Men vad svarade jag och
@sjoberga på? Jo att
@Petruska skrev att det fanns paranoia inom LRF och andra organisationer. Både jag och sjoberga konstatera att det kanske inte handlar om paranoia utan att det beror på att de har blivit utsatta. Den delen hade inget med Göteborgsvarvet att göra, och likaväl som man måste kunna skilja på olika aktivister så måste man kunna se att det finns fall där djurägare har blivit utsatta för reella hot.
Jag försvarar inte de mer galna tankarna i tråden och jag försvarar inte de djurägare som utsätter andra för hot, men jag pekar på att det faktiskt kan finnas skäl för oro hos de som är utsatta. Sen är det som
@Petruska konstaterar betydligt lugnare nu på senare år, dels har säkerheten ökat på gårdarna, de jag känner till har numera även säkerthetsbolag som åker förbi under nätterna, ännu mer larm och arbetat hårt för att det inte ska gå att ta sig in för obehöriga samtidigt som det ska gå att göra en räddningsinsats vid eventuell brand. Det är en svår balansgång.
De mer vettiga djurskyddsgrupperna har insett att de kommer längre genom att föra samtal istället för att ge sig ut och bryta sig in. De flesta djurföretagare är intresserade av att föra en dialog. Men det finns avarter på båda sidorna och tyvärr är det de som hörs allra mest och syns.