Snabb bantning...

golden_tinka

Trådstartare
Hej tänkte kolla om nån har tips på hur man snabbt får en häst att tappa hull, minskad mat ökad träning visst.
Men vilken typ av träning ger fortast resultat?
Hästen är i god kondition, men FET!!! så hon klarar ganska tuffa pass..
Hästen är av rasen överviktig Haflinger, 11år.

Tar tacksamt emot alla svar! :)

Sv: Snabb bantning...

Ut och galoppera och trava mycket, det gjorde jag med min tävlingsponny som la på sig lätt. Minskade inte maten.

Långa lugna turer. Tror inte du ska rida så fort, måste ju belasta hästen mycket mer om den är överviktig och "tvingas" gå fort.

Jenny

Jag skulle rekommmendera lugna långa galopper. Typ som jogging för oss fast för häst. trav sliter mer än galopp på hästen. Lycka till :)

Precis som för människor är det inte nyttigt för hästar att tappa vikt för snabbt, bättre att låta det ta sin tid och träna lagom innom hästens kapacitet. Sätt upp en lagom foderstat för häst i träning och öka passenes längd/intensitet allt eftersom. bra mat och motion helt enkelt *s*

Tack för tipsen.. :bow: Ska ge mej ut på galopp träning nu i eftermiddag..
Kan det vara bra att köra nån typ av intervall träning tror ni? Typ galopp 10min skritt 10min och sen åter galopp 10min..
Anledning till bantningen är att vi ska ut på tävlings debut om tre veckor, så då vill jag att hästen ska va lite smalare runt magen.. :crazy:

Blir så jävla irriterad på ditt inlägg, kommer du helt plötsligt på att hästen är tjock och måste bantas?! :mad:
Bara för att DU ska tävla om 3 veckor, du bör väl ha en bättre planering än så?
Det är INTE hälsosamt för en häst (eller människa heller för den delen) att tappa vikt för snabbt.
Jag hade inte velat vara häst i din ägo. :eek:
Du får väl helt enkelt banta ner hästen succesivt innan du ger dig ut på tävlingar, det är inte meningen att hästen ska bli utsatt för att du har en dålig planering

Onödigt att bli irriterad utan grund, Hästen i fråga ett 11årigt haflinger sto, har vart i relativt hård träning sen mitten av maj, men träning+bete är ingen bra kombination även om det handlar om energi lågt bete, iaf inte för en haflinger som blir fet av att titta på gräs... :(
Så när vi planerade in en tävlings debut för två veckor sen (pga hälta hos den häst som skulle tävlas) så tänkte jag att jag skulle försöka få ner henne ytterligare i vikt...

Det handlar inte om att hästen kommer svältas eller att hon kommer ridas tills hon stupar, utan hon kommer att gå på mindre bete + havre och tränings passen kommer att trappas upp, dock ej mer än hon klarar.

Detta är iaf knappast något som jag anser är skadligt!!! :cool:

Galoppträning i låg form är det bästa tycker jag. Det förbränner mest fett och dessutom musklas hästen och "bär upp magen" på ett annat vis och blir då inte fet på samma sätt.

Galopp i låg form så man musklar och samtidigt får hästen att få bäåttre kondis..
kan rekomendera munkorg ute på gräset, då ja vet de funkar och själv ska börja me de på min ponny.

min kompis hade de på sin tävlingsponny och han gick ner 100 kilo minst på 2 veckor utan att ta någon som helst skada och nu är han super fin och har fin tävlings form..

så sålänge man ge mat efter träning typ havre el. dyl så funkar de super.. kommer antagligen börja me munkog denna veckan redan :)

Hm, hästen har nu haft 4 år på sig att gå ner i vikt, så jag antar att de kommit en god bit på väg... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 250
Senast: Dimmoln
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar