Snabb bruksanvisning hur man tar feber på häst?

Harbor

Trådstartare
Ska tempa hästen och vet i stort sett hur man gör, men vill ändå få några snabbråd. Vad är normal hästtemperatur ungefär? Hur får man hästen att stå lugnt? Är det risk att termometern går för långt in? Lite spänd första gången.

Sv: Snabb bruksanvisning hur man tar feber på häst?

Mellan 37.5-38.5, beror lite på om det är morgontemp eller inte. Det bästa är att man har tagit morgontempen ett par dagar i rad på hästen så man vet vad just den hästens normala morgontemp är.

Man håller i termometern i de sista 2 centimetrarna ungefär, jag har aldrig varit med om att den försvunnit. Sen är jag pjoskig också, jag använder lite helosan eller vaselin för att det ska gå smidigt. Lättare att göra rent efteråt också.

Ett smidigt sätt att få hästen att stå still är ju att ge något gott i krubban.

håller med Jane_Done och lägger bara till lite

Har du ingen termometer med pip så ska det ta 3 min, rätta mig om jag har fel
Är man nervös för att den ska försvinna (vissa hästar kan vara bra på att knipa och så) så kan man sätta en snöre i termometern och sen en enkel klädklämma i den slutet av snöret och sätta den i svansen, bara som för säkerhets skull. Har heller aldrig råkat ut för att den har förvunnit och använder själv inget snöre eller så.

Smart är att tempa regelbundet någon morgon och kväll så man lär sig hästens exakta temperatur vilket inte är exakt samma på alla hästar :)

:-) var och tog tempen innan jag hann få några svar. Han stog bara och smaskade på sin mat och brydde sig inte. 37,8°. Inget att oroa sig för. Och inte åkte termometern längre in än på en människa heller. Hade vanlig digitaltermometer som tar några minuter (piper ej). Tack för råden!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 252
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka