Smygdoping

Sv: Smygdoping

Kan förtydliga genom att lägga in vad som står på Svenska Ridsportsförbundets hemsida under Karenstidlistor

Karenstidslistor
Karenstider för vissa preparat/substanser och vissa andra särskilda åtgärder
Information om karenstider mm finns tills vidare på Svenska Travförbundets hemsida, dit Svenska Ridsportförbundets hemsida är länkad.

Klicka HÄR för att komma till information om karenstider som gäller vid tävling och träning inför tävling samt läkemedelsinformation på STCs hemsida

Publiceringsdatum: 2007-09-03
Senast uppdaterad: 2007-09-03

Kan tillägga att sidan har varit länkad till travsidan så länge Svrf haft sin sida på internet alltså i många år.

Om det inte ändrats sen i höstas så är inte samma listor för trav som för ridsport. Det finns bl a preparat som är godkända inom travet men inte i ridsporten.
Så det gäller att gå efter "rätt" lista till rätt gren.

Nej, det är samma listor.
Däremot skiljer det sig på en del punkter när man tävlar internationellt. Men Sverige är hårdare, så följer man dessa så är man på säkra sidan.

det klart, vad ska man annars göra om man behöver kissa?

*kl*
nåt som många inte vet är att de finns en växt i mångag av våra hästars hagar. den ser ut som om den har som paprikafrön som sitter i en stora klasar.. sen torkar de å blir rostbruna... vet inte va denna växt heter men att den kan ge utslag på dopingprov.

Aldrig hört om positivt doping prov pga detta. Vet dock vilken växt jag tror du menar.
Vilken substans skulle den innehålla?
Mina hästar äter den inte förövrigt.

jag själv har itne varit med om ngt positivt test.. men 2 ET oberoende av varandra har när de varit ut i ett annat stall jag stod i sagt att jag hoppas inte starthästarna går i dessa hagar innan ni rensat dom.. och då visat på dessa växter.. vet ej vilken substans men ska försöka ta reda på..

rumelon2.jpg

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/rumex/rumelon.html
Skräppa
Är det denna?
Verkar som den mest beskrivs som ett ogräs.

Senast ändrad:

Har du läst någon doping dom där någon åkt dit pga detta?
Jag brukar ha lite koll, men kanske inte i detta fallet.

nä.. har jag sagt att jag vet ngn som åkt dit.. nope.. så vad du fått de ifrån vet jag inte.. men gamla hästgubbar som hållit på med örter i massor med år.. dom litar jag på så här chansas det inte..

Givetvis ska man inte chansa!
Vill du vara säker så maila på travsport.se till häst veterinären och fråga. Det gjorde jag när jag var osäker om något och det kom svar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 880
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 821
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 086
Senast: Deluxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka