Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Nej jag tycker inte miljöcertifieringar är fånigt och nej jag tycker inte att köttproduktionens miljöpåverkan är fånig.
Jag tycker det är fånigt att beskylla korna för att diverse miljöproblem när orsaken till miljöproblemen är att det finns ett antal miljarder för många människor på den här planeten.
Eftersom nu kött är så illa kan du tala om vad som händer med den biologiska mångfalden i det här landet om all köttproduktion försvinner?

Jag tycker det är fånigt att beskylla korna för att diverse miljöproblem när orsaken till miljöproblemen är att det finns ett antal miljarder för många människor på den här planeten.
Eftersom nu kött är så illa kan du tala om vad som händer med den biologiska mångfalden i det här landet om all köttproduktion försvinner?

Problemet är inte mängden människor i världen, problemet är att ett gäng av dem vill äta kött 3 ggr per dag 7 dagar i veckan.

Problemet är inte mängden människor i världen, problemet är att ett gäng av dem vill äta kött 3 ggr per dag 7 dagar i veckan.
Ja det är också ett problem men det är ju inte direkt någon nyhet att vi är alldeles för bra på att föröka oss och tränga undan andra livsformer. Grundproblemet om vi vill ha en värld med biologisk diversitet är att antalet människor är för stort.

Verkar risken överhängande att den ska göra det?
Det är ju det som många förespråkar och nu frågade jag en person som verkar förespråka det om resultatet. Jag har ställt frågan till många men ingen har hittills kunnat kläcka ur sig ett vettigt svar utan kommer bara med undanflykter.

Det är ju det som många förespråkar och nu frågade jag en person som verkar förespråka det om resultatet. Jag har ställt frågan till många men ingen har hittills kunnat kläcka ur sig ett vettigt svar utan kommer bara med undanflykter.
Förespråkar många att all köttproduktion ska försvinna? Att vi av olika skäl bör minska vår köttkonsumtion är inte det samma som all produktion försvinner.

Ja det är också ett problem men det är ju inte direkt någon nyhet att vi är alldeles för bra på att föröka oss och tränga undan andra livsformer. Grundproblemet om vi vill ha en värld med biologisk diversitet är att antalet människor är för stort.

Nej, problemet är att en liten del av jordens befolkning (den rika västvärlden) förbrukar en jättestor del av hela jordens naturresurser. Bland annat genom kött som kräver mycket vatten och foderarealer till djuren. Andra exempel är ändbara naturresurser som vissa metaller, rent vatten. Västvärlden tar yta och naturresurser från andra delar av världen för att försörja onödig lyxkonsumtion.

Förespråkar många att all köttproduktion ska försvinna? Att vi av olika skäl bör minska vår köttkonsumtion är inte det samma som all produktion försvinner.
Jag skrev inte att det var många men ja det finns ett antal som förespråkar detta och ett större antal som driver den frågan om än inte lika hårt. Om vi tittar på tex olika miljökalkylatorer så lägger man in den sämsta köttproduktionen som finns i världen som normalvärde för hur miljöpåverkande köttkonsumtion är. Att normalt svenskt nötkött inte hamnar i den kategorin eller är i närheten av den struntar man i att nämna.

Nej, problemet är att en liten del av jordens befolkning (den rika västvärlden) förbrukar en jättestor del av hela jordens naturresurser. Bland annat genom kött som kräver mycket vatten och foderarealer till djuren. Andra exempel är ändbara naturresurser som vissa metaller, rent vatten. Västvärlden tar yta och naturresurser från andra delar av världen för att försörja onödig lyxkonsumtion.
Så enligt dig kan vi bli precis hur många som helst eller? Det är ju otvetydigt så att människans antal tränger undan ett stort antal djur och växtarter. Vi måste bli färre, mycket färre. Till det måste vi givetvis även ändra vår livsstil och sluta överkonsumera skit.

Så enligt dig kan vi bli precis hur många som helst eller? Det är ju otvetydigt så att människans antal tränger undan ett stort antal djur och växtarter. Vi måste bli färre, mycket färre. Till det måste vi givetvis även ändra vår livsstil och sluta överkonsumera skit.

Nej vi kan inte bli hur många som helst. Men du tycker att det är för många nu. Ska man börja avliva folk eller? Jag tycker det rimligaste alternativet är att den lilla andel som förbrukar sjuka mängder naturresurser från andra länder drar ned på dem. Det innebär också att dra ner på den lyxstandard vi har. Ett av dem är "behovet" att äta kött 3 ggr/dag 7 dagar i veckan.

Du behöver mer fakta innan du raljerar om detta.

Konventionell köttproduktion är bland det sämsta som finns, både ur ett miljöperspektiv och ett biologiskt mångfaldsperspektiv. Det är ingen som tycker att varenda ko på planeten ska utrotas, utan det handlar om att köttkonsumtionen måste minska drastiskt för att den ekologiska produktionen ska räcka till. Så länge folk vill äta kött varje dag så kommer det inte räcka utan att ha dessa storskaliga produktioner som utarmar markerna. Naturbeteskött är jättebra för den biologiska mångfalden, men lik förbannat fortsätter folk att köpa importerat kött sprängfyllt med antibiotika eftersom det kostar en tredjedel så mycket.

Vi kan inte styra antalet personer på jorden (glöm inte att du också är en av dem), men man kan göra sitt bästa för att göra situationen så bra som möjligt.

Konventionell köttproduktion är bland det sämsta som finns, både ur ett miljöperspektiv och ett biologiskt mångfaldsperspektiv. Det är ingen som tycker att varenda ko på planeten ska utrotas, utan det handlar om att köttkonsumtionen måste minska drastiskt för att den ekologiska produktionen ska räcka till. Så länge folk vill äta kött varje dag så kommer det inte räcka utan att ha dessa storskaliga produktioner som utarmar markerna. Naturbeteskött är jättebra för den biologiska mångfalden, men lik förbannat fortsätter folk att köpa importerat kött sprängfyllt med antibiotika eftersom det kostar en tredjedel så mycket.

Vi kan inte styra antalet personer på jorden (glöm inte att du också är en av dem), men man kan göra sitt bästa för att göra situationen så bra som möjligt.
Och kanske dessa människor skulle köpa kött som är bättre producerat om inte det svenska nötköttet som är hållbarare hela tiden drogs in i diskussioner om miljöförstöring i Brasilien. Nu retar bara antiköttfolket upp "köttisarna" och det blir en evig rundgång.
Sen är Djurens rätt som organisation mycket tydliga med att dom inte diskuterar hållbarhet eller biologisk mångfald. För dom handlar det om att djur inte ska producera någonting alls till människor.

Håller i mångt och mycket med. Men jag har också förstått att rent miljöhållbarhetsmässigt så skulle det vara bättre att hålla köttdjur på liten yta för att föda mängden människor som finns , men är ju inte lämpligt av andra skäl.

Befolkningsökningen har avtagit och om vi fortsätter utbilda flickor och på andra sätt erbjuda bättre levnadsförhållanden i världen kommer vi antagligen inte bli fler än 10 miljoner vilket vi kan vara ( https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/tal-jorden-tio-miljarder-manniskor-6345120 ). Problemet är som sagt hur vi fördelar och missbrukar de resurser vi har.

Alla behöver inte bli veganer men om vi ska äta det där miljö- och djurvänliga köttet behöver vi äta mycket mindre kött.

Tja, det sätt som de flesta kor hålls på, bidrar inte positivt till den biologiska mångfalden ändå.

Dessutom har ju det genomgående exemplet på kött i den här tråden snarare varit skinka, som i skinksmörgås. Skinka kommer från grisar, och de lever hela sina liv inomhus i dagens djurindustri.

Fredrik Hedenus från Chalmers, har tex svarat på det där grundlösa påståendet att nötkött skulle vara klimatneutralt att producera:

https://www.expressen.se/gt/kor-ar-inte-alls-klimatneutrala/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka