Smygdjurrättsaktivism under hållbarhetsstämpel?

Men vad svarade jag och @sjoberga på? Jo att @Petruska skrev att det fanns paranoia inom LRF och andra organisationer. Både jag och sjoberga konstatera att det kanske inte handlar om paranoia utan att det beror på att de har blivit utsatta. Den delen hade inget med Göteborgsvarvet att göra, och likaväl som man måste kunna skilja på olika aktivister så måste man kunna se att det finns fall där djurägare har blivit utsatta för reella hot.
Jag försvarar inte de mer galna tankarna i tråden och jag försvarar inte de djurägare som utsätter andra för hot, men jag pekar på att det faktiskt kan finnas skäl för oro hos de som är utsatta. Sen är det som @Petruska konstaterar betydligt lugnare nu på senare år, dels har säkerheten ökat på gårdarna, de jag känner till har numera även säkerthetsbolag som åker förbi under nätterna, ännu mer larm och arbetat hårt för att det inte ska gå att ta sig in för obehöriga samtidigt som det ska gå att göra en räddningsinsats vid eventuell brand. Det är en svår balansgång.
De mer vettiga djurskyddsgrupperna har insett att de kommer längre genom att föra samtal istället för att ge sig ut och bryta sig in. De flesta djurföretagare är intresserade av att föra en dialog. Men det finns avarter på båda sidorna och tyvärr är det de som hörs allra mest och syns.

Vad @Petruska skrev om var ju då att "Buke tycks bitvis vara smittat av samma paranoia" som hon sett hos dem hon refererade till. Att vara bekymrad över reella hot är inte paranoia, men de misstankar som framförts i den här tråden är definitivt irrationella. Då blir det ju lite konstigt att kontra en berättelse om liknande paranoia som här med att en del inom animalieproduktion har skäl att vara oroliga för specifika brott? Om någon är orolig för inbrott i sina djurstallar är det väl inte så konstigt (även om min upplevelse är att sådant inte är så vanligt även om det absolut händer? min familj har tex fött upp får och nöt för slakt hela mitt liv och aldrig så vitt jag vet fått så mycket som ett muttrat ord mot sig - givetvis enbart personliga erfarenheter från min omgivning, men är det vanligt? hur vanligt i så fall?), men om man är orolig för mindcontrol från den lömska vegansekten - som är aktivister och osynliga - så är man hyfsat ute och cyklar. Även om det skulle vara samma person som tror på båda sakerna. Det går ju inte att legitimera det ena med att det andra skulle vara rimligt, tokigt är tokigt.

Men det var ju inte varvet som anordnade detta? Det här är ju snudd på löjligt, för det har nämnts flera gånger tidigare i tråden varvet inte ligger bakom och ändå väljer du att svara på mitt inlägg med att dom minsann kunde låtit bli uppvisningen (som dom då, återigen, inte är ansvariga för) :confused:

Jag kan hålla med om att det är onödigt med flyguppvisning, men det har ju noll och inget med varvets certifiering och miljötänk att göra.
Jag förmodar ju dock att Göteborgs stad har ett rätt stort finger med i både ock så det är inte alls löjligt att ta med jämförelsen, någon i Göteborgs stad har haft väldigt otur när de tänkte helt enkelt.

Så du väljer aktivt att köpa kött från länder med sämre lagstiftning och högre antibiotikaanvändning?

Jag förstår fullt ut att man bojkottar Scan, kronfågel och Arla. Men inte om man väljer att köpa kött från andra indtustriproduktioner...

Vi har inte längre någon djurskyddslag att förhäva oss med: Det enda vi är duktiga med är antibiotiken (å andra sidan är det en bra grej). Och mest aktivt väljer jag bort Arla, Scan och Kronfågel - och jag gör aktiva val med land och djurslag. Jag väljer inte bort producenter jag har insyn i. (Och vill jag ha fläskkött så åker jag till en gammal granne). Jag har dock i större utsträckning börjat välja bort animaliska livsmedel.

Men jag som konsument är bara så otroligt trött på att få höra både hur våra svenska bönder minsann är bäst på djurskydd, samtidigt som det gnälls att reglerna gör det svårt att konkurrera. Handlar det bara om att köra billighetsracet, finns det inget skäl att hålla liv i svensk animalieproduktion. Den typen av verksamhet klarar inte en kris - ett längre strömavbrott, avsaknad av importerat kraftfoder etc.

Lägg till detta branschens minst sagt tråkiga inställning till alla försök att ändra folks matvanor. Eller bara till folk som själva ändrat sina egna matvanor.

Jag är trött på att få höra om "Sommarmjölk" och "Bregottfabriken" och allt vad de nu hittar på.. när det som levereras är mjölkkor vars medellivslängd inte når 3 år! Broilers med sköra, brutna ben. Sjuka höns. Och krav på att få fixera suggor. (Om det nu finns mjölk från utegångskor - varför kan jag inte välja den mjölken? Varför står det sommarmjölk på alla förpackningar? Alla mjölkkor går inte ut)

I Frankrike betalar vi aldrig mindre än 7 euro och oftare 10-12 för en grillad kyckling. Det är dock en grillad kyckling - ingen broiler. Med helt skelett. Som smakar fågel (och dubbelt plus det - inga brutna ben! Jag har aldrig hittat brutna ben i en fågel jag köpt i Frankrike). Jag hittar aldrig den typen av produkter i vanliga svenska affärer - har jag tur kan jag välja på någon form av gul broiler aka majskyckling och små vårkycklingar.

Som konsument har jag inget annat påtryckningsmedel än att sluta köpa varor. Och världens bästa djurhållning måste vara bättre. Så enkelt är det.

Och jag känner ingen i djurens rätt. Till den här slutsatsen har jag kommit med vägledning av svensk djurindustri.

Vi har inte längre någon djurskyddslag att förhäva oss med: Det enda vi är duktiga med är antibiotiken (å andra sidan är det en bra grej). Och mest aktivt väljer jag bort Arla, Scan och Kronfågel - och jag gör aktiva val med land och djurslag. Jag väljer inte bort producenter jag har insyn i. (Och vill jag ha fläskkött så åker jag till en gammal granne). Jag har dock i större utsträckning börjat välja bort animaliska livsmedel.

Men jag som konsument är bara så otroligt trött på att få höra både hur våra svenska bönder minsann är bäst på djurskydd, samtidigt som det gnälls att reglerna gör det svårt att konkurrera. Handlar det bara om att köra billighetsracet, finns det inget skäl att hålla liv i svensk animalieproduktion. Den typen av verksamhet klarar inte en kris - ett längre strömavbrott, avsaknad av importerat kraftfoder etc.

Lägg till detta branschens minst sagt tråkiga inställning till alla försök att ändra folks matvanor. Eller bara till folk som själva ändrat sina egna matvanor.

Jag är trött på att få höra om "Sommarmjölk" och "Bregottfabriken" och allt vad de nu hittar på.. när det som levereras är mjölkkor vars medellivslängd inte når 3 år! Broilers med sköra, brutna ben. Sjuka höns. Och krav på att få fixera suggor. (Om det nu finns mjölk från utegångskor - varför kan jag inte välja den mjölken? Varför står det sommarmjölk på alla förpackningar? Alla mjölkkor går inte ut)

I Frankrike betalar vi aldrig mindre än 7 euro och oftare 10-12 för en grillad kyckling. Det är dock en grillad kyckling - ingen broiler. Med helt skelett. Som smakar fågel (och dubbelt plus det - inga brutna ben! Jag har aldrig hittat brutna ben i en fågel jag köpt i Frankrike). Jag hittar aldrig den typen av produkter i vanliga svenska affärer - har jag tur kan jag välja på någon form av gul broiler aka majskyckling och små vårkycklingar.

Som konsument har jag inget annat påtryckningsmedel än att sluta köpa varor. Och världens bästa djurhållning måste vara bättre. Så enkelt är det.

Och jag känner ingen i djurens rätt. Till den här slutsatsen har jag kommit med vägledning av svensk djurindustri.
Jo, alla mjölkkor går ut.

Min bror som är jägare (dock en misslyckad sådan eftersom vad jag förstår det har han aldrig nedlagt ett djur) är medlem på några jaktforum däribland ett vargforum där det framförs extrema åsikter och öppna hot mot vargmotståndarna. Nu tror jag med alla sannolikhet att de som sitter bakom sina datorer och anser att miljöministern och Gustav Fridolin borde skjutas och begravas ute i skogen menar allvar. Det har förekommit oacceptabla handlingar, hot och våld på båda 'sidorna' av konflikten. Men man kan inte döma alla jägare efter vad några gör/skriver/hotar liksom man inte kan döma alla djurrättsaktivister pga den lilla grupp extremister som finns och vad de gör/skriver/hotar.

Jag förmodar ju dock att Göteborgs stad har ett rätt stort finger med i både ock så det är inte alls löjligt att ta med jämförelsen, någon i Göteborgs stad har haft väldigt otur när de tänkte helt enkelt.
Fast nja? Göteborgsvarvet genomförs av Göteborgs Friidrottsförbund, flyguppvisningen av militären. Jag kan inte se att särskilt många inom kommunen har med båda sakerna att göra och hur varvet skulle kunna agera annorlunda i frågan. Hade varvets certifiering påverkats av flyguppvisningen för att det är dom som sköter uppvisningen så ja, då är det väl en mer rimlig fråga. Men nu är det inte det. Liksom vad skulle varvet gjort? Ställt in som en protestaktion? Att det är samma kommun och en dålig idé är en sak, men det är ju fortfarande absurt att lägga det ansvaret på idrotten?!

Fast nja? Göteborgsvarvet genomförs av Göteborgs Friidrottsförbund, flyguppvisningen av militären. Jag kan inte se att särskilt många inom kommunen har med båda sakerna att göra och hur varvet skulle kunna agera annorlunda i frågan. Hade varvets certifiering påverkats av flyguppvisningen fär att det är dom som sköter densamma så ja, då är det väl en mer rimlig fråga. Men nu är det inte det. Liksom vad skulle varvet gjort? Ställt in som en protestaktion?
Skulle tippa på att både militären och Göteborgs friidrottsförbundet som aktivitet behöver ha godkänt för att genomföra sina evenemang av samma instans i kommunen, så jo. Någon har haft väldigt otur när de tänkte, det vill säga om kommunikationen har fungerat, här skulle aldrig ett evenemang som då satsar på hållbarhet få konkurrens av ett evenemang där allt går tvärtemot just hållbarhet. Hur eller hur ska man vara rädd om sina volontärer. Människor engagerar sig mindre och mindre ideellt idag... Sådant här, om det dessutom blåses upp av media, ser inte bra ut.

Du skulle höra hur en del av de ädre lärarna går på på SLU.

Jordbruket med relaterade verksamheter och organisationer verkar rätt paranoida när det gäller organiserade djurvänner. Buke tycks bitvis vara smittat av samma paranoia.
Vad @Petruska skrev om var ju då att "Buke tycks bitvis vara smittat av samma paranoia" som hon sett hos dem hon refererade till. Att vara bekymrad över reella hot är inte paranoia, men de misstankar som framförts i den här tråden är definitivt irrationella. Då blir det ju lite konstigt att kontra en berättelse om liknande paranoia som här med att en del inom animalieproduktion har skäl att vara oroliga för specifika brott? Om någon är orolig för inbrott i sina djurstallar är det väl inte så konstigt (även om min upplevelse är att sådant inte är så vanligt även om det absolut händer? min familj har tex fött upp får och nöt för slakt hela mitt liv och aldrig så vitt jag vet fått så mycket som ett muttrat ord mot sig - givetvis enbart personliga erfarenheter från min omgivning, men är det vanligt? hur vanligt i så fall?), men om man är orolig för mindcontrol från den lömska vegansekten - som är aktivister och osynliga - så är man hyfsat ute och cyklar. Även om det skulle vara samma person som tror på båda sakerna. Det går ju inte att legitimera det ena med att det andra skulle vara rimligt, tokigt är tokigt.
Jag reagerade på att Petruska skrev att "Jordbruket med relaterade verksamheter och organisationer verkar rätt paranoida när det gäller organiserade djurvänner." Där känns det rätt relevant att ta upp just jordbruk som har en anledning till att vara oroliga, för ja de har fått höra att de är paranoida, tills de blev drabbade. Att hon jämförde buke med det är en annan del, men jag tror faktiskt inte att det är så många inom djurnäringen som är paranoida, däremot jobbar de för att se till att de inte drabbas.
Det är vanligare än vad man kan tro att folk bryter sig in i djurstallar, tyvärr eftersom det sprider smittor och stressar djuren. Det gör även att säkerheten på gårdarna har blivit betydligt större, speciellt på grisstall och fjäderfä gårdar, att röra runt på såna ställen kan orsaka stor stress hos djuren, nötdjur är inte lika känsliga.

Jag trodde att de flesta som går in stallar, hagar mm är de som vill klappa gulliga hästar, får eller kor?

Fast hur vanligt är det att smittor spridits pga djurrättsaktivister? De flesta jag vet som gått in har haft skyddskläder, och är väldigt måna om att inte skrämma/stressa djuren.
De har blivit bättre, men tyvärr hjälper det inte den enskilde djurägaren när de inte kan garantera att den som bröt sig in följde skyddsprotokoll. Oavsett hur mycket de försöker använda skyddskläder och inte stressar/skrämmer djuren så begår de fortfarande ett brott.

Inga siffror alltså.
Det var alltså din enda kommentar? Nej jag har inga siffror, jag hör bara de jag träffar i olika sammanhang, jag för ingen statistik och jag tror inte att någon har lust att betala mig för att göra det heller. Men jag hör då och då folk som har fått larm från sina ladugårdar, sett brytmärken på dörrar, upptäckt bilar som har åkt ifrån gårdarna i hög fart. Det är antagligen en väldigt blandad grupp som på innehåller allt möjligt mellan "vanliga" inbrottstjuvar, djurrättsaktivister och vanligt nyfikna människor som tror att ladugårdar ingår i allemansrätten.

En underhållande tråd.

Certifieringar kan bli väldigt missriktade...
Gällande önskan om att bli mer hållbart är bra. Men jag undrar varför det allt som ofta innebär att undvika kött? De andra produkternas framställning blir jag då ytterst nyfiken på. Visst att man kan alltid göra något osv. Men risken blir lite som att sortera mjölförpackning och slänga batterier i vanliga soppåsen om inte tanken går längre än till just köttet.

En underhållande tråd.

Certifieringar kan bli väldigt missriktade...
Gällande önskan om att bli mer hållbart är bra. Men jag undrar varför det allt som ofta innebär att undvika kött? De andra produkternas framställning blir jag då ytterst nyfiken på. Visst att man kan alltid göra något osv. Men risken blir lite som att sortera mjölförpackning och slänga batterier i vanliga soppåsen om inte tanken går längre än till just köttet.

Fast det är ju inte bara köttet de tar bort, det är bara det som alla fastnar vid eftersom det verkar vara extremt provocerande för många. Här kan man se vad mer de gör förutom att ser era vegetarisk mat: http://www.goteborgsvarvet.se/om-oss/hallbarhet/?gv=m

Du kanske ska läsa tråden?
Varför påstår du att jag inte läst tråden?

Jag är (mest) bonde, dock inte mjölkbonde,och vet att mjölkbonden skickar den "gamla" mjölkkon till slakt, det är endast sjuka djur, som p.g.a. sjukdom och/eller behandling måste avlivas i förtid, och som därför inte kan bli livsmedel som går till destruktion.

Att använda hela djuret, är hållbarhet, att destruera är motsatsen till hållbarhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka