platt longerlina o somkvast. Först försökte vi medn hon stegrade bara. Okej hon snabb som sjutton linnan färtes i fäste i transportväggen hon bildade ett V lina sig själv och spokvast. med somkvst taggarna i haserna på hästen, man får inte sluta när man står där och hästen stegrar sig för det minsta linan slakar så kan hästen sno sig i den. Garanterat hästen går in om o om igen. Men så finns en jätte bra lina på <börjes tror jag som man kan lästa med själv, som en sele som går bakom hasorna funkade kanon på en annsn häst jag hadde. Och sedan är set viktigt att köra sakata om mjukt med transporten. Ställ ett glass vatten i transporten åk ern runda o se hur mycket du har kvar. Åk i 50 km till ridhuset första gångena. Inte så kul för dig men hästen gillar det.Lycka Till

Jag tror inte problemet är så stort om du får hjälp av ngn som är van att lasta. Jag tror ponnyn mest läst av dig att du blir osäker på hur du ska hantera situationen.

Jag lastade idag.. och det gick JÄTTEBRA! :D :D :D På typ en halvtimme gick han in ca 3-4 ggr (Räknade inte, var för glad).

Förstår inte riktigt hur det gick till. Jag gjorde inte alls saker som jag har lärt mig, utan körde min stil. Först fick han lukta på rampen och sen gick han upp med framhovarna ett par gånger. Sen dtog han plöstligt med alla fyra på rampen och när jag lockade med ett äpple var det som om han tänkte "men va fasan, får väl gå upp då!" och så stog han där inne :rofl:

Det "enda" jag gjorde var att stå inne i transporten vid sidan och ha löst grimskaft. Bellman (ponnyn) kollade dock in mig jättelänge för att kolla om jag verkligen menade allvar xD Sen la jag ett äpple på golvet och då kände han att han var ju tvungen att äta det innan det blev gammalt :angel:

Det gick så fort allting, jag hann liksom inte ens "bestraffa" honom, knappt berömma honom xD Och han har nog aldrig varit så lyhörd på signaler som idag. Inte hade jag hjälp heller, höhö.

Så ja, det känns ju bra. Jag är inte utbildad för 5 öre inom lastning, NH osv (misstolka inte nu, har lastat några gånger, men jag har aldrig varit på kurs el. liknande). Och han har inte varit inne i en transport på snart 3 år, och då gick han inte in frivilligt. Så då måste han väl ändå lita på mig? :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 979
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 592
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama